به گزارش خبرنگار ایرنا این رقابت ها از 27 مرداد ماه در شهرهای جاکارتا و پالمبانگ اندونزی آغاز و تا دهم شهریور ماه ادامه داشت و عملکرد گلستانی ها در مقایسه با دوره گذشته در اینچئون کره جنوبی از لحاظ کمی و کیفی افزایش داشت.
در دوره گذشته بازی های آسیایی 20 ورزشکار گلستانی در رشته های گوناگون اعزام شدند که حاصل تلاش آنها 2 نقره تیمی در کبدی زنان و مردان و یک طلا در والیبال مردان بود.
**کبدی
کسب مدال در کبدی مردان برای کاروان ایران قابل پیش بینی بود، اما بالا رفتن از سکوی قهرمانی مردان و زنان با شکست دادن هندی های همیشه مدعی کارِ ،کارستانی بود که گلستانی ها نقش موثری در آن داشتند.
فاضل اتراچالی، ابوالفضل مقصودلو، محمداسماعیل مقصودلو، محسن مقصودلو، میثم عباسی، ابوذر مهاجر و محمد ملاک، در کبدی مردان از پایه های اصلی تیم ملی و تاثیرگذاران غیرقابل انکار در میسر کسب اولین طلای کبدی بازی های آسیایی بودند.
کار بزرگ تر کبدی را تیم ملی زنان انجام داد و در شرایطی که کمتر کسی توقعش را داشت، هند را در دیدار پایانی مغلوب کرد و با تاریخ سازی باور نکردنی به مدال طلای این رقابت ها بوسه زد.
صدیقه جعفری و زهراعباسی، گلستانی های این تیم بودند.
البته در تیم ملی کبدی گلستانی ها نمایندگان دیگری هم داشتند،غلامرضا مازندرانی نفر اول کادر فنی تیم ملی مردان و هرا رحیمی نژاد مدیرفنی تیم ملی کبدی زنان هم از این استان بودند تا سهم بیشتر گلستان در این مدال آوری مشخص باشد.
** والیبال
مقایسه ترکیب تیم ملی ایران با دیگر کشورهای شرکت کننده ، کسب مدال طلای والیبال ایران در بازی های آسیایی قطعی کرده بود.
در شرایطی که کشورهای دیگر با روی آوردن به تغییر نسل و آینده نگری بازیکنان جوان را به این رقابت ها آورده بودند ، ایران ترجیح داد از بازیکنان با تجربه استفاده کند و طبیعی بود که قدرت و تجربه ملی پوشان بزرگسال ایران امکان میدان داری را از جوانان کشورهای دیگر سلب کند.
در ترکیب تیم ملی ایران فرهاد قائمی با تجربه کسب مدال طلا در بازی های آسیایی اینچئون و سال ها حضور در تیم ملی و صابر کاظمی جوان 19 ساله گنبدی حاضر بودند.
کاظمی در جام ملت های والیبال درخشش کم نظیری داشت و به همین دلیل به عنوان جوانترین لژیونر تاریخ والیبال ایران راهی تیم زراعت بانک ترکیه شد ، اما فرصت زیادی در اندونزی برای نمایش توانایی هایش پیدا نکرد.
**والیبال ساحلی
در اتفاقی کم نظیر صد درصد تیم ملی اعزامی یک رشته تیمی به هجدمین دوره بازی های آسیایی را ورزشکاران گلستان تشکیل دادند، هر 4 ملی پوش والیبال ساحلی ایران گلستانی بودند و با وجود موفقیت در بازی های مراحل اول، در گام های بعدی به حریفان چینی و قطری خوردند تا از رسیدن به نیمه نهایی باز بمانند.
رحمان رئوفی، بهمن سالمی، آرش وکیلی و حامد میرزاعلی، گلستانی های تیم ملی والیبال ساحلی در جاکارتا بودند.
**قایقرانی
ملی پوش گلستانی کانوی 2 نفره که به همراه پژمان دیوسالار به مرحله نهایی این ماده صعود کرده بود با فاصله ای اندک از حریف قزاقستانی از خط پایان عبور کرد و در رده چهارم قرار گرفت.
