به گزارش ایرنا، تکمیل عملیات اجرایی طرح‌های بزرگ پس از سال‌ها انتظار مردم، آغاز عملیات اجرایی طرح‌های بزرگ عمرانی در شهرها و روستاها و افزایش چشمگیر تعداد مشترکان آب و فاضلاب دستاورد تلاش دولتمردان در این بخش به‌ویژه در چهار سال گذشته بوده است.
تکمیل عملیات اجرایی 100 طرح زیرساخت‌های آب روستایی، تکمیل عملیات اجرایی تأمین آب آشامیدنی به شهرهای تازه تأسیس و تکمیل تصفیه خانه‌های در حال ساخت از نیازهای مهم این حوزه در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

** دستاوردهای تأمین آب آشامیدنی در مناطق روستایی
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد گفت که 155 روستای این استان در دولت یازدهم از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار شدند.
فیض الله پاسره اظهار داشت که این تعداد روستا بیش از 11 هزار و 600 خانوار با 47 هزار و 87نفر جمعیت را شامل می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد یکهزار و 676 روستای دارای سکنه است.
یکهزار و 420 روستا از این تعداد دارای تأسیسات آب‌رسانی هستند.
وی تصریح کرد که این تعداد روستا در قالب 65 طرح آب‌رسانی با اعتبار افزون بر 240 میلیارد ریال از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند شدند.
مدیرعامل آبفای روستایی کهگیلویه و بویراحمد گفت که شاخص بهره‌مندی از آب سالم در این استان هم اینک با پنج درصد افزایش نسبت به سال 92 از 68 درصد به حدود 73.15 درصد رسیده است.

**چشم انداز روشن آینده
وی گفت که هم اینک افزون بر 100 طرح و مجتمع آب‌رسانی روستایی در سطح این استان با اعتباری افزون بر یکهزار و 143 میلیارد ریال در حال اجراست.
پاسره اظهار داشت که تاکنون افزون بر 723 میلیارد ریال از این میزان اعتبار تخصیص یافته است.
وی تصریح کرد که با بهره برداری و اجرای این تعداد طرح، تحول عظیمی در شاخص آب‌رسانی به روستاهای این استان رخ خواهد داد.
پاسره اجرای 18 مجتمع آب‌رسانی روستایی در کهگیلویه و بویراحمد را یادآور شد و گفت که افزون بر 381 میلیارد ریال از محل بند ج تبصره پنج قانون بودجه سال 1394(صندوق توسعه ملی) به این طرح‌ها اختصاص یافت.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد افزود که این 18 مجتمع آب‌رسانی روستایی حدود 470 روستای فاقد آب آشامیدنی سالم با جمعیتی افزون بر 107 هزار نفر را شامل می‌شود.
206 روستا در این استان نیز فاقد تأسیسات و شبکه‌های آب‌رسانی هستند که تنها 6 روستا از این تعداد بالای 20 خانوار جمعیت دارند.
به گفته پاسره، آب‌رسانی به این تعداد روستای فاقد آب آشامیدنی سالم به‌وسیله 11 تانکر سیار صورت می‌گیرد.

** افزایش اعتبارات آب و فاضلاب شهری
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت که اعتبارات عمرانی این شرکت در دولت تدبیر و امید 115 درصد افزایش داشته است.
سید علی لدنی نژاد اظهار داشت: اعتبارات عمرانی شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد در این مدت از 292 میلیارد و 758 میلیون ریال به 630 میلیارد و 656 میلیون ریال رسید.
وی افزود که تعداد مشترکان فاضلاب در شهرهای هفده‌گانه کهگیلویه و بویراحمد در سه و نیم سال اخیر با 59 درصد رشد از 21 هزار و 949 نفر در سال 1392 به 34 هزار و 800 نفر در سال 1395 افزایش یافته است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تعداد مشترکان آب در شهرهای استان در این مدت از 125 هزار نفر به 152 هزار نفر رسید که افزایش 22 درصدی را نشان می‌دهد.

