افزون بر 120هزار هکتار از جنگل‌های بلوط این استان در سال های اخیر دچار خشکیدگی شده است.
گودرز باقری فرد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بدون اشاره به میزان اعتبار مورد نیاز اظهار داشت: در سال های گذشته برای کنترل خشکیدگی درختان بلوط در کهگیلویه و بویراحمد ردیف اعتباری وجود داشت اما هم اینک این بودجه حذف شده است.
وی بیان کرد: برداشت بی رویه از آب های سطحی و سفره های زیرزمینی در کنار خشکسالی های پیاپی باعث خشکیدگی درختان بلوط در کهگیلویه و بویراحمد شده است .
معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: میزان برداشت از آب از چاه ها در بیشتر کشورهای دنیا 4 تا 20 درصد است در حالی که این آمار در کهگیلویه و بویراحمد بسیار بیشتر است.
باقری فرد افزود: خشک شدن بخش هایی از رودخانه بشار نشان می دهد که در صورت ادامه روند کنونی گنجینه ارزشمند جنگلی که ظرفیتی برای توسعه اقتصادی، صنعت گردشگری و سلامت مردم است در معرض تهدید است.
معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت:براساس بررسی کارشناسی انجام شده دامنه خشکیدگی درختان بلوط پنج تا 70 درصد است.
باقری فرد تصریح کرد: تدوین یک برنامه کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت، حفاظت از جنگل ها، نظارت بیشتر بر میزان برداشت از سفره های زیرزمینی و آب های سطحی در کنار تخصیص ردیف اعتباری برای کاشت جنگل از راهکارهای گره گشا برای کنترل پدیده خشکیدگی جنگل های بلوط در این استان است.
وی گفت:در سال های اخیر سنگ چینی برای ذخیره فرو رفت آب در زمین، جنگل کاری در شهرستان های باشت و کهگیلویه انجام شده و باید اعتباری برای ادامه این عملیات وجود داشته باشد.
کهگیلویه و بویراحمد بیش از 874 هزار هکتار جنگل دارد که از این میزان 90 درصد گونه بلوط است.
باقری فرد با بیان اینکه برداشت بذر بلوط غیرقانونی است افزود: مشارکت مردم نیز برای حفظ اکوسیستم طبیعی جنگل ها ضروری است.
وی ابراز داشت:کاهش توان اکولوژیک و افزایش تخریب اکوسیستم جنگل و مرتع و فقر بانک بذر و خاک و فرسایش ژنتیکی زاد آوری جنگل از پیامدهای جمع آوری بی رویه بذر بلوط است.
باقری فرد بیان کرد: بیشترین خشکیدگی بلوط در مناطق بوستان، لنده و کوه خاییز است.
وی افزود: مبارزه بیولوژیک، غنی سازی با بذر و اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری از راهکارهای حفظ جنگل‌های بلوط این استان است.
معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: این بیماری به‌صورت سرخشکیدگی درخت، کاهش رشد و ریزبرگی نشان داده می‌شود.
36 هزار هکتار جنگل دست کاشت در مناطق مختلف این استان وجود دارد.
کهگیلویه و بویراحمد با بیش از 15 هزار کیلومتر مربع مساحت در جنوب غربی ایران قرار دارد و 30 درصد کل گونه‌های گیاهی کشور را در خود جای داده است.
این استان 713 هزار نفری دارای یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور است.
کهگیلویه و بویراحمد با 2 اقلیم متفاوت و مناظر بکر و طبیعی و موقعیت خاص گردشگری دارای هشت شهرستان، 17 شهر و یک هزار و 676 روستای دارای سکنه است.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.