به گزارش پنجشنبه ایرنا امیر شیرتوماج در جلسه شهرستانی هماهنگی و برنامه ریزی سفر رییس جمهور و اعضای هیات دولت به گلستان افزود: پیش از این 12 هزار هکتار از زمین های گمیشان زهکشی و در هفته دولت مورد بهره برداری قرار گرفته بود.
وی اضافه کرد: در جریان سفر روز دوشنبه آینده رییس جمهور به گلستان نیز که یکی از مقامات دولت به نمایندگی از دکتر روحانی در گمیشان حضور خواهد یافت شاهد اتمام بخشی دیگری از این عملیات در وسعت 22 هزار هکتار با اعتبار هزینه شده 760 میلیارد ریال خواهیم بود.
وی مجموع اراضی زهکشی شده گمیشان تاکنون را 33 هزار هکتار اعلام و خاطرنشان کرد: در جریان سفر رییس جمهور به گلستان پروژه های آبزی پروری، شهرک تخصصی شیلات و طرح های مرتبط با سایت پرورش میگوی گمیشان نیز کلنگ زنی یا افتتاح خواهد شد.
فرماندار با گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به ضرورت بازخوانی انقلاب و دستاورد های آن در آستانه دهه فجر اشاره کرد و گفت: پیش از انقلاب جاده آسفالته در گمیشان نداشتیم ولی اکنون آمار این حوزه بیش از 300 کیلومتر است.
توماج پیشرفت حوزه کشاورزی گمیشان بویژه از طریق زهکشی زمین ها را مورد اشاره قرار داد و افزود: فقط در یک مورد پیشرفتهای حاصله در حالیکه پیش از انقلاب در کل شهرستان فقط 4 تراکتور فرسوده وجود داشت اکنون این رقم بیش از 400 دستگاه است.
به گزارش ایرنا بخش وسیعی از زمین های شمال استان گلستان به دلیل اقلیم نیمه خشک، نوع بافت خاک و شوری امکان کشت قابل قبولی نداشته که با اجرای طرح زهکشی قابلیت بهبود کاشت و افزایش تولید دارد.
در کشاورزی هدف از زهکشی، فراهم کردن محیطی مناسب برای رشد ریشه گیاه از لحاظ تهویه و شوری است ولی در تعریفی جامع تر می توان گفت زهکشی به معنی خارج شدن طبیعی یا مصنوعی آب مازاد از یک منطقه است.
شهرستان مرزی گمیشان در کرانه شرقی دریای خزر و شمال غربی استان گلستان هم مرز با ترکمنستان قرار گرفته و شغل بیشتر مردم منطقه کشاورزی و ماهیگیری است.
7333/2729
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.