به گزارش ایرنا، کمبود زیرساخت های زندگی پیش از انقلاب اسلامی باعث مهاجرت بخش عمده ای از اهالی روستاها به شهرها شده بود، شهرهایی که نبود امکانات اولیه مانند شبکه گاز و برق آنها را به فکر مهاجرت به شهرهای بزرگ کشور واداشته بود.
با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در بهمن 1357 تلاش های گسترده ای برای جبران عقب ماندگی های استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد.
در شرایطی که بالا بودن میزان مرگ و میر نوزادان هنگام تولد، مادران باردار و از دست رفت جان صدها نفر در هر خانواده بر اثر بیماری های واگیر بر اثر کمبود شدید امکانات باعث پایین بودن سن امید به زندگی در کهگیلویه و بویراحمد شده بود اما اینک با توسعه زیرساخت های بهداشت و درمان در مناطق دور دست عشایری و روستایی و شهری سیمای سلامت در این استان متحول شده است.
براساس آمار، شاخص مرگ و میر کودکان زیر یک سال در سال 1357برای هر هزار کودک 120 نفر بود و سن امید به زندگی در کهگیلویه و بویراحمد همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی با چهار درصد کمتر از میانگین کشوری 53 سال بوده است.

** دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: در هنگام پیروزی انقلاب اسلامی تنها یک بیمارستان با 85 تخت در کهگیلویه و بویراحمد وجود داشت اما هم اکنون پنج بیمارستان با یکهزار و 153 تخت احداث شده است.
اورنگ ایلامی اظهار داشت: هم اکنون چهار بیمارستان با نزدیک به 500 تخت در شهرهای یاسوج، دوگنبدان، باشت و لیکک در حال ساخت است که 2 بیمارستان در مراحل پایانی تجهیز و راه اندازی است.
وی بیان کرد: در حالیکه سن امید به زندگی در کهگیلویه و بویراحمد قبل از انقلاب اسلامی 53 سال بود هم اینک سن امید به زندگی در این استان به 70 سال افزایش یافته است.
وی ابراز داشت: تحول اساسی در زیرساخت های بهداشت و درمان باعث افزایش سن امید به زندگی در این استان شده است.
ایلامی تصریح کرد: هم اکنون 120 پزشک خانواده، 267 پزشک متخصص، 84 دستگاه آمبولانس در این استان وجود دارد و 98 درصد جمعیت استان دارای دفترچه های بیمه درمانی هستند.

**نرخ سواد در کهگیلویه و بویراحمد
افزایش نرخ با سوادی مهمترین شاخص برای بهبود کیفیت زندگی است که نظام جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای چشمگیری در این زمینه داشته است.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال 1355شمسی کمتر از 31درصد جمعیت این استان باسواد بود و میزان باسوادی در میان زنان هم به مراتب کمتر از این رقم بود.
هادی زارع پور اظهار داشت: هم اکنون میانگین نرخ باسوادی در استان در جمعیت 10 تا 49 سال حدود 92.7 درصد است.
مدیرکل آموزش‌وپرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن 527 هزار و 688 نفر خود را باسواد دانسته‌اند.
زارع پور تصریح کرد: در سال 1357 در کهگیلویه وبویراحمد ۲۷۰ مدرسه با ۶۷۵ کلاس درس وجود داشت اما پس از انقلاب اسلامی بیش از هفت هزار کلاس درس در این استان احداث شده است.
پیش از انقلاب اسلامی هیچ مرکز آموزش عالی در کهگیلویه و بویراحمد وجود نداشت ولی اکنون ۲۰ واحد دانشگاهی با بیش از ۴۰ هزار دانشجو در این استان هست.

** صنعت:
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: پیش از انقلاب اسلامی در این استان تنها یک واحد صنعتی وجود داشت و امروز 751 واحد صنعتی بزرگ، متوسط و کوچک فعال هستند.
داریوش دیودیده افزود: هم اکنون حدود 9 هزار نفر در بخش صنعت استان مشغول به کار هستند.
وی عنوان کرد: کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 751 واحد صنعتی، یک درصد پروانه‌های بهره برداری صنعتی، 31 صدم درصد سرمایه گذاری و 41 صدم درصد اشتغال بخش صنعت کشور را داراست.

