عارف بهگام روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سالانه 18 میلیون متر مکعب آب از سفره‌های زیر زمینی دشت امامزاده جعفر برداشت می‌شود.
بهگام ادامه داد: این در حالی است که سالانه به‌طور متوسط می‌بایست 14 میلیون متر مکعب آب از چاه‌های مجاز دشت امامزاده جعفر برداشت شود.
وی با بیان اینکه سطح سفره‌های زیر زمینی دشت امامزاده جعفر گچساران 20 متر پایین‌تر رفته است گفت: برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی دشت 6 هزار هکتاری امامزاده جعفر گچساران سبب اُفت ذخیره این مایه حیاتی شده است.
بهگام ابراز کرد: 10 درصد از برداشت منابع آب زیر زمینی این دشت باید اصلاح شود.
رئیس اداره امور آب گچساران گفت: جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز از منابع زیر زمینی، نصب کنتورهای هوشمند در چاه‌ها و افزایش گشت‌های کنترل می‌تواند میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی را کاهش دهد.
بهگام بیان کرد: دشت امامزاده جعفر به دلیل برداشت بی رویه آب از منابع زیر زمینی به‌عنوان دشت پایلوت برای برنامه‌های حفاظتی شناخته شده است.
وی ابراز کرد: 313 حلقه چاه در دشت امامزاده جعفر وجود دارد.
بهگام با بیان اینکه تامین آب دشت امامزاده هم اکنون از طریق ایستگاه پمپاژ طرح تامین و انتقال آب امامزاده جعفر و ماهور باشت تامین می شود گفت: از کشاورزان این منطقه انتظار می رود چاههای کشاورزی خود را از مدار خارج کنند.
وی اجرای طرح ملی تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی را راهکار خوبی برای احیای منابع آب دشت‌ها در سال جاری دانست و افزود: ساماندهی میزان برداشت متناسب با پروانه بهره برداری، جلوگیری از اضافه برداشت منابع آب چاه‌ها و اجرای طرح‌های تغذیه مصنوعی از مهمترین اهداف طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی است.
بهگام بیان کرد: 215 حلقه از چاه‌های کشاورزی دشت امامزاده جعفر به کنتور هوشمند مجهز شده‌اند.
381 حلقه چاه آب مجاز در گچساران وجود دارد که میزان آب استحصالی از این چاه‌ها یک هزار و 424 لیتر در ثانیه است.
گَچساران از شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد است که بیش از 119 هزار نفر جمعیت و 683٫4 کیلومتر مربع مساحت دارد.
2082/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.