به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی تا پیش از آغاز به کار دولت یازدهم از جمله استان های کم برخوردار از امکانات زیرساختی به شمار می رفت و نتیجه آن را باید طی دهه 80 در مهاجرت ساکنان روستاها و شهرهای محروم و گسترش حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ دنبال کرد.
با روی کارآمدن دولت یازدهم ارتقای شاخصه های زیرساختی در دستور کار مسئولان این استان قرار گرفت و گام های بلندی نیز با وجود محدودیت های مالی برداشته شد که حاصل آن افتتاح صدها طرح زیربنایی در مناسبت های مختلف از جمله هفته دولت و دهه فجر چهار سال گذشته بود.
در چهار سال گذشته بیش از چهار هزار طرح عمرانی و اقتصادی به همت دولت تدبیر و امید در آذربایجان غربی به بهره برداری رسیده که طبق بررسی ها بیش از 40 درصد این طرح ها را طرح های زیرساختی از جمله گازکشی به روستاها و حتی برخی شهرها نظیر سیلوانا در ارومیه، آبرسانی به صدها روستا، زیرسازی و آسفالت راه صدها روستا، برقرسانی حتی به روستاهای کمتر از 20 خانوار و توسعه شبکه مخابراتی تشکیل داده است که نوعی رکورد محسوب می شود.
در هفته دولت امسال نیز که نتیجه فعالیت های سال پایانی دولت اول دکتر حسن روحانی در آذربایجان غربی به شمار می رود، دهها طرح در این بخش ها به بهره برداری رسیده با کلنگ زنی شده است.

** بهره مندی 26 هزار روستایی از آب شرب
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی گفت: با افتتاح طرح های این شرکت در هفته دولت امسال 26 هزار نفر از جمعیت روستایی استان در شهرستان های مختلف از آب شرب سالم و بهداشتی بهره مند می شوند.
کاظم محمدی اقدم افزود: در هفته دولت امسال طرح های آبرسانی به 47 روستا با هفت هزار و 891 خانوار به بهره برداری رسیده و شاخص بهره مندی استان از 72.4 درصد به 73.6 درصد می رسد که حدود 2 درصد بیشتر از میانگین کشوری است.
وی با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح ها در مجموع 118 میلیارد ریال هزینه شده است، اظهار کرد: همزمان با هفته دولت امسال 14 روستا در ماکو، هفت روستا در پلدشت، 6 روستا در نقده، پنج روستا در هرکدام از شهرستان های ارومیه و خوی، چهار روستا در شاهین دژ و تعدادی روستا در دیگر شهرستان های استان از آب شرب سالم بهره مند می شوند.

** افتتاح 16 کیلومتر بزرگراه در هفته دولت
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: در هفته دولت امسال 16 کیلومتر بزرگراه در مسیرهای ارومیه – مهاباد – میاندوآب و میاندوآب – بوکان به بهره برداری می رسد.
ابراهیم مبارک قدم افزود: این طرح ها قطعه ' یک- د ' بزرگراه ارومیه - مهاباد - میاندوآب به طول 6 کیلومتر و 10 کیلومتر از مسیر چهار بانده محور میاندوآب - بوکان را شامل می شود.
وی با تاکید بر اینکه برای احداث این طرح ها در مجموع 40 میلیارد ریال هزینه شده است، اظهار کرد: این طرح ها از مجموعه طرح های ملی ساخت کریدور غرب کشور است که 58 درصد پیشرفت دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی بیان کرد: طرح ملی احداث بزرگراه ارومیه - مهاباد - میاندوآب 180 کیلومتر طول دارد که 85 کیلومتر از آن در سال های گذشته تکمیل شده است و عملیات راه سازی به طول 62 کیلومتر در آن جریان دارد.
مبارک قدم گفت: برای این طرح 570 میلیارد ریال هزینه شده و بیش از 2 هزار و 200 میلیارد ریال دیگر برای تکمیل آن نیاز است.

