جی پلاس، مالیات پرداختی طبق گزارشات خرید و فروش فصلی یا در اصل معاملات فصلی خرید و فروش در طول زمانی معین، تعیین خواهد شد. نکته قابل توجه اینجاست که سازمان امور مالیاتی کشور با استناد به این گزارشات و معاملات فصلی است که متوجه فرار مالیاتی و پنهانکاری های مالیاتی می‌شود.

صورت معاملات فصلی چیست؟

یکی از راه هایی که در روند ارزیابی مالیات و افزایش دقت و شفاف بودن در مالیات تاثیر دارد، دریافت صورت حساب معاملات در بازه های زمانی کوتاه است. پس در این روش اشخاص صاحب کسب و کار چک لیست معاملات خود را به شکل فصلی به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم می‌کنند. به کلیه ی خرید و فروش هایی که اشخاص حقیقی و حقوقی در مدت زمان مشخص شده انجام می‌دهند معاملات فصلی می‌گویند. مدت زمان 3 ماهه بوده و در آغاز هر فصل این صورت معاملات هم شروع خواهد شد.

شما به عنوان حسابدار یک شرکت موظف هستید، جزییات خرید و فروش هایی که از شرکت های دیگر همچنین قرارداد های بسته شده و... را در صورت معاملات فصلی تا یک ماه نیم بعد از پایان آن فصل به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال کنید.

چه کسانی باید معاملات فصلی را ارسال کنند؟

طبق ماده "9" آیین نامه اجرایی تبصره "3" ماده 169 ق.م.م، افراد که مشمول ارسال صورت معاملات فصلی به شرح زیر هستند:

  • تمامی اشخاص حقوقی
  • افرادی که صاحب مشاغلی بر حسب نوع و یا حجم فعالیت جزو گروه اول موضوع ماده "2" آیین نامه اجرایی ماده "95" قانون محسوب می‌شوند
  • صاحبان مشاغل مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده

موظف به ارسال فهرست معاملات در موعد مقرر برابر آیین نامه صادره هستند.

انواع روش های ارسال گزارشات فصلی

روش های ارسال صورت معاملات فصلی یا به صورت بر خط است یا غیر بر خط که همان online  یا offline نیز است:

برخط (online)

 در این روش از ارسال صورت معاملات فصلی شما با مراجعه به سامانه معاملات فصلی به شکل آنلاین اقدام  به ثبت معاملات خود به شکل دستی می‌کنید.

غیر بر خط (offline)

 در روش از ارسال هم شما با مراجعه به وب سایت سازمان امور مالیاتی کشور، نرم افزار های صورت معاملات فصلی (TTMS)  را دانلود کرده و در سیستم خودتان اجرا می‌کنید. پس از اجرای نرم‌افزار در سیستم و تا پایان ثبت گزارش‌ها، نیازی به اینترنت ندارید و تنها در زمان ارسال گزارش صورت معاملات فصلی باید به اینترنت متصل باشید.

عدم ارسال صورت معاملات فصلی چه جریمه ای دارد؟

در ماده "169" ق.م.م در ارتباط با جریمه عدم ارسال صورت معاملات فصلی اینگونه بیان شده است که این تخلف جریمه معادل 10% مبلغ معامله انجام شده را در بر می‌گیرد. مورد دیگر در این مورد ارسال دیر هنگام و بعد از مهلت مدارک است که باعث می‌شود 1% از معامله ای که مدرک آن دیر ارسال شده است مشمول جریمه شود.

در صورت تاخیر در ارسال گزارشات فصلی ماده 169 ق.م.م چه عواقبی را در پی دارد؟

عواقب عدم تسلیم گزارش معاملات فصلی مربوط به موضوع ماده 169 ق.م.م این است که شما به عنوان یک شخص حقیقی و حقوقی تا 45 روز پس از پایان هر فصل، مستوجب جرایمی هستید که قانون گذار تعیین کرده است. عدم انجام هر یک از تکالیف مقرر در این ماده، مشمول جرایم ماده 169 ق.م.م و با مهلت پرداخت مقرر در ماده 157 است.

عدم صدور صورتحساب یا عدم درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله یا استفاده از شماره اقتصادی خود برای دیگران و یا استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود، مشمول جریمه‌ای معادل 2% مبلغ مورد معامله‌ می­شود.