**تکمیل تصفیه خانه‌های فاضلاب، نیازمند توجه بیشتر
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای تکمیل و بهره برداری از طرح‌های تصفیه فاضلاب در شهرهای مختلف استان سه هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
لدنی نژاد اظهار داشت که طرح‌های تصفیه خانه فاضلاب که پس از 10 تا 13 سال معطل مانده بودند عملیات اجرایی آنها در دولت یازدهم آغاز شد.
وی بیان کرد: میزان جمع آوری تصفیه فاضلاب در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد از 35 هزار متر مکعب به ازای هر شبانه روز در سال 92 به بیش از 55 هزار مترمکعب در پایان سال 95 رسید.
وی تصریح کرد که تصفیه خانه فاضلاب شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران نیز در 2 فاز پس از 11 سال در دولت فعلی به بهره برداری رسید.
وی با اشاره به سفر رئیس جمهوری و هیات دولت در مرداد ماه سال گذشته به کهگیلویه و بویراحمد گفت: آب‌رسانی به چهار شهر چرام، دهدشت، سوق و لنده از طریق سد کوثر یکی از مصوبات مهم این سفر در حوزه آب‌رسانی بوده است.
اعتبار تصفیه خانه اضطراری آب شهر یاسوج 150 میلیارد ریال و مدت زمان اجرای آن نیز یک سال است.
لدنی نژاد ادامه داد که تأمین آب آشامیدنی سالم به میزان یکهزار و 700 میلیون مترمکعب برای جمعیتی افزون بر 152 هزار نفر در این چهار شهر پیش بینی شده است.
وی با اشاره به سایر اقدام‌های شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم گفت: اصلاح و توسعه 140 کیلومتر شبکه آب شهرهای استان، ساخت مخزن یکهزار متر مکعبی بتنی چیتاب، ساخت مخزن 2 هزار مترمکعبی بتنی مارگون و اجرای رینگ مخازن دوگنبدان به طول 11 کیلومتر از جمله این اقدام‌ها بوده است.
وی گفت: یکهزار و 362 کیلومتر شبکه آب‌رسانی تا سال 92 در استان احداث شده بود که این میزان در سال 95 به یکهزار و 431 کیلومتر افزایش یافته است.
وی بیان کرد: حجم مخازن آب آشامیدنی کهگیلویه و بویراحمد در این مدت از 102 هزار و 940 مترمکعب به 125 هزار و 560 متر مکعب رسیده است.

** آغاز عملیات اجرایی طرح‌های بزرگ
این طرح‌ها شامل تصفیه خانه اضطراری آب شهر یاسوج، آب‌رسانی به شهر مادوان از «تنگه کبوتری»، تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سی سخت و تصفیه‌خانه فاضلاب شهر چرام است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد گفت که این چهار طرح جزء مصوبات سفر استانی رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت به استان در روزهای 24 و 25 مرداد سال 1395 بوده و کارفرمای تمامی آنها نیز شرکت آب و فاضلاب است.
لدنی نژاد اظهار داشت: اعتبار تصفیه خانه اضطراری آب شهر یاسوج 150 میلیارد ریال و مدت زمان اجرای آن نیز یک سال است.
وی افزود که جمعیت زیر پوشش این طرح 60 هزار نفر بوده و ظرفیت تولید فازهای اول و دوم آن نیز به ترتیب 200 و 300 لیتر بر ثانیه است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اعتبار طرح آب‌رسانی به شهر مادوان در شهرستان بویراحمد از «تنگه کبوتری» 85 میلیارد ریال و مدت زمان اجرای آن نیز 6 ماه است.
لدنی نژاد عنوان کرد که جمعیت زیر پوشش این طرح 40 هزار نفر بوده و ظرفیت تولید فاز نخست آن نیز 200 لیتر بر ثانیه است.
وی ابراز داشت: اعتبار تصفیه خانه فاضلاب شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا 39 میلیارد ریال از محل تأمین اعتبار ملی و مدت زمان اجرای آن نیز 6 ماه است.
لدنی نژاد گفت که جمعیت زیر پوشش این طرح هشت هزار نفر و میزان دبی خروجی آن نیز یکهزار و 200 مترمکعب در شبانه روز است.
وی اظهار داشت: اعتبار تصفیه خانه فاضلاب شهر چرام از توابع شهرستان کهگیلویه 70 میلیارد ریال، محل تأمین اعتبار ملی استانی شده و مدت زمان اجرای آن نیز یک سال است.
لدنی نژاد افزود که جمعیت زیر پوشش این طرح هشت هزار نفر بوده و ظرفیت تصفیه آن نیز سه هزار مترمکعب در شبانه روز است.
آب آشامیدنی مورد نیاز بخش عمده‌ای از جمعیت مناطق شهری این استان از طریق سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود.
در حال حاضر به‌جز بخشی از آب آشامیدنی مردم گچساران که از طریق سد کوثر تأمین می‌شود، آب آشامیدنی مورد نیاز 16 شهر دیگر کهگیلویه و بویراحمد با حفر چاه‌های با عمق 200 تا 250 متر تأمین می‌شود.
98 درصد از جمعیت شهری کهگیلویه و بویراحمد زیرپوشش آب و فاضلاب شهری است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با 713 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده:سید ولی موسوی
8143/6110/8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.