قطعا خرید حضوری بلیط قطار همیشه به عنوان یک گزینه وجود دارد. اما در دنیای امروز، پیشنهاد ما خرید اینترنتی بلیط قطار است. در مورد خرید بلیط قطار یک نکته بسیار مهم وجود دارد و آن این است که تمام اطلاعات موجود در سایت‌های اینترنتی فروش بلیط قطار، مراکز خرید حضوری و ایستگاه‌های راه آهن یکسان و به هم پیوسته هستند. برای همین کافیست برای خرید بلیط قطار در یک مسیر خاص به یکی از این مراکز آنلاین مراجعه کنید و از دید قیمتی و یا ظرفیت و موجودی بلیط قطار با تفاوتی رو به رو نمی‌شوید.

سفر با قطار، لذت خاص خود را دارد. در سفر ریلی شما می‌توانید با آرامش استراحت کنید و حتی فضای خصوصی خود را داشته باشید. همانطور که حتما شنیده‌اید مسیر سفر با قطار خودش یک سفر است. حال برای این که بتوانید از این مسیر لذت ببرید لازم است حواستان باشد سفر با مشکل مواجه نشود. مثلا ناگهان در راه‌آهن متوجه نشوید که بلیط قطار شما مشکل دارد! بنابراین در ادامه با ما همراه باشید تا با هم بررسی کنیم که هنگام خرید بلیط قطار به این موارد دقت کنید.

 

انتخاب یک سایت معتبر برای خرید بلیط قطار

قطعا خرید حضوری بلیط قطار همیشه به عنوان یک گزینه وجود دارد. اما در دنیای امروز، پیشنهاد ما خرید اینترنتی بلیط قطار است. در مورد خرید بلیط قطار یک نکته بسیار مهم وجود دارد و آن این است که تمام اطلاعات موجود در سایت‌های اینترنتی فروش بلیط قطار، مراکز خرید حضوری و ایستگاه‌های راه آهن یکسان و به هم پیوسته هستند. برای همین کافیست برای خرید بلیط قطار در یک مسیر خاص به یکی از این مراکز آنلاین مراجعه کنید و از دید قیمتی و یا ظرفیت و موجودی بلیط قطار با تفاوتی رو به رو نمی‌شوید.

 با خرید اینترنتی دیگر نیازی به مراجعه حضوری به باجه‌های فروش بلیط ندارید و به سادگی و از خانه، بلیط خود را خریداری می‌کنید. برای خرید آنلاین باید در نظر داشته باشید از سامانه‌هایی که دارای مجوز فروش بلیت آنلاین هستند خرید کنید. سایت‌هایی که گزینه‌های بیشتری را به مسافران ارائه می‌دهند از اعتبار بیشتری هم برخوردارند.

برای انتخاب سایت خرید بلیط قطار، آپدیت روزانه و حتی لحظه‌ای موجودی بلیت قطار به خصوص در روزهای نزدیک تعطیلات اهمیت زیادی دارد. امکان جستجوی ساده و کاربرپسند بودن محیط نیز برای راحتی کاربر بسیار مهم است. حال، منظور از موجودی بلیط قطار چیست؟ در واقع برای کسانی که تعداد زیادی بلیط با صندلی‌های مشخص و در کنار یکدیگر می‌خواهند، این موضوع بسیار مهم است.

بنابراین لازم است به سایتی مراجعه کنند که مرتبا موجودی‌ها را اپدیت می‌کند و همچنین تمام گزینه‌ها در آن نشان داده می‌شود. با خرید بلیط قطار از سفرمارکت به چنین امکاناتی دسترسی خواهید داشت. فقط کافیست مبدا و مقصد خود را وارد کنید و لیستی از بلیط‌های قطار موجود به شما نمایش داده می‌شود.

شما می‌توانید در فیلترهای سفرمارکت شرکت ریلی مد نظر خود (رجا، فدک و غیره)، کوپه دربست، سالن خواهران/برادران و گروه سنی را تعیین کنید. بنابراین به نظر می‌رسد موتور جستجوی ایده‌ال برای رزرو بلیط قطار را پیدا کرده‌ایم.

 

هنگام خرید بلیط قطار به این موارد دقت کنید (2)

 

به امکان پرداخت امن توجه کنید

همانطور که گفتیم برای تهیه بلیط قطار یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید اعتبار سایت است. قبول داریم که خرید آنلاین با استفاده از سایت یا اپلیکیشن بسیار ساده است اما اطمینان از خرید صحیح و گزینه‌هایی که در اختیار شما قرار می‌گیرد نیز بسیار مهم است. برای انتخاب بهترین سامانه‌ای که به آن برای خرید بلیط مراجعه کنید، عامل پرداخت امن از درگاه معتبر بسیار حائز اهمیت است. بنابراین بهترین انتخاب می‌تواند سایت‌های معتبر، موتورهای جستجو دارای مجوز فروش بلیط یا سایت‌های اصلی شرکت‌های ریلی باشند. همچنین ضمانت بازگشت پول هنگام کنسل شدن بلیط نیز از موارد مهم دیگری است که باید در زمان خرید آنلاین بلیط مد نظر قرار دهید.

 

شرکت حمل ‌و نقل مناسب با انتظار خود از سفر را انتخاب کنید

در حال حاضر نزدیک به 10 شرکت حمل و نقل قطار وجود دارند. برخی از آن‌ها فقط برای مسافربری و برخی نیز مربوط به حمل مسافر و بار هستند. بهتر است قبل از رزرو بلیط قطار امکانات این شرکت‌ها را بررسی کنید. اگر انتظار سفری راحت دارید بهتر است قطارهایی با امکانات بیشتر را رزرو کنید.

