به گزارش خبرنگار ایرنا، از 110 هزار هکتار اراضی شیب دار و کم بازده مستعد ایجاد باغ در نوار جنوبی گلستان از بندرگز تا مراوه تپه تاکنون در 22 هزار هکتار آن باغ مثمر و غیر مثمر ایجاد شده است.
در سال های اولیه اجرای این طرح کاشت گردو، زیتون و فندق مورد توجه قرار گرفت اما پس از آن ایجاد باغ های گیاهان دارویی به دلیل ارزش افزوده زیاد و بازده زودتر در مقایسه با باغ، به اولویت استفاده از اراضی شیب دار گلستان تبدیل شد.
در این پیوند کارشناسان و دست اندرکاران کشاورزی گلستان معتقدند افزایش درآمد بهره برداران، اقتصادی کردن تولید، ممانعت از فرسایش خاک و روان آب ها و حفظ آب، مقابله با خشکسالی و در پی آن جذب گردشگر از جمله دستاوردهای ایجاد باغ در اراضی شیب دار است که باید برای شتاب گرفتن اجرای آن از توانایی بخش خصوصی استفاده کرد.
این کارشناسان همچنین هماهنگی دستگاه ها برای رفع مسایل و مشکلات اجرای درست آن، جلب مشارکت بهره برداران و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و نظارت بر حسن اجرای این طرح را مورد تاکید قرار دادند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در این پیوند گفت: این استان 110 هزار هکتار زمین زراعی با شیب بیشتر از 14 درجه دارد که از لحاظ کارشناسی و فنی باید به اراضی دارای پوشش‏های گیاهی دائمی و باغی تبدیل شود.
ابوطالب قزلسفلو اظهار داشت: بعد از وقوع سیلاب‏ سال 1380 ، طرح تبدیل اراضی شیبدار به باغ در راستای مدیریت روان آب و کاهش سیل گلستان در دستور کار قرار گرفت.
رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان هم گفت: تبدیل اراضی شیبدار به باغ از سال 81 در این استان آغاز شده و قرار بود سالانه 4200 هکتار به وسعت این باغات افزوده شود اما کمبود اعتبار مانع از اجرای کامل آن شد.
مختار مهاجر اظهار داشت: گلستان حدود 75 هزار هکتار اراضی شیب دار مستعد ایجاد و توسعه باغ از جمله زیتون دارد که با توجه به شرایط فرسایش خاک اراضی شیب دار، شتاب دادن کشت و توسعه باغبانی به ویژه محصولاتی همچون زیتون و گیاهان دارویی به صورت ترکیبی می تواند در حفظ خاک و آب موثر بوده و به اقتصاد ساکنان مناطق پیرامون اراضی شیب دار کمک کند.
وی بیان کرد: کشت هدفمند درختان در اراضی شیبدار برای توسعه پایدار و همچنین حفظ خاک موثر است و درآمد بهره برداران را به چند برابر افزایش خواهد داد.
مهاجر خواستار مشارکت بخش خصوصی برای ایجاد باغ در اراضی شیب دار شد و تاکید کرد که اعتبار دولتی برای اجرای کامل این طرح محدود است.
به گفته وی تاکنون 12 هزار هکتار باغ زیتون در زمین های شیب دار گلستان احداث شد.
علی محمد چوپانی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان هم از آمادگی این مجموعه برای کشت و توسعه باغ در اراضی شیب دار به ویژه کشت زیتون و گیاهان دارویی خبر داد.
محمدعلی طهماسبی معاون باغبانی وزیر جهادکشاورزی نیز معتقد است: وجود 110 هزار هکتار اراضی شیب دار ، ظرفیت مناسب گلستان برای ایجاد باغ، ممانعت از فرسایش خاک و روان آب ها است.
ایجاد باغ مثمر در اراضی شیب دار کشور اوایل دهه 80 و از استان گلستان آغاز شد.
گلستان یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت دارد که اقتصاد اصلی ساکنان آن بر پایه کشاورزی و دامپروری استوار است.
این استان شمالی با بیش از 20 هزار کیلومتر مربع وسعت و داشتن هفت اقلیم از 13 اقلیم دنیا، زمین های مستعد و شیب دار برای توسعه باغبانی دارد.
6204/3091
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.