** افتتاح 27 طرح برقرسانی و بهبود شبکه برق
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی گفت: در هفته دولت امسال 27 طرح برقرسانی با 240 میلیارد ریال هزینه به بهره برداری رسیده است.
اکبر حسن بگلو افزود: احداث شبکه فشار ضعیف برای تامین برق متقاضیان جدید، کاهش تلفات، احداث طرح های روشنایی معابر، ظرفیت سازی چاه های آب کشاورزی، اصلاح و ساماندهی شبکه، احداث شبکه فشار متوسط، تامین برق مساکن مهر، احداث فیدر، احداث خط 20 کیلوولت هوایی و زمینی، برقرسانی به روستاها، احداث شبکه 2 مداره،‌ پست هوایی و کابل کشی فشار متوسط از جمله این طرح هاست.
وی اضافه کرد: بهره برداری از طرح های احداث هفت کیلومتر شبکه فشار متوسط فیدر اف 6 سیلوانا در جاده زیوه، تامین برق مسکن مهر تعاونی 43 و قطعه پنجم ابرار در طرزیلو- گلشهر، احداث شبکه روشنایی معابر روستای بند، احداث شبکه روشنایی معابر جاده دریا حد فاصل میدان خاتم الانبیاء تا شرکت پاکدیس به طول یک و نیم کیلومتر، 77 دستگاه پست هوایی، 25 کیلومتر شبکه فشار متوسط هوایی و 31 کیلومتر شبکه فشار ضعیف هوایی جهت تامین برق متقاضیان جدید در سطح استان از جمله دیگر طرح های افتتاحی در هفته دولت امسال است.

** بهره مندی 50 روستا از نعمت گاز
مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان غربی گفت: 50 روستای استان با 370 میلیارد ریال هزینه به مناسبت هفته دولت از نعمت گاز طبیعی بهره مند شدند و عملیات گازرسانی به 79 روستای دیگر با 580 میلیارد ریال پیش بینی اعتبار آغاز شد.
علیرضا شیخی با اشاره به اینکه عملیات گازرسانی به روستاهای استان با قدرت در حال اجراست، اضافه کرد: با اتصال 50 روستای استان به شبکه گازرسانی کشور و همچنین بهره برداری از طرح ‌هایی که عملیات اجرایی آنها در هفته دولت آغاز ‌شده است، نزدیک به 16 هزار خانوار روستایی این استان از این نعمت بهره‌مند می‌شوند.

** توسعه شبکه فیبر نوری خانگی
مدیرعامل شرکت مخابرات آذربایجان غربی گفت: با اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید و توجه به توسعه شبکه های اینترنتی در کشور و استان، شبکه پیشرفته فیبر نوری به منازل مسکونی در استان واگذار می شود که آغاز این طرح همزمان با هفته دولت بوده است.
بهمن اسمعیل زاده با اشاره به اینکه در گام نخست 40 هزار ظرفیت فیبر نوری در ارومیه و سپس در دیگر شهرهای بزرگ استان و شهرهای کوچکتر واگذار می شود، اضافه کرد: همزمان با هفته دولت امسال یکهزار و 127 طرح مخابراتی با سرمایه گذاری 140 میلیارد ریالی در آذربایجان غربی به بهره برداری می رسد که علاوه بر توسعه شبکه فیبر نوری شامل توسعه شبکه داده، آنتن های BTS همراه اول، مرکز سوئیچ، شبکه کابل، کافوی نوری و شبکه های انتقال است.
وی از توسعه 200 کیلومتری شبکه فیبر نوری در مسیرهای بین شهری آذربایجان غربی در حدود یک و نیم سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: علاوه بر آن زمینه توسعه 180 کیلومتری این شبکه در داخل شهرهای استان نیز فراهم شده است.
وی ادامه داد: 118 روستای آذربایجان غربی در حال حاضر تحت پوشش شبکه wifi قرار دارد و توسعه آن در دیگر روستاهای استان مدنظر شرکت مخابرات است.
به گزارش ایرنا با افتتاح این طرح ها گام های بلندی در توسعه زیرساخت های آب، برق، گاز و مخابرات آذربایجان غربی برداشته می شود که می تواند زمینه ساز تحولی عظیم در آینده این استان به ویژه در دولت دوم دکتر روحانی باشد.
اختصاص اعتبار ویژه از سوی دولت برای جبران عقب ماندگی ها و تامین زیرساخت های لازم این استان به میزان 11.2 هزار میلیارد ریال نیز نوید بخش جهشی نو در توسعه همه جانبه این استان به شمار می رود.
8137/3072
** خبرنگار: سیده فاطمه سجادی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.