از آنجایی که آفتاب سوختگی یک خودرو دغدغه‌های بسیار زیادی برای مالک آن ایجاد می‌کند و به مات شدن و یا زردی رنگ بدنه منجر می‌گردد، این افراد به دنبال استفاده از راهکارهای مناسب برای برطرف ساختن آفتاب سوختگی و آثار آن بر روی سطح بدنه و رنگ خودرو هستند. یکی از روش‌هایی که این افراد از آن استفاده می‌کنند پولیش کاری است.

یکی از آسیب‌های بسیار جدی که دامنگیر بسیاری از اتومبیل‌ها می‌شود پدیده‌ای به نام آفتاب سوختگی است. این اتفاق به رنگ بدنه خودرو آسیب‌های زیادی وارد ساخته و منشاء اصلی آن هم اشعه ماوراء بنفش خورشید است. در حقیقت نور خورشید با توجه به مناطق جغرافیایی که در آن زیست می‌کنید به بروز این آسیب در طولانی مدت و یا کوتاه مدت کمک می‌کند.

از آنجایی که آفتاب سوختگی یک خودرو دغدغه‌های بسیار زیادی برای مالک آن ایجاد می‌کند و به مات شدن و یا زردی رنگ بدنه منجر می‌گردد، این افراد به دنبال استفاده از راهکارهای مناسب برای برطرف ساختن آفتاب سوختگی و آثار آن بر روی سطح بدنه و رنگ خودرو هستند. یکی از روش‌هایی که این افراد از آن استفاده می‌کنند پولیش کاری است.

در این مقاله به دنبال بررسی این موضوع هستیم که آیا آفتاب سوختگی با کمک پولیش‌کاری برطرف می‌گردد یا خیر. پس اگر شما هم در این زمینه دغدغه‌ای دارید با ما همراه باشید .

آفتاب سوختگی رنگ بدنه خودرو چیست؟

آفتاب و یا اشعه یووی نور خورشید یکی از مهم‌ترین عوامل محیطی و آسیب رسان به بدنه و رنگ خودروها است. این اشعه قادر است با گذشت زمان به لایه کیلر آسیب‌هایی وارد ساخته و آفتاب سوختگی ماشین اتفاق بیفتد. وجود این پدیده سبب می‌شود تا کیلر خودروی شما به رنگ زرد در آید.

اگر شدت آن بیشتر باشد رنگ بدنه دچار تغییر و تحول و پریدگی خواهد شد و یا به شکل مات به نمایش در خواهد آمد. از آنجایی که این تحولات به صورت تدریجی و آرام اتفاق می‌افتند، مالک خودرو در ابتدای امر متوجه آن نشده و لایه رنگ بدنه نیز درگیر این رویداد خواهد شد.

اگر آفتاب سوختگی ماشین به این شدت و درجه برسد امکان برطرف شدن آن وجود نداشته و باید به صورت مجدد سطح بدنه را رنگ آمیزی نمایید. آفتاب سوختگی ماشین به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد.

از جمله مهمترین دلایل آن می‌توان به پارک کردن خودرو در مکان‌های بدون سقف اشاره کرد و یا استفاده نکردن از پوشش‌های محافظ رنگ بدنه را نام برد. شستشو ندادن منظم بدنه خودرو و عدم استفاده از شوینده‌های مناسب ماشین یکی دیگر از دلایل ایجاد این رویداد هستند .

 

images_1678550817_640ca72121cee

 

پولیش ماشین چیست؟

حتما اسم پولیش بسیار به گوشتان خورده است و برایتان سوال شده است پولیش ماشین چیست؟ پولیش ماشین را می‌توان نوعی ساینده به شمار آورد که عملکرد آن هم مشابه با یک سمباده است. اما دانه‌های آن بسیار کوچکتر از سمباده هستند. طی فرآیند پولیش یک خودرو لایه‌ای بسیار نازک از روی بدنه و یا سطح رنگ خودرو از بین خواهد رفت.

بعد از آن سطحی کاملاً جدید، تمیز و براق به نمایش در خواهد آمد. با وجود این که با پولیش کاری اتومبیل در واقع ضخامت لایه روی رنگ آن کمتر شده اما این میزان بسیار ناچیز است و لذا کیفیت کلی رنگ بدنه با تغییر و تحول مواجه نمی‌شود.

پس پولیش بدنه خودرو می­تواند سطح مورد نظر شما را به صورتی کاملا عمقی تمیز نماید. در این صورت بدنه خودرو آمادگی کاملی برای پذیرش پوشش محافظ به دست خواهد آورد.

رفع آفتاب سوختگی با پولیش ماشین

با توجه به مطالبی که تاکنون به آن‌ها اشاره شد یکی از بهترین راهکارهای برطرف ساختن آفتاب سوختگی ماشین، پولیش کاری بدنه آن است. بسیاری از افراد در این شرایط به احیای رنگ خودرو دست زده و یا آن را به صورت مجدد رنگ آمیزی می‌کنند. این کار نیز می‌تواند مشکل آفتاب سوختگی بدنه را حل و فصل نماید.

اما چند ایراد عمده هم دارد. یکی از مهمترین ایرادات این روش هزینه‌های بسیار بالایی است که به شما تحمیل خواهد کرد. از سوی دیگر ارزش مالی و اقتصادی یک خودرو را نیز کاهش خواهد داد.

