به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا ،ابوطالب قزلسفلو در همایش روز جهانی خاک در گرگان اظهار داشت : با رویه فعلی حجم بالایی از خاک شسته و انتقال آن به پشت سدها سبب میشود عمر سدهای گلستان به شدت کاهش یابد که این امر هزینه های متعددی را به اقتصاد کشور تحمیل می کند .
وی گفت: تبعات دست اندازی به خاک و تخریب آن مشهود و قابل لمس نیست و هنوز این موضوع به دغدغه همگانی برای مقابله با آسیب های ناشی آن تبدیل نشده است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان ادامه داد: باید از فعالیت های کشاورزی روستاییان حمایت کرد تا تغییر کاربری زمین کشاورزی روی نداده و آن ها به شهرها مهاجرت نکنند.
وی گفت: رویه های نادرست مرتبط با توسعه کشاورزی صنعتی و کاهش درآمدهای ناشی از آن سبب شده تا رغبت به زراعت و کشاورزی کاهش یابد و برخی از روستاییان مجبور به فروش اراضی و مهاجرت به شهرها شوند.
مدیر کل منایع طبیعی گلستان گفت : در بخش های از شهرستان مراوه تپه به دلیل لسی بودن خاک و آسیب پذیری در برابر انواع فرسایش بادی و آبی
سالانه در هکتار 35 تن خاک دچار فرسایش می شود در حالی که این رقم در غرب استان 8 تن در هکتار است .
بمناسبت روز 5 دسامبر مصادف با 13 آذر آیین بزرگداشت روز جهانی خاک با حضور محققان و اندیشمندان و جمعی از مدیران دستگاه دولتی و دادستان استان در تالار خلیج فارس دانشگاه منابع طبیعی استان گلستان برگزار شد .
شعار امسال این روز جهانی'پیش به سوی رفع آلودگی خاک' و شعار ملی آن 'خاک مهمترین بستر مدیریت منابع آب در جهان' است.
7333/3091
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.