معمولاً بدنسازان در روند تمرینات خود از یک برنامه منظم و اصولی تبعیت می‌کنند تا به اهدافی که در سر می‌ پرورانند برسند. رفتن به استخر، سونای خشک و بخار از جمله عادت ‌های معمول بدنسازان است که تاثیرات بسزایی بر روی عملکرد سیستم ایمنی بدن آن ها دارد. با این حال که بدنسازی و حرکات مختلف آن می ‌تواند تا حد زیادی سلامت بدن را برای افراد به ارمغان بیاورد، اما فعالیت ‌هایی همچون رفتن به استخر و سونا نیز می ‌تواند تکمیل کننده این برنامه تمرینی باشد.

آن دسته از افرادی که به صورت حرفه ‌ای رشته بدنسازی را دنبال می‌کنند، علاوه بر اینکه تمایل دارند اندامی زیبا و متناسب داشته باشند به دنبال سلامتی فیزیکی و جسمی نیز هستند. در واقع تمارین بدنسازی باعث می ‌شود تا اندام‌ های مختلف بدن به بهترین شکل ممکن به حرکت درآمده و از بروز بسیاری از بیماری ‌ها جلوگیری شود. معمولاً یکی از مهم ترین روتین های بدنسازان، رفتن به استخر و سونا است. استخر و سونا تاثیرات بسیار زیادی روی بهبود عملکرد بدنسازان دارد. در ادامه این مطلب قصد داریم از تاثیرات مهم سونای خشک و بخار و استخر بر روی بدنسازی صحبت کنیم.

 

برای آشنایی با بهترین و معتبرترین باشگاه های ایران و دریافت باکیفیت ترین خدمات ورزشی می توانید به سایت جیمبرو مراجعه کنید.

 

 

سونای خشک و بخار، استخر

 

معمولاً بدنسازان در روند تمرینات خود از یک برنامه منظم و اصولی تبعیت می‌کنند تا به اهدافی که در سر می‌ پرورانند برسند. رفتن به استخر، سونای خشک و بخار از جمله عادت ‌های معمول بدنسازان است که تاثیرات بسزایی بر روی عملکرد سیستم ایمنی بدن آن ها دارد. با این حال که بدنسازی و حرکات مختلف آن می ‌تواند تا حد زیادی سلامت بدن را برای افراد به ارمغان بیاورد، اما فعالیت ‌هایی همچون رفتن به استخر و سونا نیز می ‌تواند تکمیل کننده این برنامه تمرینی باشد.

اما سوالی که برای برخی از افراد ایجاد می ‌شود این است که سونا و استخر چه تاثیراتی بر روی حرفه بدنسازی دارند و چرا برخی از بدنسازان به این موضوع اهمیت زیادی می‌ دهند؟  امروزه رفتن به سونا و استخر به یک روتین اصلی در زندگی بدنسازان تبدیل شده است. به عنوان مثال افرادی که بعد از تمارین سخت بدنسازی به سونا می‌ روند تمام خستگی روز خود را از این طریق از بین می‌ برند. 

برخی از بدنسازان  بر این باورند که تعریق در زمان انجام تمارین بدنسازی به قدر کافی برای دفع سموم بدن تاثیرگذار است. حال آن که بسیاری از بدنسازان حرفه ‌ای به این موضوع اعتقاد ندارند. آن ها به خوبی می ‌دانند که  ممکن است در طول تمرین، مقادیر بسیار زیادی اسید لاکتیک در بدن جمع شود که مانع از دفع سموم می شود.

بنابراین آن ها با حضور در سونای بخار و تعریق زیاد در دمای بالا به حذف سموم بدن خود کمک کرده و اکسیژن رسانی به عضلات را افزایش می ‌دهند. پس نمی‌ توان تاثیرات بی ‌نظیر سونای خشک و بخار و حتی استخر را بر روی بدنسازی نادیده گرفت.

 

763

 

فواید سونای خشک و بخار بر روی بدنسازی

 

همانطور که در بخش گذشته اشاره کردیم بسیاری از افراد بر این باورند که تعریق حاصل از ورزش کردن می ‌تواند تا حد زیادی در دفع سموم موثر باشد. اما این عقیده چندان صحیح نیست. البته که حین ورزش بدن به دلیل تحرک، تعریق زیادی خواهید داشت، اما به جهت فعالیت سیستم اعصاب سمپاتیک دفع سموم از بدن به خوبی انجام نخواهد شد. به همین دلیل است که اغلب بدنسازان برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود و حذف سموم آن پس از انجام تمارین بدنسازی به سونا می روند. تعریق در زمان رفتن به سونا بسیار بیشتر از تعریق در زمان ورزش کردن است. چند مورد از مهم ترین مزایای سونای خشک و بخار برای بدنسازی عبارتند از:

