امیر خجسته روز چهارشنبه در بازدید از ایستگاه معرف زوجی گنبد همدان بیان کرد: اجرای این قبیل فعالیت ها توسط منابع طبیعی موجب کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها و خالی از سکنه شدن روستاها شده است.
نماینده همدان و فامنین در خانه ملت گفت: با توجه به اهمیت طرح های آبخیزداری، رهبری فرزانه انقلاب 200 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به این بخش اختصاص دادند.
خجسته افزود: سهم استان همدان از اعتبارات بخش آبخیزداری 160 میلیارد ریال است که تلاش نمایندگان همدان افزایش این اعتبار در سال آینده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان نیز بیان کرد: با توجه به بروز خشکسالی در سالهای اخیر و اهمیت فعالیت های آبخیزداری در ذخیره آب های زیرزمینی و هدایت آب های سطحی، تلاش برای جذب و افزایش اعتبار ضروری است.
اسفندیار خزایی بر اهمیت و ضرورت اجرای طرح های آبخیزداری به ویژه طرح های مشارکتی با آبخیزنشینان و ایجاد بستر مناسب برای تغییر نگرش مردم نسبت به حفظ و نگهداری از منابع طبیعی تاکید کرد.
13 حوزه «معرف – زوجی» در کشور فعال است که طرح های آزمایشگاهی - تحقیقاتی و پژوهشی در آن انجام می شود همچنین بررسی فیزیوگرافی، هیدرولوژی، زمین شناسی، خاک شناسی، ژئومورفولوژی و پوشش گیاهی یک منطقه را عهده دار هستند.
ایستگاه تحقیقاتی «معرف- زوجی» گنبد همدان در فاصله 35 کیلومتری جنوب شهرستان همدان در روستای گنبد واقع شده است و مساحت این حوزه حدود 445 هکتار است که 152 هکتار از آن حوزه نمونه و 143 هکتار منطقه شاهد است.
مطالعه اجرایی این طرح از سال 75 آغاز و طرح توجیهی حوزه در سال 77 تهیه شد همچنین در سال 84 به بهره برداری رسید.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.