به گزارش سه شنبه شب ایرنا حسین دهقان در نشست هم اندیشی آب، اکوسیستم و توسعه انسانی اظهار داشت: برداشت بی رویه از منابع گلستان در حالی صورت می گیرد که 60 درصد کسری حجم آب سفره های زیرزمینی طی یک دوره 20 ساله داشته ایم.
به گفته وی اگر بخواهیم این مقدار آب از دست رفته در گلستان را روی زمین جمع آوری کنیم حداقل نیازمند 100 هزار میلیارد ریال اعتبار هستیم.
معاون شرکت آب منطقه ای گلستان به وضعیت آبدهی رودخانه های استان نیز اشاره کرد و گفت: در 20 سال اخیر 6 درجه سانتیگراد دمای استان افزایش یافته و آبدهی رودخانه ها به 40 تا 55 درصد رسیده درحالیکه حدود چهل سال پیش 75 درصد بود.
دهقان با تصریح بر اینکه مدیریت مصرف آب نیازمند رویکردهای همه جانبه است، گفت: برای مدیریت آب صرفا رویکرد فنی کارساز نیست بلکه باید با راهبرد همه جانبه در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی موضوع را هدایت و کنترل کرد.
وی افزود: ضرورت دارد برای مدیریت آب علاوه بر فرهنگ سازی در بخش الگوی مصرف؛ در تصمیم و سیاستگذاری هم درست عمل کنیم.
وی به وضعیت منابع آب گلستان اشاره کرد و گفت: در بحث تامین منابع آب استان با چالش جدی مواجهیم چون از تمام منابع بهره برداری همزمان می شود.
وی اظهار داشت: باوجود افزایش 9 درصدی بارندگی نسبت به سال آبی قبل؛ ولی رودخانه های گلستان نسبت به سال گذشته کاهش خروجی داشته است.
در همین پیوند استاد دانشگاه فردوسی مشهد و پژوهشگر حوزه آب گفت: آب در استان گلستان دچار ورشکستگی شده و علت اصلی آن نداشتن برنامه و دانش محور نبودن امور، بخش نگری و خطا در سیاستگذاری است.
دکتر عباسعلی قزلسفلو بر توجه به مدیریت آب و کارکرد جدید آن در شرایط کنونی تاکید کرد و افزود: تامین نیازهای پایه انسانی، قطع پیوند آب با توسعه جدید و دوری از تامین نیازهای جدید مثل شهرک صنعتی و توجه به مسایل زیست محیطی و اخلاق آب از جمله راهکارهایی است که باید مورد توجه جدی و عمل قرار گیرد.
یک استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان هم بر تدوین برنامه مشترک سازگاری با کم آبی با نگاه اکوسیستمی در استان تاکید کرد و گفت: داشتن سند راهبردی برای اجرای مدیریت صحیح آب بسیار ضروری است.
دکتر سعد الدین افزود: احیای گیاهان حاشیه رودخانه ها، استفاده از آموزه های دینی در ترویج مدیریت آب در جوامع محلی، تدوین جذب سرمایه گذاری خصوصی، توجه به مفهوم ردپای آب در برنامه ریزی و تخصیص منابع آب برای کاربردهای مختلف و شتاب دادن به اجرای طرح های کلان در حوزهای بازیافت دریا و مدیریت جامع آبخیزداری از جمله روش ها و رویکردهای پیاده سازی سند راهبردی سازگاری با کم آبی است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان هم گفت: امروز برای مدیریت آب در استان نیاز مبرم به جامع نگری کلان و پشتیبانی داریم.
ابوطالب قزلسفلو افزود: با توجه به استمرار خشکسالی، افزایش دما و کمبود آب در گلستان و تهدید های ناشی از آن استفاده از حوزه های مختلف به ویژه مراکز علمی برای سرمایه گذاری در مقابله با تهدید و اجرای مدیریت درست بسیار ضروری است.
به گزارش ایرنا استان گلستان دارای اقلیم نیمه مرطوب و معتدل تا نیمه خشک و خشک است.
میانگین بارندگی مناطق مختلف گلستان در حالت عادی بین 150 تا 850 میلی متر متغیر بوده ولی در سال های اخیر بارندگی در استان کاهش یافته و رهاورد آن ماندگاری خشکسالی بوده است.
6204/2729
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.