به گزارش ایرنا، از 20 صیاد اهل سنت و بلوچ آزاد شده چهار نفر به نام های مسعود بلوچی، شیرمحمد تابه زر، احمد بلوچی و آدم بلوچی صبح امروز/پنجشنبه/ وارد فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) تهران شدند.
ورود صیادان به میهن که با استقبال وزیر اطلاعات همراه بود نشان دهنده اهمیت و توجه ویژه دولت به مردم محروم سیستان و بلوچستان و اهل سنت است.
تعداد 16 صیاد دیگر نیز هم اکنون در اختیار سفارت ایران در نایروبی هستند که در روزهای آینده بوسیله یک فروند لنج به میهن باز خواهند گشت.
از فروردین سال 1394 تعداد 2 فروند لنج «جابر و سراج» به ناخدایی یونس پاره جو و جمال‌ الدین دهواری به همراه ملوانان و صیادان در دام دزدان دریایی سومالی گرفتار شدند و بعد از چند ماه تعداد هشت نفر از این صیادان به علت گرسنگی و شکنجه های جسمی دزدان دریایی سومالیایی کشته شده، چهار نفر از آنان به کمک دولت سومالی موفق به فرار و یک نفر نیز به تنهایی از دست دزدان دریایی فرار کرد که بعد از چند روز پیاده روی به وسیله دولت سومالی به ایران بازگشت.
دزدان دریایی بارها از طریق واسطه ها در کشورهای حوزه خلیج فارس برای آزادی ملوانان اسارت گرفته شده درخواست پول کرده بودند که به گفته برخی منابع محلی در چند مورد نیز صاحبان لنج ها چندین هزار دلار تحویل داده اند.
بهرحال آزادی 20 صیاد و ملوان در ماه مبارک رمضان و آستانه عید سعید فطر سبب خوشحالی خانواده های چشم انتظار و مردم منطقه شده است.
در طول چند سال گذشته بسیاری از خانواده ها داغدار شدند زیرا هشت صیاد در بند دزدان دریایی به قتل رسیدند و خانواده سایر ملوانان در بند نیز نگران سرنوشت نان آور و سرپرست خانواده خود بودند.
خانواده صیادان و به ویژه مسولان سیستان وبلوچستان بارها مساله آزادی صیادان در بند دزدان دریایی را از مسولان مختلف کشوری درخواست کرده اند و حتی در سفر ریاست جمهوری یکی از مطالبات مردم این منطقه بوده است.
دستور رئیس جمهوری و پیگیری های شبانه روزی وزارت اطلاعات مثمر ثمر واقع شد و در نهایت منجر به آزادی صیادان در بند شد.
شماری از مردم بنادر چابهار و کنارک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) قدردانی کرده و گفتند: اقتدار نظام اسلامی هر روز بیشتر از روز قبل بر جهانیان ثابت می شود.
مصطفی جدگال یکی از جوانان بلوچ چابهاری گفت: با وجودی که برخی افراد ناامید از آزادی صیادان بودند اما بسیاری از مردم منطقه به اقتدار وزارت اطلاعات و تلاش سربازان گمنام برای آزادی آنان امیدوار بودند.
یکی از شهروندان کنارک که خود را بهزاد بلوچی معرفی کرد، با قدردانی از تلاش سربازان گمنام امام زمان(عج) گفت: آزادی صیادان اهل سنت یک بار دیگر ثابت کرد که مسئولان نظام هیچ تفاوتی میان شهروندان ایرانی قائل نیستند و همه را اعم از شیعه و اهل سنت، کرد، لر، بلوچ، فارس، عرب، ترکمن و غیره به عنوان شهروند درجه یک می دانند.
وی افزود: آزادی ملوانان ایرانی بار دیگر اقتدار وزارت اطلاعات را به اثبات رساند و به دنیا نشان داد که سربازان گمنام در همه جای دنیا از برادران و خواهران ایرانی خود محافظت می کنند.
ابراهیم فروزان مهر یکی از مالکان لنج های صیادی با ابراز خوشحالی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تلاش های مسولان نظام اسلامی و بویژه وزارت اطلاعات برای آزادی صیادان قابل تقدیر است.
وی افزود: پس از آزادی صیادان انتظار داریم خسارت لنج های شکسته شده و به سرقت رفته توسط دزدان دریایی بصورت بلاعوض از سوی دولت پرداخت شود.
مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای آزادی صیادان در بند دزدان سومالی تلاش زیادی از سوی اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان و دستگاه های سیاسی و امنیتی انجام گرفته است.
هدایت الله میرمرادزهی از همکاری و پیگیری های مستمر وزارت جهاد کشاورزی، وزارت اطلاعات، رئیس سازمان شیلات ایران، وزیر امورخارجه، استانداری، دستگاههای امنیتی و قضایی، نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی و مردم محلی برای آزادی صیادان کنارک و چابهار قدردانی کرد.
وی گفت: صیادان منطقه بلوچستان برای انجام صید به آب های فراساحلی می روند که برخی مواقع گرفتار دزدان دریایی سومالی می شوند.
وی با بیان اینکه بجز صیادان آزاد شده تعداد 2 فروند لنج و 14 نفر دیگر در بندر دزدان سومالی هستند، اظهار امیدواری کرد با تلاش دولت همه صیادان بزودی آزاد و به آغوش میهن بازگردند.

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی نیز علت طولانی شدن آزادی صیادان را مشخص نبودن مکان نگهداری و عدم ثبات سیاسی کشور سومالی عنوان کرد.
عبدالغفور ایران نژاد افزود: صیادان گرفتار در چنگال دزدان سومالی در اختیار حکومت یا گروه و فرد مشخصی نبود و همین امر کار وزارت اطلاعات را برای پیگیری با مشکل رو به رو کرده بود.
وی بیان کرد: اقدامات و پیگیری های دولت و به ویژه وزارت اطلاعات قابل تحسین است که در یک عملیات پیچیده اطلاعاتی توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) منجر به آزادی صیادان و خوشحالی خانواده ها و مردم سیستان وبلوچستان شد.
وی خواستار جبران خسارت های ناشی از دزدی دریایی شد و افزود: ضرر چند میلیارد تومانی صاحبان لنج و بیکاری صیادان درد و رنج بزرگی است که باید مورد توجه و مساعدت ویژه مسولان قرار گیرد.
3043 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.