برای اینکه بتوانید این اشکال را برطرف سازید بهتر است به دیگر روش‌های موجود فکر کنید. یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که می‌تواند به شما کمک کند تا زیبایی و شفافیتی دوباره به خودروی خود دهید پولیش‌کاری آن است.

این کار چندان ساده نبوده و از پیچیدگی‌های مخصوص به خود هم برخوردار است. از سوی دیگر باید حتماً توسط یک دیتیلر و یا پولیش کار حرفه‌ای و با تجربه کافی انجام شود. در این صورت احتمال احیای رنگ خودرو بیشتر خواهد بود.

نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که پولیش کاری بدنه خودرو زمانی قادر به از بین بردن آفتاب سوختگی و آثار آن خواهد بود که نفوذ آن در لایه کیلر باشد. در شرایطی که از آفتاب سوختگی بدنه مدت زمان زیادی گذشته باشد و یا آثار آن در رنگ بدنه و یا فلز آن دیده شود، تنها می‌توانید ایراد آن را با رنگ کاری دوباره حل و فصل نمایید.

پولیش کاران حرفه‌ای برای انجام این کار و به منظور برطرف سازی آثار آفتاب سوختگی از روی سطح بدنه اتومبیل‌ها از درجه زبری‌های متفاوت استفاده می‌کنند. انتخاب این درجه زبری به عمق آسیب دیدگی وابسته است. اگر آسیب دیدگی بدنه خودرو شما عمقی باشد پولیش‌های زبر و یا خیلی زبر در نظر گرفته می‌شوند.

در حالیکه پولیش‌های متوسط برای برطرف ساختن آسیب‌های نیمه عمیق مناسب به نظر می‌رسند. پولیش‌های نرم را در مواقعی به کار می‌گیرند که بخواهند به بازیابی جلا و براقیت ماشین در مراحل نهایی کار اقدام نمایند.

 

images_1678550859_640ca74b3c120

 

اقدامات مورد نیاز پیش از پولیش ماشین برای رفع آفتاب سوختگی

اگر بخواهند با استفاده از پولیش ماشین، آثار آفتاب سوختگی بر روی بدنه را از بین ببرند، باید قبل از آن به چند اقدام مهم دست بزنند.

یکی از مهمترین این اقدامات شستشوی خودرو است. پس باید در ابتدا اتومبیل خود را به مکانی انتقال دهید که دور از تابش مستقیم نور خورشید است. شستن ماشین باید با استفاده از شوینده‌های مناسب انجام شود.

پس از پایان یافتن مرحله شستشو نیز لازم است بدنه را به طور کامل خشک کنید. برای این کار از دستمال‌هایی خاص استفاده می‌کنند که به آن‌ها دستمال مایکروفایبر گفته می‌شود.

در این مرحله تلاش می‌کنند تا بدنه خودرو را به طور کامل از هرگونه آلودگی پاک کرده و گرد و غبار، آثار باقیمانده از حشرات، مواد چسبناک، لکه و ...را به طور کامل از بین ببرند. ممکن است برخی از لکه‌ها به راحتی پاک نشوند. در این صورت باید از آماده ساز رنگ استفاده کرده و این نوع از آلودگی‌ها را نیز از بین ببرید.

بسیاری از پولیش کاران حرفه‌ای برای اینکه تمامی آلودگی‌ها به ویژه آلودگی‌های سخت با مقاومت بیشتر را از روی بدنه پاک کنند، از خمیر کلی مرطوب استفاده کرده و یک بار سطح بدنه را تمیز و پاک می‌کنند.

یکی دیگر از اقدامات لازم پیش از پولیش ماشین و رفع آفتاب سوختگی رنگ بدنه آن، استفاده از پاک کننده‌های مخصوص آهن و گرد لنت ترمز است. این محصولات می‌توانند این نوع آلودگی‌ها را به راحتی پاک و تمیز سازند.

برای استفاده از این مواد باید مقداری از پاک کننده مورد نظر را بر روی سطح خودرو اسپری کنید. با این کار سطح بدنه به رنگ بنفش در خواهد آمد که نشان می‌دهد ذراتی آهنین بر روی سطح بدنه وجود دارند.

بعد از اسپری کردن باید ماشین را آبکشی و سپس خشک کنید. در نهایت به پولیش بدنه آن دست بزنید. برای این کار مواد پولیش با درجه زبری مورد نظر خود را انتخاب کرده و مقداری از آن را بر روی پد جای دهید.

دستگاه پولیش را روشن نموده و کار خود را با سرعت کم آغاز کنید. پس از آن می‌توانید کم کم سرعت دستگاه را افزایش دهید. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید تقسیم سطح بدنه خودرو به قسمت‌های ۴۰ در ۴۰ است.

در این صورت فرایند پولیش ماشین برای تمامی سطوح یکدست و یکنواخت اعمال خواهد شد. ناحیه دچار آفتاب سوختگی شده را باید به آرامی و کاملا منظم پولیش کنید. در غیر این صورت آسیب‌های بیشتری به آن وارد خواهد شد. پس از پولیش ماشین دوباره آن را شستشو داده و خشک نمایید. 

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.