قطار در ایران مسافران بسیار زیادی را جابه‌جا می‌کند. شرکت‌های ریلی زیادی هم در ایران فعالیت می‌کنند که هرکدام از نظر کیفیت و امکانات در سطح‌های مختلفی قرار گرفته‌اند. برای خرید بلیط قطار راه‌های بسیار زیادی وجود دارد. یکی از بهترین این راه‌ها مراجعه به سات و اپلیکیشن سفرمارکت است که همه شرکت‌های ریلی را در یکجا گردآورده است.

ایران شبکه ریلی گسترده‌ای دارد؛ به گونه‌ای که به کمک قطار می‌توانید از غرب کشور به شرق و از شمال به جنوب سفر کنید. به طور کلی سفر با قطار در ایران به بیش از یک سده پیش برمی‌گردد. در حال حاضر شبکه ریلی ایران بسیار توسعه‌یافته و پیشرفته شده است. اگر قصد دارید با قطار سفر کنید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به این سوال که ایستگاه‌های قطار اصلی کشور در کدام شهرها هستند؟ پاسخ خواهیم داد و محورهای اصلی در خطوط راه‌آهن کشور ایران را بررسی خواهیم کرد.

 

پیشینه خطوط ریلی ایران

در سال‌های اخیر سیستم ریلی ایران شاهد پیشرفت‌های بسیار زیادی بوده که موجب افزایش خرید بلیط قطار شده است. در سال ۱۳۶۱ اولین قطار برقی در ایران فعالیت خود را آغاز کرد. این قطار جابه‌جایی مسافران از تبریز به شهر جلفا را انجام می‌داد. البته پس از آن حرکت قطارهای برقی در مسیرهای دیگری همچون بندرعباس، اصفهان، تهران، تبریز، یزد و دیگر موارد ادامه داشت. یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین خطوط ریلی در ایران، مسیر تهران به بندر ترکمن است که فعالیت رسمی خود را از سال ۱۳۱۶ آغاز کرده است. این مسیر بیشترین بهره‌برداری را به واسطه جابه‎جایی و حمل و نقل بار و مسافر داشته است.

 

ایستگاه های قطار اصلی کشور در کدام شهرها هستند (2)

 

خطوط ریلی مهم در ایران

یکی از مهم‌ترین مسیرهای ریلی در ایران، از دید تعداد سفر و تعداد مسافر جا به ا شده، مسیر تهران- مشهد است که در بین ایستگاه‌های پرشمار و مهمی دارد. بخشی از مسیر قطار تهران به مشهد، از شهر گرمسار در استان سمنان می‌گذرد. خط ریلی گرمسار به مشهد که طولی برابر با ۸۱۲ کیلومتر دارد، یکی از طولانی‌ترین مسیرها است و جهت جابه‌جایی مسافر، بار و دیگر موارد از آن استفاده می‌شود.

پس از آن خط ریلی تهران به سمت بندرعباس از دیگر خطوط مهم در کشور برای جابه‌جایی مسافر، محصولات وارداتی و صادراتی نفتی در داخل و خارج از کشور است. این خط، شمال و جنوب ایران را به هم متصل می‌کند و از تاریخی‌ترین مسیرهای ریلی کشور هم به شمار می‌رود. بلیط قطار تهران بندرعباس نیز یکی از پرفروش ترین بلیط های مسیر ریلی است.

خط ریلی قم به زرند نیز توانسته مرکز ایران را به شهر کرمان وصل کند. قطارهایی که در مسیرهای ذکر شده قرار گرفته‌اند، از مهم‌ترین قطارهای کشور هستند. که برای جابه‌جایی مسافر، محصولات، محموله‌های بزرگ از آن استفاده می‌شود.

صرف نظر از اینکه بخواهید در این مسیرها یا هر مسیر ریلی دیگری در ایران سفر کنید، سفرمارکت در کنار شماست تا با خرید آنلاین بلیط قطار رجا، فدک و دیگر شرکت های ریلی، سفر راحتی را برنامه‌ریزی کنید.

 

 

نقشه خطوط ریلی ایران

برخی از مهم‌ترین مسیرهای ریلی در کشور پس از انقلاب ساخته شده‌اند. این خطوط ریلی بسیار پرتردد هستند. به عنوان مثال شهر میاندشت به بندر امام خمینی، مسیری به طول ۹۲ کیلومتر دارد. مسیر تهران گرمسار نیز ۹۲۶ کیلومتر طول دارد. از دیگر مسیرهای مهم می‌توان به شهر بافق به شهر بندرعباس اشاره کرد که طولی معادل ۶۳۳ کیلومتر دارد.