 

راحتی خود در طول سفر را در نظر بگیرید

وقتی عازم سفری طولانی هستید باید راحتی خود را در نظر بگیرید. انواع و اقسام قطار‌های مسافربری وجود دارند که بعضی از آن‌ها سالنی و بعضی هم کوپه‎ای هستند. قطعا قطارهای سالنی راحتی یک کوپه را نخواهند داشتند. همچنین با وجود یک سالن که تمام افراد در آن می‌نشینند، حریم خصوصی معروف قطار برای مسافران در نظر گرفته نشده است. شما بهتر است برای راحتی بیشتر، گزینه‌های کوپه‌ای ۴ یا ۶ تخته را انتخاب کنید. البته اگر تعداد شما از تعداد نفرات کوپه کمتر است، انتخاب یک کوپه دربست نیز گزینه جالبی است. در زمان خرید بلیط حتما این موضوع را به فروشنده بگویید یا اگر خودتان به ‌صورت آنلاین بلیط قطار می‌خرید، گزینه کوپه دربست را انتخاب کنید.

 

 

برای سفرهای طولانی، قطارهای سریع‌السیر را در نظر داشته باشید

قطعا اگر با قطار سفر کرده باشید دیده‌اید که این قطارها در ایستگاه‌های مختلف توقف دارند. بعضی وقت‌ها این توقف‌ها طولانی می‌شوند. در اصل با سرعتی که قطار دارد، اگر توقف نداشته باشد چند ساعت زودتر به مقصد می‌رسید. به همین دلیل اولین بار شرکت رجا قطارهای سریع السیری را پیشنهاد داد که در ایستگاه‌ها توقف نکنند و خودش هم پایه‌گذار آن‌ها شد.

پس می‌توان گفت که قطارهای سریع السیر صرفا سرعت حرکتشان بالاتر نیست، بلکه داخل ایستگاه‌های بین‌راهی توقف نمی‌کنند یا فقط در برخی ایستگاه‌های مهم و کلیدی توقف دارند. اینگونه در زمان صرفه‌جویی می‌شود و مسافران مجبور نخواهند بود مدت طولانی در هر ایستگاه توقف کنند. غالبت هدف این است که قطار از مبدا مستقیما به مقصد برسد و اصلا در مسیر توقف نکند. از نظر فنی هم این قطارها از نوع خودکششی هستند و به همین دلیل می‌توانند سرعت بیشتری داشته باشند. در قطارهای معمولی، تمام واگن‌ها به یک لوکوموتیو متصل است و لوکوموتیو تمام واگن‌ها را دنبال خود می‌کشد. در حالی که واگن‌های قطارهای خودکششی، نیروی محرکه دارند. اینگونه هر واگن یک نیروی محرکه جداگانه دارد و قطار می‌تواند سرعت بیشتری بگیرد.

البته توجه کنید که قطارهای سریع السیر کوپه‌ای نیستند. دلیل اینکه قطارها را کوپه‌ای طراحی می‌کردند این بود که سرعت کمی دارند و مسافران مدت طولانی در راه هستند. اما حالا که زمان سفر در قطارهای سریع السیر به ‌شدت کاهش پیدا می‌کند دیگر مسافران نیازی به کوپه مجزا ندارند. پس پذیرفته شده که قطارهای سریع السیر فقط به ‌صورت سالنی یا اتوبوسی هستند. اگر به خاطر تصور راحتی قطارهای کوپه‌ای قصد انتخاب سفر ریلی دارید، می‌توانید قطارهای چهار تخته لوکس رجا یا شرکت‌های دیگر همانند نورالرضا را انتخاب کنید. در قطارهای سریع السیر از بسیاری از امکانات مانند تلویزیون، سیستم صوتی، سیستم تهویه مطبوع اختصاصی، تخت و لوازم خواب و البته حریم شخصی محروم خواهید بود.

البته صندلی‌های این قطارها بسیار راحت هستند و راحتی بیشتری از اتوبوس دارند. بسیاری از مردم تصور می‌کنند که این نوع قطار تفاوتی با اتوبوس‌های VIP ندارد. اما داخل قطارهای سریع السیر می‌توانید هر زمان که خسته شدید بلند شوید و قدم بزنید. صندلی قطارهای تندرو حتی از اتوبوس‌های VIP نیز راحت‌تر هستند. جالب است بدانید که صندلی‌های قطار پردیس رجا که مهم‌ترین قطار سریع السیر در مسیر ریلی کشور به شمار می‌رود، از نوع صندلی‌های هواپیما انتخاب شده است.

 

هنگام خرید بلیط قطار به این موارد دقت کنید (3)

 

شرایط اقتصادی خود را در نظر بگیرید

برای آنکه بتوانید یک خرید اقتصادی و بهینه داشته باشید، گزینه‌های زیادی در مقابلتان قرار دارد. برای هزینه کم‌تر می‌توانید به شرکت‌های حمل‌ و نقل مختلف مراجعه کنید و قیمت‌های آن‌ها را با هم مقایسه کنید. دومین چیزی که در ارزان‌تر بودن قیمت بلیط‌ها تأثیر دارد، زمان سفر شماست. در نهایت زمانی که با قطار‌هایی با امکانات و تعداد ستاره کم‌تر سفر کنید، مطمئنا پرداخت هزینه کم‌تری خواهید داشت. فراموش نکنید که قطار نیز مانند هتل‌ها دارای ستاره است که نشان‌دهنده کیفیت آن‌هاست.

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.