عبدالله بهمنش روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 6 اکیپ برای مهار و پیشگیری از این بیماری به همراه یگان امداد نیروی انتظامی در این منطقه مستقر شدند.
وی افزود: پس از اطلاع از درگیری یکی از منازل نگهداری طیور بومی به بیماری تنفسی و بروز تلفات در واحد مذکور، اکیپ‌های تشخیصی به محل اعزام شد.
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: پس از بررسی تخصصی و تأیید آزمایشگاهی بیماری برای معدوم سازی طیور موجود در واحد و شعاع 3 کیلومتری آن و ضدعفونی محل اقدام شد.
وی عنوان کرد: تا زمان پاکسازی کامل ویروس کانون شناسایی شده در قرنطینه خواهد بود.
بهمنش ابراز داشت: تاکنون هیچ موردی در زمینه مشاهده ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌های استان گزارش نشده است.
وی عامل انتشار این بیماری را عرضه مرغ زنده و طیور بومی و همچنین پرندگان آزاد پرواز و مهاجر دانست.
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد افزود: در این کانون تعداد 266 قطعه انواع ماکیان از قبیل مرغ بومی، خروس و اردک به همراه 42 عدد تخم مرغ جمع آوری و به طریق بهداشتی معدوم شد.
بهمنش از مرغداران خواست ضمن رعایت مسائل بهداشتی از عرضه مرغ زنده به افراد متفرقه و خودروهای دوره گرد خودداری کرده و مرغ پایان دوره پرورشی خود را تنها به مقصد کشتارگاه حمل کنند.
همچنین از ورود افراد متفرقه به مرغداری خودداری و کارگران شاغل در این مراکز تا پایان دوره در مرغداری حضور داشته باشند و از رفت و آمد به خارج از مرغداری خودداری کنند.
سال گذشته بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در روستای «بن زرد» در بخش پاتاوه شهرستان دنا از استان‌های همجوار غربی وارد منطقه شد که تعدادی مرغ و پرنده بر اثر این بیماری تلف شدند.
همچنین تمامی اهالی روستای بن زرد توسط مرکز بهداشت دنا واکسینه شدند.
سال گذشته آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در 7 کانون کهگیلویه و بویراحمد کنترل شد.
هم اینک 60 کشور درگیر بیماری فوق حاد پرندگان در جهان هستند.
خبرنگار: فهیمه قهرمانی**انتشاردهنده: سید ولی موسوی
9868/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.