به گزارش ایرنا، اورنگ ایلامی روز شنبه در آیین گرامیداشت برنامه‌های هفته سلامت در یاسوج اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام شده افزون بر 90 درصد مرگ و میرها در سطح کشور و این استان براثر بیماری‌های غیر واگیر است.
وی تصریح کرد: سرطان‌ها، سوانح رانندگی و بیماری‌های قلبی و عروقی سه عامل اساسی مرگ‌ومیر در این استان شناخته شده‌اند.
ایلامی با بیان اینکه مشارکت مردمی یکی از برنامه‌ها و اهداف تعیین شده در سند کاهش بیماری‌های غیر واگیر است، گفت: دانشگاه علوم پزشکی تنها متولی و تأمین‌کننده کمتر از 20 درصد سلامت مردم است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج همچنین کم تحرکی و مصرف بیش‌ازحد نمک و روغن را از جمله عوامل مؤثر در بروز بیماری‌های غیر واگیر در استان دانست و گفت: بر اساس مطالعات بیش از 90 درصد مردم کهگیلویه و بویراحمد در طول هفته کمتر از 150 دقیقه تحرک بدنی دارند.
ایلامی ادامه داد: باوجود اجرای طرح تحول سلامت و افزایش بیش از سه برابری پزشکان متخصص در استان، تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، تغییر محسوسی در کاهش میزان بیماری‌های غیر واگیر انجام نشده است.
وی بر ضرورت آگاهی بخشی، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی و همچنین مداخله و مشارکت بیش از پیش مردم و خانواده‌ها در امر سلامت تاکید کرد و گفت: کنترل و کاهش بیماری‌ها با اجرای منظم و دقیق طرح پزشک خانواده همچنان در اولویت برنامه‌ها و راهبردهای اساسی حوزه سلامت است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج همچنین گفت: به مناسبت گرامیداشت هفته سلامت نمایشگاه دستاوردهای طرح تحول و چادرهای سلامت در بیش از 30 نقطه شهری از جمله بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی برپا شده است.
وی با اشاره به مهمترین خدمات ارائه شده در چادرهای سلامت گفت: سنجش کامل بهداشت روان و مشاوره‌های تغذیه‌ای و اندازی گیری قد، وزن، فشارخون و قند خون با مراجعه کنندگان در این چادرها انجام می‌گیرد.
هفته سلامت در ایران هر ساله از اول اردیبهشت آغاز می‌شود شعار هفته سلامت امسال با عنوان «پوشش سلامت همگانی برای همه و همه جا» نامگذاری شده است.
3016/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.