  • محیط سونا و شرایط دمایی آن باعث شل شدگی عضلات می ‌شود. همچنین سونا با باز کردن عروق باعث افزایش اکسیژن رسانی به بدن شده و سطح آرامش در بدن را افزایش می ‌دهد. این موضوع  باعث می ‌شود تا بدنسازان بعد از یک روز سخت تمرینی کمی ریلکس و آرام شوند.
  • تعریق زیاد در سونا باعث حذف سموم و پاکسازی فلزات سنگین از بدن می ‌شود.
  • گرمای خشک سونا باعث گشاد شدن رگ ‌های خونی شده و با افزایش اکسیژن رسانی به ماهیچه ‌ها اسید لاکتیک جمع شده در بدن از بین می‌ رود. به این شکل تورم در بدن کاهش پیدا کرده و در صورت صدمات جسمی حاصل از تمرین بدنسازی، بدن سریع ‌تر بهبود پیدا می‌کند.
  • سونای بخار باعث باز شدن منافذ پوستی بدن شده و با دفع سموم از این طریق یک لایه سطحی را حذف می کند. بنابراین سلول ‌های مرده از بین می‌ روند.
  • از طریق سونا دمای بدن می ‌تواند چیزی حدود ۳ درجه افزایش پیدا کند که این مسئله باعث از بین رفتن بسیاری از باکتری ‌ها در بدن شده و به تقویت سیستم ایمنی بدن بدنسازان کمک زیادی می‌کند.

 

762

 

فواید استخر بر روی بدنسازی

 

بسیاری از مربیان حرفه ‌ای بدنسازی رفتن به استخر را بعد از انجام تمارین به یک روند دائمی تبدیل کرده ‌اند. البته که شنا کردن به خودی خود یک رشته ورزشی کاملاً مستقل و حرفه ‌ای است که می ‌تواند فواید بسیار زیادی برای بدن داشته باشد. به همین جهت ممکن است برای برخی این سوال پیش آید که چرا بدنسازان تمایل زیادی برای رفتن به استخر دارند؟ و آیا رشته بدنسازی به تنهایی نمی ‌تواند آن ها را به اندام دلخواه برساند؟ همانطور که پیش از این اشاره کردیم شنا کردن یکی از ورزش‌ های مکمل بدنسازی است. در ادامه به تاثیرات استخر بر روی بدنسازی می پردازیم:

 

تاثیر استخر بر روی افزایش قدرت و استقامت بدن

ورزش بدنسازی از آن دست ورزش‌ هایی است که نیاز به حرکات سنگین دارد. معمولا بدنسازان برای اینکه بتوانند وزنه ‌های سنگین را به راحتی حمل کنند و حرکات بدنسازی را به درستی انجام دهند نیاز به عضلات قوی دارند. در صورتی که بدن دچار ضعف عضلانی باشد قطعاً انجام حرکات سنگین با وزنه می‌ تواند آسیب ‌های جدی به بدن وارد کند.

یکی از تاثیرات استخر افزایش و تقویت عضلات بدنسازان است. شنا یک ورزش استقامتی محسوب می ‌شود که می ‌تواند بنیه لازم را برای بدنسازان جهت انجام حرکات ورزشی فراهم کند. با شنا کردن، بدنسازان از دو سمت بدن خود به یک اندازه کار می‌کشند و به این شکل به یک اندام متناسب و ایده‌آل خواهند رسید.

تاثیر شنا در ریکاوری بدن

بسیاری از بدنسازان تنها به دو اصل تغذیه و انجام تمارین بدنسازی توجه می‌کنند. حال آن که یک بخش دیگر نیز در این لیست وجود دارد که بسیار حائز اهمیت است. اصل سوم در هر رشته‌ ورزشی ریکاوری بدن بعد از انجام تمارین است. معمولا تمارین بدنسازی بسیار سخت و خسته کننده هستند و بدنسازان پس از پایان تمارین احساس کوفتگی در بدن خواهند داشت. شنا کردن با آرامش جسمانی و روحی که در افراد ایجاد می‌کند به عنوان بهترین نوع ریکاوری شناخته شده است. اگر در انجام تمارین بدنسازی به دنبال یک بدن کاملاً آماده هستید بهتر است حتماً رفتن به استخر را در برنامه خود بگنجانید.

 

با جیمبرو میتوانید با اطلاعات بهترین استخرها و مجموعه های آبی آشنا شوید.

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.