مجموعه جهانی کاخ چهلستون در منتهی الیه بخش شمالی دولتخانه عظیم صفوی و در میانه باغ بزرگ جهان نما قرارگرفته است.
این مجموعه همزمان با 9 باغ ایرانی در سال 1390 به ثبت یونسکو ( سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد ) رسید.
مدیر مجموعه کاخ چهلستون روز شنبه با اعلام این خبر به ایرنا گفت: همزمان با اتمام عملیات 10 طرح مرمتی در مجموعه کاخ چهلستون و باغ جهان نما در سال گذشته، 2 طرح عملیاتی جدید در سازه چوبی ایوان این کاخ که از بزرگترین سازه های چوبی و تاریخی کشور به شمار می رود، آغاز شد.
' عاصفه بدر ' خاطرنشان کرد: در مرحله اول این طرح، آسیب شناسی، مرمت و استحکام بخشی سازه چوبی سقف ایوان این کاخ انجام می شود.
وی همچنین در رابطه با دومین عملیات مرمتی این کاخ تصریح کرد: مرحله دوم عملیات مرمت کاخ چهلستون شامل ادامه طرح های مرمتی سقف سازه چوبی کاخ شامل، پاکسازی مکانیکی و شیمیائی، تثبیت لایه های تزئینی، پوسته چسبانی، تزریق لایه های تزئینی، موزون سازی رنگ بخش های مختلف سقف کاخ و ثبت نهائی رنگ ها است.
مدیر مجموعه کاخ چهلستون درباره چگونگی اجرای این عملیات های مرمتی گفت: این عملیات ها با اعتباری معادل یک میلیارد و 900 میلیون ریال برای مرمت و استحکام بخشی دوپوش سقف ایوان و یک میلیارد و 630 میلیون ریال برای موزون سازی رنگ دو دهنه سقف ایوان ستوندار به صورت متناوب تا پائیز سال جاری ادامه خواهد یافت.
مجموعه با شکوه کاخ چهلستون در دوران سلطنت شاه عباس اول صفوی برای استفاده درباریان صفوی بنا شد.
در عصر سلطنت شاه عباس دوم با افزدون الحاقاتی شامل ایوان ستوندار، تالارهای جانبی و دو استخر عظیم در سمت شرقی و غربی کاخ، در سال 1057 هجری قمری برای پذیرایی از میهمانان دربار عریض و طویل صفوی و با کاربری تشریفات افتتاح شد.
6994 / 2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.