نماینده گلستان در شورایعالی استان‌ها درخواست تسهیلات بلاعوض را برای مردم سیل زده این استان از دولت خواستار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید رضا آقا ملایی در شانزدهمین اجلاس شورای عالی استان ها که امروز پنجشنبه 22 فروردین ماه در محل سابق مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: امروز آنچه استان ما را به خودش مشغول کرده علاوه بر خسارت سه هزار میلیارد تومانی، تخریب بیش از 17 هزار خانه در سیل و از دست رفتن 300 هزار هکتار از اراضی کشاورزی  و آبگرفتگی ناشی از سیلاب است.

آقاملایی ادامه داد: پیش از شروع سال، استان گلستان گرفتار آبگرفتگی ناشی از سیلاب بود و آسیب‌دیدگان سیل ، با انباشت شدید گل و لای در شرایط نامساعدی به سر‌ می‌برند. در شهر آق قلا و گمیشان بیش از 22 روز است که شاهد آبگرفتگی هستیم و این موضوع به تمام ساختارهای شهری و ساختمان‌های مسکونی آسیب وارد کرده و علاوه بر این مشکلات بهداشتی و پیامدهای احتمالی آن، شیوع بیماری‌های مختلف را به دنبال دارد که قطعاً هزینه‌های گزافی را به همراه خواهد داشت.

وی عنوان کرد: به نمایندگی از هم استانی‌های آسیب دیده از سیل در استان گلستان امروز انتظار داریم دولت، بانک‌ها و شرکت‌های‌ بیمه همطراز با اتحاد و همدلی مردمی بیش از گذشته به یاری آسیب دیدگان بشتابند که اگر همدلی مردمی و حضور نیروهای مردمی، امدادی و نظامی نبود قطعا متحمل فجایع انسانی وسیع تری می شدیم.

نماینده مردم گلستان در شورای عالی استان ها تصریح کرد: بسیاری از واحدهای صنفی و تولیدی بر اثر سیل دچار آسیب و خسارت شدند و در این شرایط سخت اقتصادی، دولت و بانک‌ها باید با اعطای تسهیلات بانکی ویژه اقدام به مساعدت کنند زیرا برخی از هم استان‌های شریف اهل سنت در گلستان وام را قبول نمی‌کنند و پیشنهاد می‌شود به آنها تسهیلات بلاعوض پرداخت شود.

وی گفت: تمام فعالیت‌ها برای بازگرداندن جامعه به وضعیت عادی باید انجام شود. تلاش برای بازتوانی و بازسازی فیزیکی، اجتماعی، رسیدگی به گروه‌های آسیب‌پذیرتر اجتماعی مانند کودکان، بازماندگان، سالخوردگان، کم‌توان‌ها و زنان از اولویت‌هایی است که باید پیگیری شود.

وی عنوان کرد: استان‌هایی که درگیر سیل شدند از جمله استان گلستان از استان‌های کم برخوردار از لحاظ اقتصادی و صنعت هستند و انتظار داریم دولت با یک برنامه جدی و مدون نسبت به توسعه همه جانبه این مناطق اقدام شود. زیرساخت‌ها، بخش کشاورزی و منازل مسکونی در استان‌های سیل زده از جمله استان گلستان آسیب‌های زیادی دیدند و بر این اساس از دستگاه‌ها می خواهیم هرچه سریع‌تر ارزیابی خود را از میزان خسارات وارده اعلام و با تمهیدات لازم مشکلات مردم را کاهش دهند چرا که اولویت اصلی امروز در مناطق سیل زده، امدادرسانی و تلاش برای رفع مشکلات مردم آسیب دیده و جبران خسارت‌های ناشی از سیل است.

آقا ملایی در پایان افزود: اختصاص اعتبار ویژه برای شهرداری شهرهای درگیر سیل استان با توجه به کاهش درآمد احتمالی آنها در سال جدید با هدف برگرداندن سریع‌تر شرایط قبل سیل به شهرها، عدم اجرای بند یک تبصره 19 قانون بودجه سال 98 مبنی بر کاهش 10 درصدی اعتبارات عمرانی و اختصاص آن برای طرح‌های واگذاری برای استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان با هدف جلوگیری از کاهش اعتبار این استان‌ها و افزایش اعتبارات عمرانی در ارائه خدمات عمومی در این استانها با اولویت مناطق در گیر سیل با توجه به محدودیت‌های مالی دولت در سال جاری لازم است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.