باتری سولفاته به تجمع کریستال های سولفات سرب اشاره دارد. این دلیل اصلی نقص عملکرد باتری است. تخریب ناشی از سولفاته شدن باتری ها کاملاً قابل اجتناب است و در شرایط خاص، معکوس می شود.

اگر باتری اسید سرب شما خراب شود، می‌توانید باتری سولفاته داشته باشید، اما دقیقاً چیست و آیا کاملاً قابل اجتناب است؟ بیایید در این مقاله دلیل و راه حل ها را دریابیم.

باتری سولفاته به تجمع کریستال های سولفات سرب اشاره دارد. این دلیل اصلی نقص عملکرد باتری است. تخریب ناشی از سولفاته شدن باتری ها کاملاً قابل اجتناب است و در شرایط خاص، معکوس می شود.

سولفاته شدن زمانی اتفاق می‌افتد که باتری در سطح شارژ کامل نباشد و روی سلول‌های باتری انباشته و ماندگار شود. اگر سولفات بیش از حد رسوب کند، می تواند مانع از تبدیل مواد شیمیایی به الکتریکی شود. به این ترتیب، به طور قابل توجهی بر ظرفیت باتری 50 آمپر اوربیتال تأثیر می گذارد .

علت سولفاته شدن باتری چیست؟

به عنوان بخشی از واکنش شیمیایی معمول شارژ، باتری‌های سرب اسید در طول زمان سولفاته را جمع‌آوری می‌کنند. سولفاته شدن دائمی باتری در انواع سرب اسیدی رایج است. علاوه بر این، هر شکل کریستال سولفات سرب جزئی در طول شارژ معمولی حل می شود.

اگر باتری را بیش از حد شارژ کنید ممکن است مشکلات بزرگی ایجاد کند. همچنین، هنگامی که باتری را کاملاً شارژ نگذارید یا آن را در دمای بیش از 75 درجه نگه دارید، ممکن است آسیب ایجاد شود.

اثرات باتری سولفاته چیست؟

دوره های شارژ طولانی مدت و ایجاد گرمای بیش از حد ممکن است باعث تجمع سولفاته در باتری شود. علاوه بر این در زمان تشکیل سولفاته در باتری خودرو، کاهش زمان شارژ، کارایی باتری و خرابی باتری ممکن است شناسایی شود.

سولفاته کردن باعث کاهش قابل توجه قدرت راه اندازی خودرو می شود و بر عمر باتری تأثیر می گذارد. هنگامی که می خواهید اتومبیل خود را استارت بزنید، می توانید متوجه شوید که باتری کار نمی کند.

سولفاته کردن همچنین زمان کارکرد باتری سپاهان باتری شما را در بین شارژها کاهش می دهد. هر یک از عوامل فوق ممکن است باعث شود باتری زودتر از آنچه در نظر گرفته شده است از بین برود.

اگر باتری برای مدت طولانی شارژ کم داشته باشد، حتی یک حرفه ای نیز نمی تواند تجزیه سولفاتاسیون را اجرایی کند. با توجه به این ، نبود شارژ پس از مدتی باعث ایجاد سولفاته دائمی می شود. راه اندازی خودرو و رانندگی با آن باعث می شود که کریستال های سولفات سرب که به صورت طبیعی ایجاد می شوند و اگر این شرایط فراهم نباشد، سولفاته ها سخت می شوند و غیر قابل بازشگت می شوند.

سولفاتاسیون برگشت پذیر

سولفاتاسیون برگشت پذیر با ارائه ولتاژ شارژ کنترل شده مازاد حدود 200 میلی آمپر به یک باتری 60 آمپر اوربیتال کامل برطرف می شود. برای حدود 24 ساعت، ولتاژ صحیح خروجی مجاز است بین 2.50 و 2.66V/cell اعمال شود. افزایش گرمای باتری به 122-140 درجه فارنهایت در طول عملیات اصلاحی باعث بهبود انحلال کریستال می شود.

چگونه از ایجاد باتری سولفاته جلوگیری کنیم.

برای جلوگیری از انباشته شدن سرب روی باتری، باید به طور مرتب باتری را نگهداری و ترمینال را تمیز کنید ، این کار همچنین به جلوگیری از خرابی باتری کمک می کند. علاوه بر این، باید باتری ها را در دمای اتاق، حدود 65 تا 70 درجه فارنهایت نگهداری کنید.

اگر باتری70 آمپر اوربیتال برای مدت طولانی تحت دمای بالاتر قرار گیرد، سرعت انتقال برق را افزایش می دهد. مشکلاتی در عملکرد قطعات نیز رخ می دهد.

علاوه بر این، نباید اجازه دهید باتری خالی شود یا شارژر را در زمانی که باتری پر نیست جدا کنید. عمر باتری را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

باتری خالی شده آن را در برابر سولفاته شدن حساس تر می کند و به سختی می توان آن را معکوس کرد. بنابراین نگهداری باتری و شارژ کافی برای یک باتری سالم ضروری است.آیا می توانید یک باتری سولفاته را شارژ کنید؟

بله، اما ممکن است نیاز به افزایش قدرت برای شکستن کریستال های سخت سولفات سرب داشته باشید. اگر دمای باتری بیش از 125 درجه فارنهایت یا بالاتر رفت، باید قبل از شروع مجدد، فرآیند شارژ را متوقف کرده و باتری را خنک کنید.

در نهایت، می توانید باتری 74 آمپر اوربیتال را وارد چرخه شارژ کنید، آن را تا 50٪ تخلیه کنید و سپس آن را برای چندین دوره شارژ کنید تا استقامت آن را ارزیابی کنید.

به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی درون باتری سرب باید به طور منظم از آن استفاده کرد وگرنه سولفاته شدن رخ می دهد. سولفاته شدن با توانایی باتری برای پذیرش، نگه داشتن و تحویل شارژ تداخل می‌کند و کنترل نشدن آن باعث می‌شود باتری بسیار کمتر از عمر طراحی‌شده‌اش بی‌استفاده شود.

در اصطلاح پایه، یک باتری اسیدی معمولی از یک سری صفحات سرب و اکسید سرب با بار مخالف تشکیل شده است که سلول ها را تقسیم می کنند.

سلول های باتری با مخلوطی از 65 درصد آب مقطر و 35 درصد اسید سولفوریک یا محلول الکترولیت پر می شوند. الکترولیت الکترون تولید می کند. در حالی که الکترون های تحت بار در بین صفحات حرکت می کنند و انرژی را به صورت ولت تخلیه می کنند. صفحات سربی این انرژی را به الکتریسیته تبدیل می کنند. هر سلول می تواند حدود 2.1 ولت شارژ تولید کند، بنابراین برای مثال یک باتری 12.6 ولتی به شش سلول نیاز دارد.

سولفاته شدن زمانی اتفاق می افتد که باتری برای مدت طولانی بماند و محلول الکترولیت شروع به تجزیه شدن کند. این معادله توانایی باتری 100 آمپر اوربیتال در تحویل و پذیرش شارژ را کاهش می دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.