یعقوب دمساز روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تعداد چاه‌های غیرمجاز در راستای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و حفاظت و صیانت از منابع با اخذ دستور قضایی و حضور نیروی انتظامی پر شد.
وی گفت: با انسداد این چاه‌ها از برداشت غیرمجاز آب از سفره‌های زیرزمینی جلوگیری می‌شود.
به گفته وی ،با این وجود هنوز 139حلقه چاه غیرمجاز کشاورزی در این شهرستان وجود دارد.
دمساز عنوان کرد: اجرایی شدن طرح احیا و تعادل بخشی تنها راه نجات استان برای جلوگیری از بحران کم آبی است.
وی اظهار کرد: پایبندی به قانون، توجه به مدیریت صحیح و مصرف بهینه آب وظیفه‌ای همگانی است.
دمساز با اشاره به وجود 976 حلقه چاه مجاز در شهرستان کهگیلویه بیان کرد: با توجه به بحران کم آبی پیش بینی می شود تا پایان سال جاری 50 حلقه چاه غیرمجاز دیگر نیز پلمپ شود.
وی افزود: تمدید پروانه آب کشاورزان منوط به رعایت نصب کنتور هوشمند ودیگر ابزار لازم برابر پرونده و اجرای آبیاری مدرن است.
دمساز تصریح کرد: تنها 60 درصد چاه های این شهرستان این قانون را اجرایی کرده اند.
وی با اشاره به همکاری بهره برداران در راستای مدیریت صحیح اب بیان کرد: چهار اکیپ گشت و بازرسی روزانه مصرف صحیح آب در دشت های شهرستان کهگیلویه را نظارت می کنند.
دمساز اظهار داشت: باید به‌منظور استفاده هر چه‌بهتر از آب اصلاح الگوی کشت مد نظر قرارگیرد و کشاورزان در سال‌های کم بارشی به کشت محصولات با نیاز کم آبی ترغیب کرد.
بر اساس آمارهای موجود کهگیلویه و بویراحمد حدود 10 درصد آب‌های کشور را در اختیار دارد اما با این وجود پدیده خشکسالی در این استان در سال‌های اخیر کم‌کم خود را نشان داده است.
افت سطح آب در دشت های استان کهگیلویه و بویراحمد از سال 1387 آغاز شده و همچنان رو به افزایش است.
بررسی‌ها و مطالعات شرکت آب منطقه‌ای حکایت از کاهش میزان نزولات جوی در هشت سال گذشته در این استان دارد به‌طوری که میانگین بارش‌ها در این مدت نسبت به بلند مدت و از سال زراعی 1351 تا 1395 حدود 50 درصد کاهش یافته است.
میانگین بلند مدت بارندگی در استان از 43 سال قبل تاکنون افزون بر 675 میلی متر معادل حدود 10 هزار و 474 میلیون مترمکعب اعلام شده است.
بر اساس اطلاعات کارشناسان آب منطقه‌ای حدود 44 درصد از این میزان تبخیر می‌شود و جزء بارندگی‌های مفید محسوب نمی‌شود و از مجموع 57.3 درصد بارش‌های مفید نیز حدود 55 درصد از این میزان نیز تبدیل به روان آب و تشکیل سیلاب می‌شود.
همچنین 44 درصد بارش‌های مفید معادل 2 هزار و 613 میلیون متر مکعب سهم حوزه‌های آبریز و سفره‌های زیرزمینی در کهگیلویه و بویر احمد می‌شود.
از 15 دشت کهگیلویه و بویراحمد 14 دشت دارای آبخوان است.
به دلیل خشکسالی و افزایش بهره برداری در این تعداد دشت استان، 60 میلیون متر مکعب کسری آب وجود دارد.
خبرنگار: حسین خدمتی ** انتشار دهنده: علیزاده
7531/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.