بر اساس بررسی‌های خبرنگاران ایرنا برخی از نقاط شهر یاسوج از جمله «شهرک امام حسین (ع)»، «عدل»، «شاهد»، «بنسنجان» و مناطق دیگری از این شهر به‌صورت روزانه حدود سه تا چهار ساعت با قطعی آب یا افت فشار روبرو هستند.
در همین حال در برخی بلوارها و خیابان‌ها شاهد هدر رفت آب هستیم که معمولاً به دلیل شکستگی لوله‌های انتقال آب یا بی‌توجهی به بستن آب فضای سبز رخ می‌دهد.
سؤالی که مطرح شده این است که چرا در استانی که 10 درصد باران ایران را دارد شهروندان باید با قطعی مکرر آب روبرو باشند؟
در این میان 2 دیدگاه برای ایجاد این چالش مهم در شهر یاسوج با میانگین 800 میلیمتر باران وجود دارد.

** دیدگاه نخست: فرهنگ استفاده از آب، صحیح نیست
مدیر امور آب و فاضلاب شهری یاسوج در این باره می‌گوید: در استان برای تأمین و توزیع آب آشامیدنی سالم هیچ گونه مشکلی نیست اما برخی افراد سودجو و مخل جامعه در نقاطی از شهر از آب آشامیدنی سالم برای آبیاری باغ‌ها و برنج کاری استفاده می‌کنند که این میزان استفاده آب سبب افت و قطعی آب در سطح شهر می‌شود.
قاسم قلندری گفت: فرهنگ استفاده آب در استان کهگیلویه و بویراحمد نهادینه نشده است و استفاده غیرمجاز از آب آشامیدنی سبب قطع و نوسان آب در سطح استان شده است.
قلندری عنوان کرد: در بررسی‌های هفته اخیر یک متخلف 2 بار اقدام به نصب انشعاب غیرمجاز کرده بود و به‌رغم اینکه پرونده تخلف این فرد به مراجع قضایی فرستاده شده بود و انشعاب غیرمجاز آن نیز جمع آوری شده بود دوباره اقدام به نصب انشعاب غیرمجاز کرده بود.
وی ابراز داشت: این متخلف با استفاده از لوله 2 اینچ علاوه بر استفاده از آب آشامیدنی برای کارگاه بلوک زنی، اقدام به آبیاری حدود یک هکتار برنج کاری از طریق آب شهری کرده بود.
در حالی که در شهر یاسوج به دلیل نوسان موجود در شبکه توزیع و کمبود آب، حتی برخی مواقع شهروندان برای برطرف کردن نیازهای اولیه خود با مشکل مواجه هستند، استفاده از آب آشامیدنی برای مصارف کشاورزی به دور از انصاف است.
مدیر امور آب و فاضلاب شهری یاسوج اظهار داشت: تاکنون 344 مورد انشعابات متعدد غیرمجاز آب آشامیدنی در شهر یاسوج شناسایی و جمع‌آوری شده است.
وی افزود: تمامی متخلفان انشعاب غیرمجاز بدون هیچ‌گونه اغماض به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.
قلندری تأکید کرد: هیچ اغماضی در برخورد با دارندگان انشعاب غیرمجاز صورت نخواهد گرفت چرا که استفاده غیرمجاز از آب آشامیدنی از خطوط قرمز آبفای شهری است.
با توجه به اینکه هر انشعاب غیرمجاز آب تا چهار برابر یک انشعاب مجاز مصرف دارد، انشعاب‌های غیرمجاز علاوه بر آنکه باعث هدر رفت آب و بروز خسارت مالی به شرکت آب و فاضلاب می‌شود تأثیر منفی زیادی در روند آبرسانی به شهروندان و افزایش تنش آبی دارد.
معاون بهر برداری شرکت آب و فاضلاب استان اظهار داشت: جمع‌آوری انشعاب‌های غیرمجاز در مناطق مختلف استان به‌صورت جدی در حال انجام است.
سید یعقوب فرجی افزود: طی ماه اخیر بیش از 600 مورد انشعاب غیرمجاز آب و فاضلاب در سطح شهرهای استان شناسایی و جمع آوری شده است.
از این تعداد انشعاب غیرمجاز 344 مورد مربوط به شهر یاسوج و 210 مورد نیز در شهر مارگون و سی سخت بوده است.
فرجی عنوان کرد: بیش از 90 درصد انشعاب‌های غیرمجاز در سال گذشته در شهرهای یاسوج و مادوان بود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد گفت: مصرف آب در بخش آشامیدنی و کشاورزی در این استان حدود 30 درصد بیش از متوسط کشوری است و همین امر نیز لزوم صرفه جویی و مصرف بهینه آب در استان را صدچندان می‌کند.
سید علی لدنی نژاد بیان کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده میزان مصرف آب از هر انشعاب غیرمجاز بین چهار تا هفت برابر انشعاب‌های مجاز است که تضییع بیت‌المال و مشترکان قانونمند را به دنبال دارد.
لدنی نژاد اظهار کرد: آبیاری باغ‌ها، مزارع و صیفی جات با استفاده از آب آشامیدنی ممنوع و خلاف شرع و قانون است و در کهگیلویه و بویراحمد نیز برخورد جدی با این موضوع می‌شود.