** آب آشامیدنی
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حالی که ۱۸ روستای استان تا قبل از انقلاب از آب آشامیدنی برخوردار بودند هم اکنون 73 درصد از روستاها تحت پوشش شبکه آب آشامیدنی سالم قرار دارند.
فیض الله پاسره بیان کرد: از یکهزار و 641 روستای کهگیلویه و بویراحمد یک هزار و 460 روستا از تاسیسات آب آشامیدنی سالم برخوردارند در حالی که آب تمام روستاهای این استان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با چشمه ها و چاه ها تامین می شد.
وی تصریح کرد: شاخص برخورداری از آب آشامیدنی در روستاهای این استان در سال 1396 به 73 درصد رسید.
وی افزود: با اتمام 18 مجتمع بزرگ آبرسانی و همچنین طرح های کوچک تر آبرسانی در روستاهای استان ،شاخص برخورداری از آب شرب افزایش بیشتری خواهد یافت.
پاسره بیان کرد: 22 پروژه آبرسانی در 60 روستای کهگیلویه و بویراحمد با حدود 140 میلیارد ریال اعتبار از محل ستاد اجرایی فرمان امام(بنیاد برکت) در این استان تعریف شده است.
این طرح بزرگ جمعیتی افزون بر 6200 نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد.
پاسره عنوان کرد: در سال 1396 ، 130 میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی برای آبرسانی روستایی استان پیش بینی شد که با تخصیص این میزان اعتبار طرح های مهمی در زمینه آب روستایی عملیاتی شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد خاطر نشان کرد: در سال 95 نزدیک به 380 میلیارد ریال بودجه از محل صندوق توسعه ملی به آب روستایی استان تخصیص داده شد.
پاسره بیان کرد: از این میزان اعتبار 18 مجتمع بزرگ آب روستایی و 8 پروژه تک روستایی تعریف و عملیاتی شد.
وی افزود: با احداث این تعداد مجتمع آب روستایی ، 107هزار نفر معادل یک سوم جمعیت روستایی کهگیلویه و بویراحمد از آب شرب سالم بهره مند شدند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: برای رسیدن به این اهداف و با توجه به سیاست های دولت در سال های اخیر ،توسعه و اصلاح شبکه های آبرسانی استان به صورت جدی در دستور کار قرار داشته است.
پاسره ابراز داشت: در سال1396 حدود 300 کیلومتر شبکه توزیع و خط انتقال آب آشامیدنی روستایی در استان انجام شده است.


** نوسازی مسکن روستایی
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت که 45 هزار و 600 واحد مسکن روستایی از ابتدای تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تاکنون در استان بازسازی و بهسازی شده است.
ابراهیم فرزانه افزود: سال 1396، پنج هزار پرونده برای پرداخت تسهیلات بهسازی مسکن روستایی در استان تشکیل شد.
وی بیان کرد: سه میلیون و 200 هزار متر مربع از معابر روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون آسفالت شده که بخش عمده ای از آن در چهار ساله گذشته بوده است.

** گازرسانی به روستاها
قبل از انقلاب اسلامی هیچ روستایی که به شبکه گاز متصل باشد در این استان وجود نداشت اما امروز ۱۶ شهر و 583 روستا دارای نعمت گاز هستند.
در حالیکه روستاهای این استان تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با استفاده از چوب درختان جنگلی خانه های خود را گرم و پخت و پز را انجام می دادند و این امر ضمن سختی های آن برای مردم تخریب جنگل ها را در پی داشت، گازرسانی خدمتی ماندگار به مردم این مناطق شد.
مدیرعامل شرکت گاز استان با بیان اینکه تاکنون ۵۸3 روستا در کهگیلویه و بویراحمد از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده‌اند گفت: برنامه ریزی برای گاز رسانی به ۳۰۲ روستای دیگر در استان در حال اجرا است و 185 روستای این استان تا پایان سال 97 از نعمت گاز بهره مند می‌شوند.
رحمان خادم افزود: با برنامه ریزی انجام شده 185 روستای این استان تا پایان سال 97 از نعمت گاز بهره مند می‌شوند.
خادم تصریح کرد: تاکنون 75 درصد روستاهای بالای 20 خانوار این استان گازرسانی شده است.
وی گفت: 583 روستای استان تاکنون از نعمت گاز برخوردار شد.
وی اظهار داشت: از این تعداد 230 روستا از سال 92 تاکنون به شبکه گاز متصل شده‌اند.

** برقرسانی
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گفت: در حالی که قبل از انقلاب تنها ۲۰ روستا در این استان برقرسانی شده بود اما هم اکنون ۹۷ درصد جمعیت روستایی کهگیلویه و بویراحمد به شبکه برق متصل هستند.
هم اکنون تمام روستا‌های بالای ۲۰ خانوار این استان از نعمت برق برخوردار هستند.
677 روستای زیر 20 خانوار با 9 هزار و 711 خانوار تا پایان سال گذشته هم در کهگیلویه و بویراحمد از نعمت برق برخوردار شد.
یک هزار و 797 روستا با 57 هزار و 29 خانوار در کهگیلویه و بویراحمد دارای سکنه است که 97 درصد آنها معادل یک هزار و 743 روستا از نعمت برق برخوردار هستند.

** راهسازی
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حالی که طول راه‌های ارتباطی استان پیش از انقلاب حدود ۲۰۰ کیلومتر بود گفت: هم اکنون 6 هزار کیلومتر راه در استان وجود دارد.
علیمرانی افزود: حدود ۸۰ درصد از روستا‌های استان قبل از انقلاب از داشتن راه ارتباطی حتی به صورت اولیه و ساده محروم بودند اما هم اینک بیش از چهارهزار کیلومتر راه روستایی در این استان وجود دارد.
هم اکنون کهگیلویه و بویراحمد حدود ۶ هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این رقم ۱۴۲ کیلومتر بزرگراه، ۵۰۵ کیلومتر راه اصلی، یک هزار و ۲۳۸ کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.
12 فروردین 1358 مردم ایران به نظام جمهوری اسلامی رای آری دادند و از آن زمان تاکنون تحولات مثبت زیادی در زندگی آنان رخ داده است.
هرروز با تلاش مسئولان و جوانان این مرز و بوم طرح‌های بزرگ و کوچک عمرانی در ایام مختلف در نقاط مختلف کهگیلویه و بویراحمد به بهره برداری می‌رسد که شاخص های گوناگون رفاهی و توسعه ای استان را بهبود می بخشد.
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.