عادل مجللی در دوره گذشته بازی های آسیایی تنها مدال انفرادی ورزش گلستان را با کسب رتبه سوم به دست آورده بود اما در اندونزی از تکرار این اتفاق باز ماند
*سپک تاکرا
گلستان در این ورزش که خاستگاهی در جنوب شرق آسیا دارد، دو نماینده داشت. احسان امان بای و ناصر پنق که معلوم بود کار سختی تا رسیدن به مدال مسابقات دارند، تیم ملی سه نفره ایران در مرحله گروهی حذف شد و تیم چهار نفره هم برای رسیدن به جمع 4 تیم به سد محکم اندونزی خود و با شکست از میزبان از دور مسابقات کنار رفت.
*پاراگلایدر
حسین عباسقلی زاده نماینده گلستان در این رشته در بخش دو نفره ماده فرود و دقت در نخستین حضورش در بازی های آسیایی 2018 اندونزی به مقام دهمی اکتفا کرد، او در انفرادی هم چهاردهم شد.
*پرتاب چکش
رضا مقدم در دوره گذشته بازی های آسیایی با سه خطا از دور مسابقات کنار رفته بود. او در بازی های آسیایی اندونزی پرتاب اول خود را تا 64.67 متر انجام داد، اما پرتاب های دوم و سوم را به توری محافظ کوبید و با قرار گرفتن در جایگاه هشتم به کار خود پایان داد.
در این ماده دلشاد نظروف قهرمان تاجیک المپیک ریو با 72.99 متر قهرمان شد.
*اسکواش
کسی انتظار مدال از دختر کم سن و سال گلستانی در اسکواش ، رشته ای که کشورهای جنوب شرق آسیا همواره مدعی قهرمانی در آسیا و جهان هستند ،نداشت. غزال شرف پور به همراه دو بانوی دیگر ایرانی در این رقابت ها در بازی مقابل تایلند پیروز شدند اما به تیم های هند، هنگ کنگ، اندونزی و چین باختند.
کاروان 5 نفره اسکواش ایران در جاکارتا موفق به کسب مدال نشد .
*تکواندو
پومسه ( فرم ) برای اولین بار به ورزش های حاضر در بازی های آسیایی افزوده شد، فاطمه حسام نماینده تکواندو گلستان در این ماده در اولین مسابقه به قرعه سخت کره جنوبی خورد و در یک رقابت نزدیک بازی را واگذار کرد و از دور مسابقات کنار رفت.
*پینگ پنگ
گرفتن مدال پینگ پنگ از چنگال مدعیان آسیایی این رشته کار دشواری است، پینگ پنگ آسیا و جهان در انحصار چین و ژاپن است و ورود به جمع مدال آوران این رشته به آسانی مقدور نیست. مریم صامت در اولین حضور تیم ملی پینگ پنگ زنان ایران در بازی های آسیایی در مصاف با تیم های قدرتمند قاره کهن راه به جایی نبرد.
ایران ابتدا به مصاف تیم قدرتمند چین رفت که با نتیجه 3 بر صفر شکست خورد ،اما در بازی دوم برابر قطر 3 بر صفر به پیروزی رسید تا نتیجه بازی با هند تعیین کننده صعود آنها به جمع هشت تیم برتر آسیا باشد، اما تیم قدرتمند هند 3 بر یک به پیروزی رسید و تیم ایران از دور رقابت ها حذف شد.
کسب 3 مدال تیمی گلستانی ها در بازی های آسیایی جاکارتا غرور انگیز است ،اما به نظر می رسد ورزش گلستان برای نقش آفرینی هر چه بیشتر در رشته های انفرادی نیاز به تلاش و فعالیت بیشتری دارد.
اگر از چند رشته که کسب مدال در آن با حضور مدعیان آسیایی سخت است بگذریم، توجه به رشته های پایه چون دو ومیدانی، قایقرانی و کشتی می تواند گلستان را صاحب مدال و افتخارات بیشتری در بازی های آسیایی کند.
3091/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.