پردیس بخشایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شمار سزارین‌های بار اول در مراکز درمانی این شهرستان قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت 60 درصد بود که هم اینک به 22درصد کاهش یافته است.
وی بیان کرد: یک هزار و 294 مورد سزارین در سال 96 در بیمارستان بی بی حکیمه گچساران صورت گرفت که 31 درصد برای بار اول بود.
بخشایی ابراز کرد: 821 مورد از سزارین های انجام شده در این شهرستان برای بار 2 و سوم بوده است.
یک هزارو 221 مورد زایمان طبیعی در سال گذشته در گچساران انجام گرفت.
وی بیشترین علت مرگ و میر در عمل سزارین را عفونت بعد از زایمان، خونریزی و آمبولی (لختگی خون) و احتمال بازشدن بخیه، مشکلات خونریزی و عوارض جراحی دانست.
بخشایی ادامه داد: از ابتدای اجرای طرح تحول سلامت برای فرهنگ سازی و ترویج زایمان طبیعی مادران باردار، کلاس های آمادگی زایمان جهت توانمندسازی و آموزش دوران بارداری برگزار شده و این آموزش ها تاثیر بسزایی درافزایش دانش و آگاهی مادران برای انجام زایمان طبیعی داشته است.
بخشایی با اشاره به ساخت بخش زایشگاه و راه اندازی بخش ال دی آر (LDR) در این بیمارستان بیان کرد: در این بخش 6 اتاق خصوصی برای زایمان طبیعی به همراه اتاق‌های جانبی برای پزشک و ماما ایجاد شده است.
وی ایجاد بخش IVF (درمان نازایی و ناباروری) در دوگنبدان را یکی از نیاز اساسی منطقه ذکر کرد و گفت: با پیگیری های صورت گرفته این مرکز اواخر خرداد سال جاری در شهرستان گچساران راه اندازی خواهد شد.
براساس آمار وزارت بهداشت ،نرخ زایمان های جراحی به روش سزارین در کشور 54درصد است و ایران مقام دوم استفاده از جراحی سزارین در تولد نوزدان را در سطح جهان دارد.
شهرستان 124 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد دارای آمار جراحی سزارین بالایی در این استان است.
2082/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.