یکی از مهمترین تخته های چوبی که استفاده از آن در صنایع روز به روز افزایش پیدا میکند، تخته چندلایی است. این تخته چوب از ویژگی های بسیار مهمی برخوردار است که همین ویژگی ها نقشی اساسی در کاربردهای گوناگون تخته چندلایی دارند. این نکات باعث شد که ما در تحریریه جماران نیوز تصمیم بگیریم در مقاله ای جداگانه به تخته چندلایی و کاربردهای آن بپردازیم. پیشنهاد میکنیم برای آشنایی کامل با تخته چندلایی، این مقاله را از دست ندهید.

تخته چندلایی چیست؟

تخته چندلایی همانند نامش، از چند لایه تشکیل شده است. این لایه ها، ورقه های چوبی به هم چسبیده ای هستند که آن را تشکیل میدهند. به طور معمول برای تولید تخته چندلایی از چوب درختانی همچون سرو، ماهون، کاج، افرا و ... که استحکام بالایی دارند، استفاده میشود.

تخته چندلایی به نام های مختلفی معروف است. یکی از این نام ها تخته سه لا یا تخته سه لایی است. در گذشته، برای ساخت این محصول، از 3 لایه چوب استفاده میکردند و به همین دلیل به این نام شهرت پیدا نمود. البته امروزه تعداد این لایه ها بیشتر شده است و تخته چندلایی تا 13 لایه و بیشتر نیز قابل تولید است. نام دیگری که شاید با آن مواجه شوید، پلای وود است. پلای وود یا Plywood نام انگلیسی تخته چندلایی میباشد و در برخی موارد از این نام نیز استفاده میشود.

ویژگی های اصلی تخته چندلایی

 

تخته چندلایی ویژگی های بسیاری دارد اما چند ویژگی این محصول را نسبت به دیگر تخته های چوبی متمایز میکند.

1.استحکام

استحکام بسیار بالا اولین ویژگی و مهمترین ویژگی تخته چندلایی است. همانطور که توضیح داده شد، تخته چندلایی از ورقه های به چسبیده تشکیل میشود و نحوه به هم چسبیدن این ورقه ها و همچنین تغییر زوایای دانه هر لایه نسبت به لایه های کناری، عامل اصلی به وجود آمدن استحکام بالا در تخته چندلایی شده است.

یکی از اصلیترین دلایل کاربردهای فراوان تخته چندلایی، همین استحکام آن است و این ویژگی سبب شده است تا در بسیاری از پروژه ها، گزینه مناسبتری نسبت به دیگر انواع تخته چوب مانند ام دی اف و نئوپان باشد.

2.وزن کم

در ذهن ما اینگونه جا افتاده است که استحکام با وزن رابطه مستقیم دارد و هرچه یک وسیله سنگینتر باشد، مستحکمتر است اما این موضوع در تخته چندلایی صادق نیست. تخته چندلایی در عین حال که از استحکام بالاتری نسبت به دیگر انواع تخته چوب ها برخوردار است، وزن پایینتری نیز دارد و همین ویژگی مهم سبب شده است تا استفاده از این تخته چوب در مبلمان و کابینت بیش از پیش شود.

3.ضد آب و رطوبت

حتما مشاهده کرده اید که بسیاری از تخته چوب ها در تماس با رطوبت و آب دچار تورم میشوند و این موضوع علی الخصوص در کابینت آشپزخانه، خانم ها را آزار میدهد. یکی از مهمترین ویژگی هایی که تخته چندلایی برخلاف دیگر انواع تخته چوب از آن بهره مند است، ضد آب بودن آن است.

شاید برای شما سوال پیش آید که این ویژگی در تخته چندلایی چگونه شکل گرفته است. پاسخ این سوال در نحوه ساخت تخته چندلایی است. برای اتصال ورقه های چوبی به یکدیگر، از نوعی چسب مخصوص و رزین استفاده میشود که در مقابل آب و رطوبت مقاوم است. نکته مهم این است که تمامی انواع تخته چندلایی، ضد آب نیستند اما امروزه تولید کنندگان این محصول، ویژگی ضد آب بودن را در اکثریت انواع تخته چندلایی قرار داده اند.

تخته چندلایی های ضد آب به واسطه این ویژگی، کاربردهای بسیاری دارند و در مناطقی که از آب و هوای مرطوب برخوردار هستند، تخته چندلایی های ضد آب میتوانند گزینه مناسبی برای پروژه ها به شمار آیند.

ویژگی های تخته چندلایی معطوف به همین موارد گفته شده نمیباشد و از تولید در ابعاد بزرگ، عدم ترک خوردگی و پیچ خوردگی، قابل استفاده در سطوح خمیده و عایق بودن در برابر گرما، سرما و صدا، میتوان به عنوان دیگر ویژگی های تخته چندلایی برشمرد.

کاربردهای تخته چندلایی

3

دامنه کاربردهای تخته چندلایی بسیار وسیع است و ویژگی های منحصر بفرد آن سبب شده است تا تخته چندلایی در برخی از پروژه ها، انتخاب ایده آلی محسوب شود. در ایران اصلی ترین کاربرد تخته سه لایی مربوط به صنعت ساختمان سازی و قالب بندی ساختمان است. تخته چندلایی میتواند در نگه داشتن ماسه ها به چسب بسیار قوی عمل کند و در برابر فشارهای سنگین مقاومت نماید.

کاربرد دیگر تخته چندلایی در منازل و ادارات برای پوشش در، دیوار، کف و پله است. تخته چندلایی به دلیل برخورداری از روکش های متنوع، میتواند جلوه زیبایی به منازل ببخشد. همچنین در صورتی که از این تخته چوب در داخل منازل استفاده شود، به دلیل ضد آب بودن آن، هیچ نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت.

از دیگر کاربردهای تخته چندلایی میتوان به استفاده در مبلمان سازی، کابینت سازی، سقف و نمای ساختمان ها، ساخت کف کانکس و کانتینر، ساخت اسباب بازی های چوبی، ساخت پالت، ساخت قایق و کشتی، جعبه های بسته بندی و ... اشاره نمود.

ابعاد تخته چندلایی

یکی از مهمترین نکات پیش از خرید هرگونه تخته چوب برای استفاده در پروژه های خود، اطلاع از ابعاد و اندازه های آن است. آگاهی از این نکته میتواند از مشکلات مرتبط به این مسئله جلوگیری نماید. ابعاد تخته چندلایی عموما 122*244، 125*250 و 152*152 میباشد. البته گفتن این نکته خالی از لطف نیست که بدانید در تولید تخته چندلایی، محدودیتی در تولید با ابعاد دلخواه وجود ندارد و برخلاف بسیاری از تخته چوب ها، تخته چندلایی در ابعاد بزرگ نیز به آسانی قابل تولید است.

تخته چندلایی از کجا باید تهیه کرد؟

4

 

اگر برای پروژه های خود نیاز به تخته چندلایی دارید، پیشنهاد میشود به گروه بازرگانی مدحت وود مراجعه نمایید. مدحت وود یکی از برترین واردکنندگان تخته چندلایی روسی، ترک، مالزیایی و چینی در کشور است و این محصولات را با مناسب ترین یمت در اختیار شما قرار میدهد.

 با مراجعه به سایت رسمی مدحت وود به نشانی https://medhatwood.com/ و بهره مندی از مشاوره رایگان این شرکت، میتوانید بهترین تخته چندلایی مناسب پروژه خود را خریداری نمایید.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی تخته چندلایی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.