** دیدگاه دوم: سیاست های ناکارآمد درزمینه منابع آبی دلیل چالش آب در یاسوج است
برخی می‌گویند که کهگیلویه و بویراحمد و بخصوص شهر یاسوج دارای منابع آبی کافی است و تنها مدیریت این منابع باید به‌درستی صورت گیرد.
این افراد معمولاً به میزان بارش‌ها و منابع فراوان آب شیرین شامل چشمه‌ها، منابع زیرزمینی و رودخانه‌ها اشاره می‌کنند که به باور آنان جوابگوی نیازهای این شهر است.
بر اساس آمارهای موجود کهگیلویه و بویراحمد 10 درصد آب‌های کشور را در اختیار دارد.
میانگین بلند مدت بارندگی در این استان از 43 سال قبل تاکنون افزون بر 675 میلیمتر معادل حدود 10 هزار و 474 میلیون مترمکعب اعلام شده است.
میانگین بارش بلندمدت شهر یاسوج 800 میلیمتر است که بالاترین رتبه را در سطح استان در اختیار دارد.
میانگین بارش باران در کشور حدود 200 میلیمتر است و نشان دهنده جایگاه کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه در سطح کشور است.
یکی دیگر از دلایل منتقدان برای مدیریت نادرست منابع آبی استان، تعداد شکستگی‌های شبکه توزیع آب بخصوص در شهر یاسوج است که همه شهروندان آن را مشاهده می‌کنند.
در بسیاری از خیابان‌ها و کوچه‌های این شهر چنین پدیده‌ای مشاهده می‌شود و جای سؤال برای بسیاری از شهروندان است که چرا سرمایه گذاری کافی برای تعمیر و جایگزینی این لوله‌های فرسوده صورت نگرفته است.
شهروندان یاسوج، مرکز کهگیلویه و بویراحمد در ماه‌های گرم سال با مشکل قطعی مکرر آب مواجه هستند .
محمد. خ یکی از شهروندان شهر یاسوج ساکن منطقه بنسجان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: توزیع آب در نقاط مختلف این شهر به‌طور یکسان انجام نمی‌شود.
وی افزود: فصل تابستان مشکل بی‌آبی حادتر می‌شود به‌گونه‌ای که روزانه 9 ساعت ساکنان محله بنسنجان با قطعی آب روبرو هستند.
رضا. س ساکن منطقه شرف آباد نیز در این رابطه عنوان کرد: آب کافی برای آشامیدن، پخت‌وپز، شست‌وشوی ظروف، و استحمام نیست.
قطعی آب در شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد به‌گونه‌ای است که برخی نقاط به‌صورت شبانه روزی آب دارند و عده‌ای دیگر نیز روزانه با قطعی آب مواجه می‌شوند.
در بسیاری از خیابان‌ها و معابر شهر یاسوج نیز به دلیل شکستگی لوله‌ها و انشعاب‌ها روزانه میزان زیادی از آب سالم و بهداشتی از این طریق روانه فاضلاب‌ها می‌شود و هدر می‌رود.
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد نیز پدیده شکستگی لوله‌ها را قبول دارد و می‌گوید: هدر رفت آب در شبکه آبرسانی شهرهای کهگیلویه و بویراحمد 30 درصد است.
سید یعقوب فرجی افزود: اتلاف این میزان آب ناشی از فرسودگی شبکه و انشعاب‌های غیرمجاز است.
وی اظهار داشت: با توجه به قدیمی بودن و فرسودگی شبکه، عملیات اصلاح و مرمت شبکه توزیع آب شهر یاسوج در مناطق مختلف و با درنظرگرفتن میزان اعتبارات تأمین شده در حال انجام است.
مدیر امور آب و فاضلاب شهری یاسوج نیز در این رابطه بیان کرد: با تعویض لوله 3 اینچ فلزی منطقه سرآبتاوه تا موردراز، بیش از 700 متر لوله پلی اتیلن جایگزین آن شد.
وی افزود: با انجام این کار علاوه بر کاهش شکستگی این خط، افت فشار موجود در شبکه نیز برطرف شد.
قلندری همچنین از اصلاح و مرمت بیش از 400 متر خط لوله 5 اینچ در منطقه امامت یاسوج خبر داد و گفت: این میزان اصلاح شبکه در مناطق امامت یک تا 12 یاسوج انجام گرفت.
آب آشامیدنی مورد نیاز مردم ساکن شهرهای استان کهگیلویه وبویر احمد از طریق چهار حلقه چشمه و 62 حلقه چاه عمیق تأمین می‌شود.

**قطعی مکرر آب در یاسوج؛ سیاست های ناکارآمد یا اسراف؟
در استان کهگیلویه و بویر احمد فرهنگ استفاده از آب سالم نهادینه نشده است و این مساله را مردم و مسئولان قبول دارند.
چه‌بسا سود جویانی هستند که با مصرف بی‌رویه‌ آب تیشه به ریشه جامعه می‌زنند و نسل‌های آینده را از نعمت آب شیرین و سالم آشامیدنی محروم می‌کنند.
اما به نظر می‌رسد که سرمایه گذاری لازم برای مدیریت منابع آبی شامل سدسازی و تعمیر شبکه‌های توزیع و انتقال آب نیز صورت نگرفته است و به همین دلیل شهروندان هرروزه شاهد فوران آب از آسفالت خیابان‌ها یا کناره‌های جدول‌ها و کوچه ها هستند.
در مرکز استان شاهد افت فشار آب و قطع مکرر آب هستیم ولی در صورت استفاده صحیح مردم از آب آشامیدنی و مدیریت منابع آبی و بخصوص تخصیص اعتبار برای تعویض شبکه فرسوده توزیع آب و سدسازی هیچ گونه قطعی آب نخواهیم داشت.
استان کهگیلویه و بویراحمد با 713 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
98 درصد از جمعیت شهری کهگیلویه و بویراحمد زیرپوشش آب و فاضلاب شهری است.
خبرنگار: فهیمه قهرمانی**انتشاردهنده: سید ولی موسوی نژاد
9868/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.