به گزارش خبرنگار ایرنا، هادی هاشمیان روز شنبه درجلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم گلستان که با موضوع منابع طبیعی در ایستگاه تولید نهال چپر قویمه گنبدکاووس برگزار شد، گفت: منابع طبیعی جزو ثروت های ملی است و هیچ کس حق تصرف و تجاوز به آن را ندارد.
وی اضافه کرد: متاسفانه حساسیت ها نسبت به منابع طبیعی بویژه درحوزه مراتع گلستان هم از سوی مسئولان و هم ازسوی مردم پایین است که باید با اقدامات آموزشی و فرهنگی، این حساسیت ها ارتقا یابد.
هاشمیان با تصریح بر اینکه بسیاری از تجاوزات و تصرفات منابع طبیعی درحوزه مراتع به دلیل ناآگاهی افراد نسبت به اهمیت و ارزشمندی این منابع است، بر ضرورت آگاهی بخشی به مردم در این زمینه تاکیدکرد.
وی گفت: درسال های اخیر به دلیل افزایش آگاهی مردم و فعالیت خوب تشکل های مردم نهاد و رسانه ها، حساسیت ها نسبت به عرضه های جنگلی گلستان افزایش یافته و سبب کاهش چشمگیر تجاوز به این عرصه ها یا تخریب آن شده است.
وی تصریح کرد: درحوزه مراتع گلستان نیز بایستی با افزایش آگاهی ها و حساسیت ها از تخریب و تصرف در این عرصه های ملی ارزشمند جلوگیری کرد.
رییس کل دادگستری گلستان همچنین برلزوم استفاده بیشتر از مشارکت مردم برای حفاظت و نگهداری از مراتع شمال استان تاکید کرد و گفت: مادامی که ادارات و نهادهای دولتی مسئولیت ها را برعهده داشته و از ظرفیت مردم استفاده نشود، نمی توان از تخریب و تجاوز به مراتع جلوگیری کرد.
هاشمیان با قدردانی از بنیاد مستضعفان در واگذاری اراضی به مردم در سال های اخیر، افزود: این واگذاری ها نباید توام با تغییر کاربری منابع طبیعی مانند مراتع به اراضی زراعی باشد زیرا هرگونه تغییر کاربری دراین حوزه بدون حکم مرجع قضایی ممنوع است.
وی برلزوم اجرای احکام صادره و قطعی درخصوص خلع ید از منابع طبیعی و مراتع در گلستان تاکید کرد و اظهار داشت: اجرای این احکام در پیشگیری از وقوع جرم موثر است که می بایست مسئولان متولی پیگیر اجرای حکم باشند.
این مقام مسئول به موضوع ریزگردها در مناطق شمالی گلستان نیز اشاره کرد و گفت: برای مقابله با این تهدید می بایست علاوه بر حساس کردن مردم و انجام طرح های بیابان زدایی، نگاه مقامات کشوری را نیز به این تهدید جلب کرد.
به گزارش ایرنا، دادستان عمومی و انقلاب مرکز گلستان نیز در این جلسه از عدم اجرای افزون بر نیمی از احکام صادره و قطعی در حوزه خلع ید از منابع طبیعی (مراتع) این استان خبر داد و گفت: از مجموع 10 هزار هکتار احکام صادره حدود 50 درصد آنان اجرا شده است.
حجت الاسلام و المسلمین سیدرضا سیدحسینی افزود: به دلیل عدم حساسیت و بعضا کم کاری ها نسبت به مراتع گلستان، هم اکنون خطر بیابانی شدن و پدیده ریزگردها این استان را تهدید می کند.
وی با تاکید برضرورت توجه ویژه به مراتع گلستان، اضافه کرد: برخی نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی به جای اینکه مدافع منابع طبیعی باشند و حقوق مردم را از مبادی قانونی دنبال کنند، مدافع برخی افراد خاص شده اند.
حجت الاسلام سیدحسینی همچنین با تاکید بر سرعت بخشیدن به اجرای طرح های مقابله با بیابان زایی و آبخیزداری درمراتع شمال گلستان، گفت: دراین حوزه ها بایستی از مشارکت مردم نیز استفاده شود.
به گزارش ایرنا، دراین جلسه برخی اعضای شورای پیشگیری از وقوع جرم استان گلستان نیز به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.
به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، 70 درصد مساحت افزون بر 20 هزار کیلوکتر مربعی این ستان را عرصه های منابع طبیعی مانند جنگل ها، مراتع و ساحل دریا تشکیل می دهد.
شهرستان گنبدکاووس نیز با 350 هزار نفر جمعیت درشرق گلستان، افزون بر 341 هزار هکتار مرتع دارد.
/3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.