به گزارش خبرنگار ایرنا، عادله کشمیری روز یکشنبه در نشست خبری اظهار داشت: این شاعر نامدار ترکمن، عارفی دین مدار بود و عشق به اهل بیت(علیهم السلام) و حاکمیت محرومان در کلام وی موج می‎زد.
وی افزود: در پنج سال اخیر دیوان اشعار مختومقلی فراغی به صورت نفیس چاپ شده و در سال 96 هم ترجمه فارسی اشعار وی منتشر گردید که مورد استقبال فراوان اهالی شعر و فرهنگ قرار گرفت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان به برگزاری مراسم گرامیداشت این شاعر نامدار ترکمن اشاره کرد و گفت: با هدف همدلی با سیل‎زدگان گلستان مراسم امسال در یک روز و به شکل متمرکز برگزار می شود.
آیین سالروز تولد و گرامیداشت مختومقلی فراغی پیش از این در چند روز و در مناطق ترکمن نشین گلستان برگزار می شد.
تاکنون 15 دوره همایش بزرگداشت مختومقلی فراغی در گلستان برگزار شده است.
کشمیری همچنین گفت که سیل اخیر 2 هزار میلیارد ریال به حوزه فرهنگ و اصحاب فرهنگ و رسانه گلستان خسارت وارد کرد.
وی جمع آوری کمک برای سیل زدگان را از دیگر برنامه های بزرگداشت مختومقلی فراغی در مراوه تپه برشمرد و گفت: این اقدام با هماهنگی جمعیت هلال احمر انجام می شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان هم در این جلسه گفت: برگزاری مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی می تواند منشا انسجام، اتحاد و قرابت فرهنگی، اجتماعی و قومیتی در گلستان باشد.
عبدالرضا چراغعلی اظهار داشت: مراسم یادبود مختومقلی فراغی فرصتی برای توسعه فرهنگ این منطقه است.
ویژه برنامه های بزرگداشت مختومقلی فراغی پنجشنبه 12 اردیبهشت به صورت متمرکز در محل مقبره این شاعر در مراوه تپه برگزار می شود.
به گزارش ایرنا، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن درسال 1112 هجری شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس متولد شد و در 83 سالگی درگذشت.
اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان او به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.
مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی شاعر و عارف شهیر ترکمن هر ساله در ماه اردیبهشت با حضور مقامات فرهنگی ایران و ترکمنستان در محل آرامگاه او در جوار روستای آق تقای شهرستان مراوه تپه برگزار می شود.
شهرستان مرزی مراوه تپه با افزون بر 60 هزار نفر جمعیت، در منتهی الیه شرق گلستان واقع است.
6204/3091
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.