به گزارش ایرنا، خانواده مرکب از پدر و مادر فرزند یا فرزندان به عنوان اصلی ترین نهاد اجتماعی، محل زندگی و رشد افراد و شکل گیری باورها و هنجارهای اجتماعی است.
هرگاه خانواده یکی از ارکان اصلی خود یعنی پدر یا مادر را از دست بدهد، تقارن آن به هم ریخته و مسائل و مشکلات گوناگونی چون مسایل اقتصادی، آموزشی، فرهنگی، رفتاری و اجتماعی را برای دیگر افراد به وجود می آورد.
زنانی که به دلایل مختلف همسرشان را از دست می دهند و یا از همسرانشان جدا می شوند یکباره با جهان دیگری روبرو می شوند.
قریب به اتفاق آسیب ها و مسایل اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق، کودکان خیابانی، کودک آزاری، فرار از خانه از کانون خانواده نشات می گیرد.

**مشکلات اجتماعی زنان سرپرست خانوار
از جمله مشکلات این زنان می توان به مشکل سرپناه، محدودیت های اجتماعی، محدویت های خانواده، ازدواج مجدد و مشکلات روحی و تنهایی اشاره کرد.
زنان سرپرست خانوار متحمل فشارهای زیادی در جامعه هستند و این فشارها بر کارکرد اجتماعی و اقتصادی آنها نیز تاثیر می گذارد بنابراین با افت کیفیت زندگی و رضایت از آنها مواجه می شوند.
زن سرپرست خانوار به کسی اطلاق می شود که مسئولیت اداره اقتصادی خانواده را به دوش دارد و تصمیم گیری های عمده و حیاتی بر عهده وی است.
فقر و تنگدستی، نداشتن حامی و سرپرست، طرد اجتماعی، نداشتن حرفه و شغل، عدم دسترسی به فرصت های شغلی و تحصیلی همه و همه دست به دست هم داده و زنان سرپرست خانوار را به سمت انواع بیماری های روحی و روانی که برجسته ترین آن افسردگیست سوق می دهند.
ناصر رضایی دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد گفت: تصور افراد بر این است که اعتیاد پدیده ای مردانه محسوب می شود اما با این وجود طبق آمار شاهد افزایش مصرف مواد مخدر در میان زنان هستیم.
وی افزود: اگر مردی مصرف‌کننده مواد مخدر باشد با وجود یک زن سالم، احتمال اینکه خانواده او سالم بماند بیشتر است اما در خانواده هایی که زن مصرف‌کننده باشد آن خانواده از هم می‌پاشد و از بین می رود.
دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: با توجه به طرح شیوع شناسی هم‌اینک ضریب شیوع اعتیاد در استان 2/3 درصد است.
وی عنوان کرد: هم اینک حدود 12 هزار معتاد در استان شناسایی شده اند.
رضایی تصریح کرد: از این میزان حدود 95 درصد آنان مرد و بقیه زن هستند.
براساس آمار کمیته امداد (ره) نزدیک به 16هزار زن سرپرست خانوار در استان کهگیلویه و بویراحمد زندگی می کنند که 70درصد انان ساکن مناطق محروم هستند.
وی ابراز داشت: 47 درصد این معتادان زیر پوشش این نهاد هستند.
در سال جاری حدود 600 نفر از افراد ترک کننده اعتیاد در مراکز فنی و حرفه ای مشغول حرفه آموزی هستند.
در سال گذشته 27 نفر در اثر سوءمصرف مواد مخدر در استان فوت کردند و از ابتدای سال جاری تاکنون 18 نفر جان خود را به همین دلیل از دست داده‌اند.
از ابتدای امسال تاکنون 2 تن و 230 کیلوگرم مواد مخدر در کهگیلویه و بویراحمد کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت درصد افزایش داشته است.
همه اقشار و گروه های جامعه با پدیده اعتیاد به صورت روز افزون دست به گریبان شده اند.
در این میان یکی ازگروه هایی که کمتر به اعتیاد آنها پرداخته شده، زنان هستند که روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود. مسئولان و کارشناسان ارگان ها و سازمان خدمات اجتماعی باید برنامه ریزی همه جانبه برای زنان سرپرست خانوار و فرزندان آنان در جهت شناسایی مشکلات آنها و رفع و یا جلوگیری آن اقدامات حمایتگرانه ارائه دهند تا هرچه بیشتر و بهتر در جهت داشتن جامعه ای سالم، خودکفا، توانمند و عاری از خطرات آسیب های اجتماعی گام برداریم.
خبرنگار: فهیمه قهرمانی**انتشاردهنده:علیزاده
9868/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.