بشیر آرمان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 21 هزار و 300 دانش آموز در 140 آموزشگاه متوسطه دوم آموزش‌های لازم مربوط به پیشگیری مبارزه و همچنین شناخت این بیماری را فرا می‌گیرند.
وی افزود: این آموزش‌ها توسط 105 رابط آموزشی 56 زن و 49 مرد در 13 شهرستان و منطقه کهگیلویه و بویراحمد ارائه می‌شود.
رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: برای رابطان آموزشی کارگاه‌های ضمن خدمت در مورد بیماری‌های واگیر به مدت یک روز در مرکز استان برگزار شد.
وی عنوان کرد: همچنین کارگاه آموزشی برای کارکنان اداره کل آموزش‌وپرورش استان در رابطه با پیشگیری و مبارزه و راه‌های شناخت بیماری ایدز برگزار شد.
آرمان گفت: اجرای صحیح طرح‌ها، برنامه‌ها و مناسبت‌های بهداشتی بر اساس شاخص‌های اعلام شده از سوی وزارت آموزش و پرورش از وظایف اصلی کارشناس مسئولان و کارشناسان سلامت نواحی و مناطق است.
148 هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی ابتدایی، متوسطه، فنی و حرفه‌ای، کار و دانش، بزرگسالان، آموزش از راه دور، غیرانتفاعی و پیش دبستانی در کهگیلویه و بویراحمد مشغول تحصیل هستند.
این تعداد دانش آموز در 2 هزار و 870 مدرسه در 13 منطقه آموزشی مشغول به تحصیل هستند.
ایدز نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی (اچ، آی، وی) ایجاد می‌شود.
تا پایان سه ماهه اول امسال ۲۰۸ نفر مبتلا به بیماری ایدز در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی و ثبت شده که از این تعداد ۲۴ نفر در مرحله بیماری پیشرفته، ۵۸ نفر تحت درمان و سه نفر زن باردار هستند.
تعداد افراد تخمینی مبتلا به بیماری اچ.آی.وی در استان حدود ۶۰۰ نفر است.
هم اینک 105 نفر رابط آموزشی در رشته‌های مختلف از جمله بهداشتی، درمانی و روانشناسی اعم از مرد و زن در حال برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوع ایدز در مدارس استان هستند.
اچ، آی، وی بیشتر از طریق آمیزش جنسی محافظت نشده، انتقال خون آلوده، سرسوزن آلوده و از مادر به فرزند در طول بارداری، زایمان یا شیردهی منتقل می شود.
بعضی از مایعات بدن مانند بزاق و اشک قادر به انتقال اچ، آی، وی نیستند.
خبرنگار: فهیمه قهرمانی**انتشاردهنده: سید ولی موسوی
9868/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.