به گزارش ایرنا، پهن کردن سفره‌های بزرگ به‌اندازه یک ایل در مناطق عشایری و روستایی از سنت‌های مرسوم دیگر در این استان است.
در این آئین نیکو همه زنان ایل با کمک یکدیگر سفره افطاری که معمولاً متشکل از حلوا با ترکیب آرد و خرما و روغن محلی، و غذاهایی مانند آبگوشت، دوغ محلی و برخی غذاهای امروزی است را تدارک می‌بینند.
سپس در یک فضای زیبا همراه با بیان خاطرات ماه رمضان سال‌های دور از سوی بزرگ‌ترهای مجلس است افطاری صرف می‌شود.
**آئین شونشینی یا شب نشینی
پس از افطار و یک استراحت کوتاه اهالی در یک دور هم نشینی موسوم به گویش لری در یک شونشینی، تا نیمه شب با شرح داستان‌های دینی، تلاوت قرآن و دعا با هم لحظات به یاد ماندنی را تجربه می‌کنند.
در این محافل اهالی بیشتر از مشکلات یکدیگر آگاه می‌شوند.
** سفره‌های ایتام
پهن کردن سفره‌های افطاری برای ایتام و نیازمندان در مساجد و خانه‌ها و توزیع مواد غذایی بین فقرا از دیگر سنت‌هایی است که در طول ماه رمضان در کهگیلویه و بویراحمد رواج دارد.
**آئین‌های عید فطر
دید و بازدید و زیارت امامزاده‌ها از سنت‌های مردم این دیار در روز عید فطر است.
پخت آش ماست برای وعده ناهار روز عید فطر و نان محلی با نام گرده با ترکیب آرد، ماست، کره حیوانی و شکر از آئین‌های گذشتگان در وعده صبحانه روز عید فطر است.
** تشویق روزه اولی‌ها
کسانی که هنوز به سن تکلیف نرسیده اند معمولاً تجربه روزه داری را با روزه کله گنجشکی آغاز می‌کنند و پدران و مادران فرزندان خود را به روش های مختلفی برای این کار تشویق می کنند.
استان کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران دارای یک هزار و 676 روستا با 314 هزار جمعیت و 17 شهر با 400 هزار نفر جمعیت است.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.