شهر فریمان به سرخس با طول ۱۷۰ کیلومتر و شهر بادرود به شهر میبد با طول ۲۴۵ کیلومتر از دیگر مسیرهای مهم ریلی هستند.

علاوه‌بر مسیرهای ذکر شده مسیرهای ریلی با اهمیت دیگری نیز وجود دارند. به عنوان مثال خطوط ریلی شهر قزوین به شهر رشت یکی از پیچیده‌ترین خطوط ریلی در ایران است و مسیری به طول ۱۶۵ کیلومتر دارد.

خطوط ریلی رشت به شهرهای انزلی و آستارا و همچنین کرمانشاه و اردبیل در دست احداث هستند. قطارهای سریع‌السیر نیز در حال توسعه هستند به گونه‌ای که در مسیرهای تهران اصفهان، اصفهان به شیراز و کرمان به زاهدان در حال احداث هستند.

 

ایستگاه های قطار اصلی کشور در کدام شهرها هستند (3)

 

محورهای اصلی مسیر ریلی در ایران

برای اینکه بتوانیم محورهای اصلی مسیر ریلی ایران را بهتر بررسی کنیم، تهران را به عنوان مبدا تمام مسیرهای ریلی در نظر می‌گیریم. بر این اساس خطوط ریلی کشور به سه محور اصلی تقسیم می‌شود. این سه محور شامل محورهای شمال – خراسان، محور آذربایجان و محور شرق به جنوب شرقی ایران می‌شود. گسترده‌ترین خطوط ریلی به محور جنوبی کشور مربوط می‌شود. این محور بیشتر از ۲۰۰ ایستگاه قطار در شهرهای مختلف ایران دارد و اغلب مسیرهای جنوبی، شرقی و غربی کشور را پوشش می‌دهد.

مسیر آذربایجان مسیر نسبتاً کوتاهی است که ۷۰ ایستگاه قطار دارد و به کمک آن می‌توان به راحتی به شهرهای شمال غربی کشور سفر کرد. در ادامه به بررسی ایستگاه‌های مهم در این محورها می‌پردازیم.

 

ایستگاه‌های مهم در محور شمال و خراسان

این محور ایستگاه‌های زیادی ندارد اما یکی از پرطرفدارترین و فعال‌ترین محورهای ریلی در ایران است. مسیر تهران – مشهد که پرترددترین مسیر ریلی است، در این محور واقع شده است. ایستگاه‌های اصلی قطار در شهرهای ورامین، سمنان، گرمسار، شاهرود، جاجرم، دامغان، نقاب، اسفراین، کاشمر، نیشابور و فرامیان است. در این محور قطارها دو مسیر حمل و نقل ریلی دارند. در این مسیر قطارهایی که به مقصد گرگان می‌روند، بعد از گرمسار به فیروزکوه و سپس به بهشهر و گرگان می‌رسند.

 

 

ایستگاه‌های مهم در محور آذربایجان

خطوط ریلی که در مسیر تهران – زنجان قرار گرفته‌اند، سرانجام به تبریز و مراغه می‌رسند. این مسیر زیبا و چشم‌نواز است و آخرین ایستگاه آن به جلفا می‌رسد. بیشترین بلیط‌های این محور برای مسیرهای تهران – قزوین، تهران – مراغه، تهران – زنجان و تهران – تبریز به فروش می‌رسد.

 

ایستگاه‌های مهم در محور شرق و جنوب

در این محور که از اصلی‌ترین محورهای کشور است، ۳۰۰ ایستگاه قطار وجود دارد. در این محور قطار از مبدا تهران به ۷ محور فرعی در شبکه راه‌آهن می‌رود. تمامی این هفت محور فرعی در نیمه جنوبی ایران قرار گرفته‌اند. این محورها شامل محورهای اصفهان، غرب، شیراز، یزد، جنوب شرق، شرق و بندر عباس می‌شوند.

 

 

سخن پایانی

قطار در ایران مسافران بسیار زیادی را جابه‌جا می‌کند. شرکت‌های ریلی زیادی هم در ایران فعالیت می‌کنند که هرکدام از نظر کیفیت و امکانات در سطح‌های مختلفی قرار گرفته‌اند.

برای خرید بلیط قطار راه‌های بسیار زیادی وجود دارد. یکی از بهترین این راه‌ها مراجعه به سات و اپلیکیشن سفرمارکت است که همه شرکت‌های ریلی را در یکجا گردآورده است. در این سایت می‌توانید به خرید بلیط قطار اقدام کنید و بهترین گزینه را برای خود خریداری کنید.

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.