به گزارش ایرنا، با وجود اینکه واحدهای تولیدی و صنعتی استان سمنان به دلیل تحریم های اقتصادی و رکود در این روزها حال خوشی ندارند، زمان بر بودن زمان دریافت استعلام های سرمایه گذاری در بعضی از نهادهای اجرایی، یکی از اصلی ترین دلایل دلسرد شدن سرمایه گذاران اقتصادی است.
در 2 سال گذشته بیش از 85 هزار میلیارد ریال تفاهم نامه سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی در استان سمنان منعقد شد که اجرای آن به کاهش کاغذبازی های اداری و رغبت سرمایه گذار ارتباط تنگاتنگی دارد.
به باورکارشناسان، روند اخذ مجوز دریافت زمین برای راه اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی در استان سمنان بسیار زمان بر است که این امر علاوه بر اینکه باعث گلایه سرمایه گذار می شود، کلافگی بعضی مسئولان قانومند و دلسوز را هم به همراه دارد.
استان سمنان ظرفیت های قابل توجهی برای راه اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی به منظور رونق کسب و کار در منطقه دارد که باید با همدلی نهادهای اجرایی و رفع قوانین دست و پاگیر فعالان اقتصادی را برای سرمایه گذاری ترغیب کرد.
حذف قوانین دست وپاگیر اداری و کاهش زمان استعلام اخذ مجوز سرمایه گذاری از خواسته های به حق سرمایه گذاران استان است که رفع این چالش همدلی نهاداجرایی را می طلبد.

** توسعه اقتصادی با روند اداری پیچیده ممکن نیست
رئیس انجمن مدیران صنایع استان سمنان در نشست ستاد جذب و سرمایه گذاری در سالن کوثر استانداری گفت: معضل کاغذبازی های اداری در برخی از نهادهای اجرایی استان سمنان باید برطرف شود و مدیران دولتی باید بدانند سخت گیری غیرقابل توجیه و کاغذبازی های اداری به توسعه اقتصادی نمی انجامد.
رستم سعداللهی خاطرنشان کرد: تمام نهادهای اجرایی و فعالان اقتصادی در این شرایط حساس جامعه باید دغدغه کاهش بیکاری در کشور داشته باشند و همکاری اداره ها با بخش خصوصی به افزایش آمار اشتغال در ایران اسلامی منجر می شود.
وی اضافه کرد: باید استعلام اعطای مجوزهای سرمایه گذاری کمتر از 10 روز باشد اما در بعضی از مواقع افزایش مدت زمان اعطای این مجوزها، بی میلی فعالان اقتصادی در استان را دامن می زند.
سعداللهی اضافه کرد: تفاهم نامه های سرمایه گذاری قابل توجهی در چند سال گذشته در استان سمنان به امضا رسید که باید برای عملیاتی کردن این طرح، اقدام کرد.
رئیس انجمن مدیران صنایع استان سمنان گفت: همفکری برای رفع چالش زمان بر بودن استعلام ها اجتناب ناپذیر است و تمام نهادهای اجرایی برای افزایش سرمایه گذاری در استان سمنان باید با یکدیگر هم قسم شوند.

** نهادهای اجرایی میز استعلام داشته باشند
مدیرعامل شرکت نمایشگاه های صنعتی و بازرگانی استان سمنان در این نشست گفت: نهادهای اجرایی در استان سمنان برای اعطای مجوز سرمایه گذاری به هیچ عنوان با یکدیگر هماهنگ نیستند که این امر در بلندمدت به بی رغبتی فعالان اقتصادی برای راه اندازی واحد صنعتی در این منطقه منجر می شود.
عبدالحمید دربانیان افزود: تمام نهادهای اجرایی باید برای افزایش سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی استان در کنار بخش خصوصی باشند و برخی از کارکنان دولت با کاغذبازی های اداری در افزایش آمار بیکاری در استان تاثیر می گذارند.
وی خاطرنشان کرد: سرگردانی سرمایه گذار به نفع استان سمنان نیست و باید با کاهش زمان استعلام در واگذاری اراضی ملی برای افزایش اشتغال و توسعه اقتصادی در سمنان گام برداریم.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه های صنعتی و بازرگانی استان سمنان گفت: در بعضی موارد اعطای مجوزها تا یکسال هم طول می کشد که به دلیل مشکلات روز افزون مسایل اقتصادی، سرمایه گذار از ادامه فعالیت در بخش صنعت و تولید فاصله می گیرد.

