به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدحسین مختاری روز شنبه در جلسه کمیسیون دانشجویی گنبدکاووس با موضوع تامین زمین برای احداث ساختمان اصلی دانشگاه مذاهب اسلامی این شهرستان، افزود: هم اکنون دانشگاه مذاهب اسلامی در 25 رشته و در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری افزون بر دو هزار دانشجو و طلبه دارد.
وی اضافه کرد: از این تعداد دانشجو، حدود 120 دانشجوی خارجی از 12 ملیت در دو بخش خواهران و براداران در دانشگاه مذاهب اسلامی مشغول تحصیل هستند.
حجت الاسلام مختاری، ارتباطات، هنر، اقتصاد، معماری و شهرسازی با پسوند اسلامی را از جمله رشته های جدید مورد تقاضا از وزارت علوم برای دانشگاه مذاهب اسلامی برشمرد و گفت: با برخی از این رشته ها موافقت شده و هم اکنون درحال تدوین سرفصل آموزشی آنها هستیم.
وی تصریح کرد: هدف از افزایش رشته ها، تربیت عالمان اسلامی از فرق مختلف برای بحث و بررسی مسائل این حوزه ها و کاربردی کردن آن در جامعه اسلامی است.
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان اینکه هم اکنون این دانشگاه در استان های تهران، سیستان و بلوچستان، کردستان، هرمزگان، بوشهر، قم و گلستان فعال است، ادامه داد: در آینده نزدیک هم شعبه جدید این دانشگاه در استان کرمانشاه به مرکزیت شهر 'روانسر' راه اندازی می شود.
حجت الاسلام مختاری گفت: راه اندازی دانشگاه مذاهب اسلامی در دو استان آذربایجان غربی و گیلان نیز در دست مطالعه است و ا فراهم شدن شرایط ، در این دو استان هم راه اندازی می شود.
وی با اشاره به راه اندازی دانشگاه مذاهب اسلامی در گلستان به مرکزیت گنبدکاووس، افزود: راه اندازی این واحد دانشگاهی دراین شهرستان، مورد تاکید دفتر مقام معظم رهبری، مجمع شورای عالی تقریب مذاهب و کمیسون آموزش مجلس شورای اسلامی بوده و از آن حمایت شده است.
حجت الاسلام مختاری اضافه کرد: برای احداث ساختمان درخور شان این دانشگاه اسلامی مسئولان استان و شهرستان می بایست برای تامین زمین مورد نیاز همکاری نمایند تا احداث آن آغاز شود.
وی، نقش و فعالیت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی را در تقویت بنیه تقریبی در جامعه بسیار مهم دانست و تصریح کرد: حمایت مسئولان برای راه اندازی این دانشگاه باتوجه به اهمیت و کارکرد آن ضروری است.
به گزارش ایرنا، فرماندار ویژه گنبدکاوس نیز در این جلسه از آمادگی شهرستان برای تامین زمین مورد نیاز تا پایان فروردین 98 خبر داد و گفت: در کمیته برنامه ریزی گنبدکاووس نیز برای ساخت دانشگاه اعتبارات خوبی پیش بینی می کنیم.
عبدالقدیر کریمی افزود: علاوه بر یک نقطه شهری، در برخی نقاط حاشیه ای گنبدکاووس نیز زمین مناسب برای احداث دانشگاه مذاهب اسلامی پیش بینی شده که یکی از آنها نهایی خواهد شد.
وی، راه اندازی دانشگاه مذاهب اسلامی در گنبدکاووس را مایه افتخار برای مردم این دیار دانست و اضافه کرد: از این پس این دانشگاه نیز می تواند در کنار دیگر ظرفیت ها، معرف خوبی برای شهرستان و مردم آن درسطح ملی و جهانی باشد.
به گزارش ایرنا، در این نشست امامان جمعه شیعه و اهل سنت و نیز شهردار گنبدکاووس هم درسخنانی کوتاه ضمن قدردانی از راه اندازی دانشگاه مذاهب اسلامی، آمادگی خود را برای تامین زمین مورد نیاز اعلام کردند.
آخوند عبدالباسط نوریزاد امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس، راه اندازی دانشگاه مذاهب اسلامی را از آرزوهای دیرینه مردم این دیار دانست و گفت: این واحد دانشگاهی می تواند درتقویت بیشتر وحدت و تقریب مذاهب درمنطقه بسیار موثر باشد.
به گزارش ایرنا و بر اساس اعلام رییس دانشگاه مذاهب اسلامی گنبدکاووس هم اکنون 64 دانشجو در این واحد دانشگاهی که فعالیت خود را از 24 بهمن امسال شروع کرده، مشغول تحصیل هستند.
در همین پیوند و بر اساس گزارش روابط عمومی دانشگاه مذاهب اسلامی کشور، جمعه شب، رییس این دانشگاه با ائمه جمعه، علما و روحانیون شیعه و اهل سنت گنبدکاووس دیدار و گفت و گو داشته است.
در این نشست حجت الاسلام دکتر مختاری، دانشگاه مذاهب اسلامی را پشتوانه فکری و نظری برای تقریب دانسته و گفته است: فلسفه این دانشگاه مبارزه با افراط و تکفیر براساس گفتمان علمی و برگزاری کرسی های نظریه پردازی و آزاداندیشی و طرح مباحث دینی به دور از تعصب، در محیط علمی و آکادمیک است.
وی اضافه کرده است که بافت مذهبی گنبدکاووس الگوی بسیار مناسب برای تبیین و انتقال آموزه های وحیانی اسلام و همزیستی مسالمت آمیز پیروان مذاهب اسلامی است.
حجت الاسلام مختاری دراین جلسه بر لزوم همکاری علما و روحانیون شیعه و اهل سنت و مدیران گنبدکاووس را در حمایت بیشتر برای احداث ساختمان دانشگاه مذاهب اسلامی که مطالبه علمای فرق اسلامی است، تاکید کرده است.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت با تنوع قومی و فرهنگی درشرق استان گلستان واقع است و افزون بر نیمی از جمعیت آن را ترکمن ها تشکیل می دهند که اهل سنت هستند.
/3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.