آدینه اراز جوانمردان روز یکشنبه درگفت و گو با خبرنگارایرنا افزود : این مسابقات روز پنجشنبه 12 اردیبهشت در جوار آرامگاه و بنای یادبود مختومقلی فراغی در روستای آق تقه از توابع بخش مرکزی مراوه تپه و همزمان با آیین نکوداشت دویست و هشتاد و ششمین سالگرد تولد این شاعر بزرگ ترکمن برگزار می شود.
وی گفت: مسابقات کشتی گورش در پنج وزن و با حضور تیم های توابع تهران، سمنان ، گیلان ، خراسان الف و خراسان ب و استان گلستان متشکل از تیم های گمیشان، بندرترکمن، آق قلا، گنبدکاووس، اینچه برون، کلاله ، مراوه تپه و گلیداغ برگزارمی شود.
جوانمردان ادامه داد : مراسم وزن کشی شرکت کنندگان درمسابقات کشتی روز پنجشنبه ساعت 8 الی11صبح در سالن ورزشی روستای قره گل در جواربنای یادبود مختومقلی خواهد بود و مسابقات ازساعت 13 آغاز می شود.
مسئول اجرایی مسابقات ورزشی جام مختومقلی یاواره شهدای خدمت سیل گلستان، همچنین اعلام کرد: مسابقات والیبال نیز با شرکت چهار تیم گنبد الف و گنبد ب، کلاله و مراوه تپه و با حضور بازیکنان لیگ برتری برگزار خواهد شد.
به گزارش ایرنا، پیش از این یازمراد کوسه غراوی فرماندار مراوه تپه اعلام کرده بود که به دلیل وقوع سیل در چند شهر گلستان و برخی استان های کشور و به احترام جان باختگان و آسیب دیدگان این بلای طبیعی، مراسم نکوداشت دویست و هفتاد و ششمین سال روز تولد مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن، بدون اجرای برنامه های هنری و فقط در حد سخنرانی، قرائت شعر و مقاله برگزار می شود.
مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی شاعر و عارف شهیر ترکمن هر ساله در ماه اردیبهشت با حضور مقامات فرهنگی ایران و بعضا کشور ترکمنستان در محل آرامگاه او در جوار روستای آق تقای شهرستان مراوه تپه برگزار می شود.
مختومقلی فراغی درسال 1733 میلادی برابر با 1112 شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس متولد شد و سال وفات او را 1790 میلادی مطابق با 1169 شمسی ذکر کرده اند.
مختومقلی فراغی درکنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی داغ درگذشت و پیکرش به روستای آق تقای در 40 کیلومتری غرب مراوه تپه (منتهی الیه شرق گلستان) منتقل و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپرده شد.
اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان او به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.
شهرستان مرزی مراوه تپه با بیش از 62 هزارنفردرمنتهی الیه شمال شرقی استان گلستان واقع است.
/1860/7478
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.