**روند پیچیده واگذاری زمین تولید را معطل کرده است
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سمنان در این نشست گفت: پیچیده بوده روند واگذاری زمین به سرمایه گذاران برای فعالیت تولیدی باعث بی میلی فعالان اقتصادی و معطل ماندن تولید شده است.
حشمت الله عسگری افزود: بسیاری از استعلام ها برای برای واگذاری اراضی ملی به سرمایه گذاران و بخش خصوصی سخت گیرانه است و در کوتاه مدت به بی میلی فعالان اقتصادی برای راه اندازی واحدهای صنعتی و تولیدی در استان منجر می شود.
وی خاطرنشان کرد: پاسخگویی برای واگذاری اراضی باید در کمترین زمان ممکن انجام شود و در بعضی مواقع سرمایه گذار بیش از 2 سال برای دریافت زمین معطل می شود.
عسگری ادامه داد: بسیاری از سرمایه گذاران برای دریافت مجوز سرگردان هستند که این امر در میان مدت به اعتبار استان در جذب سرمایه گذار آسیب می زند.
عسگری تصریح کرد: در مسیر ارایه مجوز باید استعلام هایی که ضرورت ندارد در کمترین زمان ممکن شناسایی و حذف شود و این امر در کوتاه مدت می تواند به رفع موانع سرمایه گذاری در استان منجر شود.
معاون استانداری سمنان گفت: کاغذبازی های اداری یکی از عوامل مهم و اساسی در بی رغبتی فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری است که باید همکاری های اجرایی این چالش مهم در استان برطرف شود.

** سامانه اینترنتی استعلام راه اندازی شود
مدیرکل گمرک استان سمنان گفت: برای اعلام شرایط سرمایه گذاری در یک منطقه نباید فعالان اقتصادی را در نهادهای اجرایی معطل کرد و باید سامانه یکپارچه اینترنتی برای دریافت استعلام ها راه اندازی شود.
علی سعدالدین خاطرنشان کرد: سمنان از استان های نمونه در اجرای طرح دولت الکترونیک است و باید نهادهای اجرایی با اتخاذ رویکرد هماهنگ برای توسعه اقتصادی در منطقه از کاغذبازی های اداری اجتناب کنند.
وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورهای جهان برای واگذاری زمین به فعالان اقتصادی' توپوگرافی' منطقه مورد نظر از طریق سامانه های اینترنتی در اختیار کاربر قرار می گیرد و دیگر نیاز نیست تا سرمایه گذار در دستگاه های دولتی سرگردان باشد.
سعدالدین تصریح کرد: برای افزایش اشتغال و توسعه اقتصادی در کشور، نهادهای اجرایی از موازی کاری اجتناب کنند و باید انجام فعالیت های اداره ها از اختیار نیروی انسانی به سامانه های ارتباطی منتقل شود.

**فرایند واگذاری زمین به سرمایه گذاران اصلاح شود
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در نشست ستاد جذب و سرمایه گذاری در سالن کوثر استانداری گفت: فرآیند واگذاری زمین به منظور تسریع در روند سرمایه گذاری و راه اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی در استان نیازمند بازنگری و اصلاح قوانین است.
علینقی حیدریان افزود: در سال 1385 تمام مراحل واگذاری زمین به فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران در اختیار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بود که اکنون براساس بخشنامه بخشی از این اختیار در اختیار اداره امور اراضی است.
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از فعالان اقتصادی که برای دریافت زمین به اداره کل منابع طبیعی استان مراجعه می کنند به دلیل آگاهی نداشتن از قانون و دیدگاه های کارشناسی در ادامه فعالیت برای دریافت مجوز بی رغبت می شوند.
وی ادامه داد: قوانین کنونی برای واگذاری زمین به فعالان اقتصادی بسیار طولانی است و بسیاری از نهادهای اجرایی هم موافق این فرایند طولانی نیستند.
مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان اضافه کرد: باید ساز و کارهایی مشخص برای واگذاری اراضی به سرمایه گذاران اتخاذ شود و به هیچ عنوان نباید در این شرایط حساس جامعه فعالان اقتصادی را برای راه اندازی واحدهای صنعتی و تولیدی سرگردان کرد.
7339/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.