مهرزاد بوستانی، یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: به عنوان نمونه در آتش سوزی که روز بیست و سوم تیرماه 97 در مراتع کوه برز در شهرستان فیروزآباد رخ داد و به مدت سه روز ادامه داشت، 152هکتار از عرصه منابع طبیعی این منطقه که بخشی از آن مرتع و قسمتی دیگر پوشش درختی بود، از بین رفت.
وی اظهار داشت: بر اساس بررسی های انجام شده علت آتش سوزی اخیر در مراتع فیروزآباد، عامل انسانی و آتشی بود که افرادی به عمد و برای پاکسازی زمین از خار و خاشاک و انجام کشت ممنوعه خشخاش در این محل افروخته بودند که متاسفانه دامنه آتش به مراتع مجاور هم سرایت کرد.
بوستانی اضافه کرد: بخشی از وظیفه ما در اداره کل منابع طبیعی، آسیب شناسی و علت یابی بروز اینگونه رخدادهاست که بخش زیادی از این حوادث بر اثر سهل انگاری و یا متاسفانه بر اثر عوامل عمدی اتفاق می افتد.
وی گفت: عوامل انسانی دیگری نظیر گرم کردن غذا، آتشی که برخی از چوپانان برای دور کردن حیوانات وحشی می افروزند و یا سهل انگاری افرادی که برای برداشت میوه به مناطق جنگلی می روند، می تواند از دلایل آتش سوزی در مراتع باشد.
بوستانی با اشاره به اینکه گرما و خشکی هوا در توسعه آتش سوزی در مراتع تاثیر گذار است، بیان کرد: مشکلی که در آتش سوزی اخیر فیروزآباد به ویژه در روز اول و دوم با آن مواجه شدیم، شدت باد بود که تا 95 کیلومتر در ساعت سرعت داشت و باعث گسترش آتش سوزی و دشوار شدن کار برای فرونشاندن آن شد.
این مقام مسئول گفت: باید مردم نسبت به حفاظت و حراست از پوشش گیاهی این استان حساس باشند و از افروختن آتش در عرصه های منابع طبیعی و گیاهی جدا خودداری کنند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس در بخش دیگری از مطالب خود اظهار داشت: به سبب پیگیری هایی که صورت گرفت و به ویژه پس از وقوع آتش سوزی اخیر در مراتع فیروزآباد، یک فروند بالگرد در شیراز مستقر شده که در هنگام آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی استان از آن استفاده شود.
بوستانی ادامه داد: در مدت سه روز آتش سوزی در مراتع فیروزآباد، پنج فروند بالگرد از استان اصفهان، هلال احمر و اورژانس فارس و گچساران برای اطفای این حریق مورد استفاده قرار گرفت.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس همچنین بیان کرد: مردم این استان می توانند به صورت رایگان و شبانه روزی آتش سوزی در مراتع و تخریب منابع طبیعی را با شماره تلفن 1504 گزارش دهند.
شامگاه بیست و سوم تیرماه 97 آتش در منابع طبیعی کوه برز در شهرستان فیروزآباد شعله ور شد و در نهایت این حریق پس از سه روز در بیست و پنجم تیر مهار شد.
شهرستان فیروزآباد در فاصله 93 کیلومتری جنوب غرب شیراز قرار دارد.
9873 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.