به گزارش ایرنا، سید علی آقازاده روز پنجشنبه در آیین بهره برداری از طرح های عمرانی و اقتصادی خمین در روستای خلیل آباد، افزود: روستاها کانون مولد در اقتصاد هستند که در تضمین امنیت غذایی و تامین نیازهای اساسی کشور نقش محوری دارند و حیات و رونق روستاها بخش مهمی از توسعه متوازن است.
وی ادامه داد: راهبرد دولت در کنار ارائه خدمات رفاهی اولیه از قبیل آب و برق و گاز و تلفن و اینترنت در روستاها، سرمایه گذاری در فرصت های اقتصادی و اشتغالزا اقتصاد مقاومتی از مهاجرت روستاییان نیز جلوگیری می کند.
استاندار استان مرکزی افزود: یک و نیم میلیارد دلار برای اشتغال روستایی در نظر گرفته شده که باید برای جذب آن بر مبنای طرح های کارشناسی و نظارت بهینه گام برداشت.
آقازاده بیان کرد: کشاورزی زیربخش ها و پیوست های زیادی دارد که می تواند در اقتصاد و رونق معیشت روستایی نقش آفرینی کند و می طلبد در طرح های اشتغال روستایی با رویکرد کشاورزی نوین، فرصت های پایدار و ارزشمند ایجاد شود.
وی گفت: 200 میلیارد ریال برای اشتغال روستایی به خمین اختصاص داده شده که می طلبد جوانان روستایی از این فرصت با طرح های مناسب در عرصه تولید به ویژه کشاورزی و دامپروری وصنایع تبدیلی بهره بگیرند.
استاندار مرکزی تصریح کرد: شناخت ظرفیت های هر روستا و برنامه ریزی دقیق می تواند در افزایش درآمد روستاییان، ایجاد اشتغال و ماندگاری جمعیت روستایی در روستاها و در مواردی مهاجرت معکوس و بازگشت جوانان به روستاها موثر باشد.
مدیر کل منابع طبیعی استان مرکزی نیز در این آیین گفت: منابع طبیعی در راستای افزایش تولید در اراضی ملی همراه با دامدار و بهره بردار به اجرای طرح هایی که بتواند تولید بیشتر داشته باشد، می پردازد.
یوسف یوسفی افزود: برخی اختلافات بهره برداران و منابع طبیعی برسر مالکیت وجود دارد در صورتی که اساس کار بر روی تحقق شعار امسال و تولید بیشتر قرار گیرد اختلافات کاهش می یابد.
وی گفت: وسعت اراضی ملی خمین 75 هزار هکتار است و هر سال بین 25 تا 30 هزار هکتار زیر کشت محصولات می رود و بر اساس قوانین و مقرارات بعد از انقلاب 2 و نیم برابر وسعت کشاورزی مستثنیات را شامل می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: اجرای قانون حفاظت از جنگل ها و مراتع از سال 41 با اصلاحات اراضی انجام شد و تاکنون 2 مرتبه مورد بازنگری قرار گرفته است.
یوسفی افزود: رفع تداخلات اراضی در نتیجه اجرای قوانین و مقررات موازی از وظایف مهمی است که بر اساس ماده 54 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و افزایش نظام مالی کشور به کمیسیون رفع تداخلات واگذار شده است.
وی ادامه داد: اعضای کمیسیون با حضور در محل اراضی اختلافی و تطبیق نقشه‌ها با عکس‌های هوایی به موارد اعتراضی شهرستان‌ها رسیدگی می‌کنند.
همزمان با نخستین روز از دهه فجر انقلاب اسلامی استاندار مرکزی و جمعی از مسئولان استانی و محلی با حضور در شهرستان خمین از 98 طرح اقتصادی، عمرانی و بهداشتی بهره برداری کردند.
برای ایجاد و تکمیل این طرح ها در مجموع یک هزار و 600 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی، استانی و آورده شخصی سرمایه گذاری شده است.
با بهره برداری از این طرح ها 517 فرصت شغلی مستقیم در خمین فراهم شده است.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی است که در ایام الله دهه فرخنده فجر امسال 250 برنامه فرهنگی، اقتصادی و هنری در آن اجرا می شود.
7277/ 6013/خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.