مریم آق آتابای روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: آثار تاریخی، طبیعی و معنوی گنبدکاووس از سال 1310 تاکنون در فهرست ملی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ثبت شده است.
وی افزود: از آثار ثبت شده گنبدکاووس در فهرست ملی سازمان میراث فرهنگی تنها یک اثر آن یعنی 'گنبد قابوس' که بلندترین برج آجری جهان نیز می باشد، دهم تیر 1391 در فهرست سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت جهانی شده است.
آق آتابای اضافه کرد: برج آجری قابوس که از آثار به جا مانده از دوره آل زیار است، نخستین اثر و بنای تاریخی این شهرستان است که 15 دی سال 1310 به شماره 86 در فهرست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثبت ملی شد.
وی تصریح کرد: پس از ثبت برج آجری قابوس، شهر تاریخی جرجان و دو تپه دوره اسلامی در سال 1346 و در ادامه 'گبری قلعه' از آثار دوره ساسانی گنبدکاووس درسال 1353 ثبت ملی شدند.
رییس اداره میراث فرهنگی گنبدکاووس ادامه داد: بقیه آثار تاریخی، طبیعی و معنوی این شهرستان از جمله دیوار دفاعی جرجان متعلق به دوره ساسانی و دیگر آثار آن از سال 1378 تا الان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
آق آتابای گفت: از مجموع آثار ثبت ملی شده گنبدکاووس 11 اثر در سال جاری ثبت ملی شده که ساختمان مرکز بهداشت و دانشگاه فرهنگیان، محراب امامزاده یحیی بن زید (ع) و چند تپه تاریخی از جمله این آثار می باشد.
وی اضافه کرد: علاوه بر این، ثبت ملی 11 تپه تاریخی دیگر گنبدکاووس نیز در دستور کار قرار دارد که مراحل اولیه آن انجام شده و به احتمال زیاد درسال آینده ثبت ملی می شود.
آق آتابای با تاکید برضرورت صیانت و حفاظت از آثار تاریخی، طبیعی و معنوی توسط آحاد مختلف مردم، تصریح کرد: این آثار که نشان دهنده تاریخ و فرهنگ مردم این دیار و به نوعی میراث گذشتگان است، بایستی برای نسل های آینده به یادگار بماند.
شهرستان تاریخی گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است و آثار بسیاری از دوره های مختلف تاریخی را در خود جای داده است.
1860/3039/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.