موارد عدم شمول ارسال فهرست معاملات فصلی

  1. خریدوفروش و سود و کارمزد اوراق بهادار
  2. خریدوفروش سهام و سهم الشرکه و حق تقدم سهام یا سهم الشرکه
  3. سود و کارمزد و جریمههای بانکها، صندوق تعاون، صندوقهای حمایت از توسعه بخش کشاورزی، مؤسسات اعتباری غیر بانکی مجاز و صندوقهای قرض الحسنه
  4. سود سهام و سهم الشرکه
  5. حـق عـضویت اعضاء مجامع حرفهای، احزاب وانجـمنها وتشکلهای غـیردولتی دارای مـجوز از مـراجـع ذیصلاح؛

    کمکها، جوایزو هدایای بلاعوض

  6. مبالغی که تحت عناوین جریمه یا خسارت، انواع عوارض و مالیات (بهاستثناء مالیات و عوارض قانون مالیات بر ارزش افزوده) حق ثبت، حق تمبر
  7. حقوق گمرکی وموارد مشابه، به دستگاههای اجرائی پرداخت می گردد
  8. حقوق و دستمزد پرداختی موضوع فصل سوم از باب سوم قانون مالیاتهای مستقیم
  9. وجوه پرداختی بابت حق نگهداری (شارژ) ساختمان محل فعالیت و آبنماهای پرداختی

مراحل تهیه و تنظیم گزارشات فصلی

در موضوع مالیات‌ها و اجرای جزییات و قوانین مربوط به صورت معاملات فصلی یکی از دغدغه‌های ذهنی افراد به عنوان یک حسابدار است. لازم است که برای تهیه و ارسال آن فرمت‌های خاص ارائه شده توسط سازمان امور مالیاتی مورد توجه قرار بدهند.

به بیان ساده تر تهیه و تنظیم صورت معاملات فصلی در واقع جزییات خرید و فروش و معاملات تجار و صاحبان کسب و کار بوده که باید در مهلت‌های تعیین شده در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد و این الزام طبق ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم باید انجام شود.

تغییرات و اصلاحات در مورد تهیه و تنظیم صورت معاملات فصلی

در هر صورت حساب خرید از اشخاص حقیقی تا میزان 5 %مبلغ حدنصاب معاملات کوچک موضوع تبصره یک ماده “3” قانون برگزاری مناقصات، الزامی به درج شماره اقتصادی فروشنده در فهرست خرید نیست. خریداران، اطلاعات خریدهای مذکور را در فهرست معاملات خرید با عنوان "معاملات کمتراز 5 % حدنصاب" درج و ارسال نمایند. فهرست حد نصاب معاملات سال 1400 مطابق با بخشنامه 21/1400/200 به مبلغ 32,500,000 ریال است که 5% از حد نصاب معاملات کوچک است.

نحوه ثبت گزارش فصلی ارزهای خریداری شده برای واردات

این موضوع برای شرکت های وارداتی مصداق پیدا می‌کند که ارز را از صرافی دریافت میکنند و برای اشخاص خارجی حواله می‌کنند . حال سوال این است که ثبت رقم ریالی حواله انجام شده  در قسمت گزارشات واردات کفایت می‌کند یا اینکه در قسمت گزارش خرید هم باید قید شود؟ اگر در گزارش خرید هم قید شود دوگانگی ایجاد نمی‌شود؟

در پاسخ باید گفت متاسفانه در این خصوص قانون یا بخشنامه ای وجود ندارد اما با توجه به عرف و سوابق کار حسابداران مشخص گردیده به دلیل ارسال گزارش فصلی طرف مقابل شرکت ها یعنی صرافی ها این امر با ارسال گزارش خرید ارز مرتفع خواهد شد و هر چند ارز خریداری شده و حواله شده  در دو قسمت ثبت می‌شود اما این راه حل بهتر از ارسال نکردن گزارش خرید است.

راه پیشنهادی و مناسب برای تهیه صورت معاملات فصلی

همان طور که در مطالب فوق مطالعه کردید، ارسال و در کل تهیه صورت معاملات فصلی پیچیدگی های زیادی دارد که شاید در بعضی موارد نتوانید این ابهامات و پیچیدگی ها را به تنهایی رفع کنید. حتما صورت معاملات در انتها در اظهارنامه مالیاتی شما درج و معیاری برای پرداخت مالیات شما خواهد بود. پس برای بهره مندی از ارسال صحیح این صورت ها بهتر است با مشاوران مالیاتی با تجربه و متبحر تماس حاصل نمایید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.