به گزارش ایرنا، در شرایطی که کارشناسان بهره گیری از کشاورزی صنعتی را راهکاری برای خلق فرصت‌های شغلی و تحقق اقتصاد مقاومتی می‌دانند، کارآفرین 36 ساله گچسارانی موفقیت‌های چشمگیری در این عرصه کسب کرده است.
رحمان خیرمند کارآفرین گچسارانی که دانش آموخته رشته کشاورزی است گفت که تجهیز زمین کشاورزی پدرش که به‌صورت سنتی کشت می‌شد به آبیاری تحت فشار سرآغاز تحول چشمگیر در زندگی خانوادگی آنها شد.
وی بیان کرد که خانواده آنها با وجود پنج فرزند دانش آموخته کشاورزی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بیکار و نیازمند درآمد کم پدر بود.
خیرمند افزود: اینک با اجرای طرح آبیاری تحت فشار در زمین 15 هکتاری که با یک میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شد علاوه بر ایجاد زمینه فعالیت اقتصادی برای خانواده خود تعدادی از جوانان بیکار هم مشغول بکار شدند.
وی گفت: هم اکنون تعاونی این کارآفرین در بخش‌های تولید محصولات کشاورزی مانند گندم، یونجه، گاو شیری، کارخانه لبنیات و فروشگاه‌های توزیع مواد لبنی با 265 نفر شاغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم در حال فعالیت است.
خیرمند تصریح کرد که هم اکنون روزانه یک تن شیر، سالیانه 40 تا 50 تن گوشت قرمز، 135 تن یونجه و 30 تن گندم در این تعاونی تولید می‌شود.
وی در ادامه بیان کرد که نیروهای کار تحت پوشش او در بخش‌های تولید، فراوری و توزیع بین هشت میلیون ریال تا 25 میلیون ریال حقوق دریافت می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه 20 میلیارد ریال تسهیلات بانکی با حمایت استانداری کهگیلویه و بویراحمد برای توسعه این شرکت تعاونی تصویب شده افزود که در صورت عملی شدن این برنامه 65 شغلی مستقیم جدید در واحد تولیدی او ایجاد خواهد شد.
این کارآفرین که چند عنوان برتر در زمینه کارهای کوچک در سطح ملی را کسب کرده ابراز داشت: حمایت از کارآفرینان واقعی مستلزم همکاری همه جانبه مسئولان برای پایین آمدن سود تسهیلات بانکی است.
وی بیان کرد: بالا بودن سود تسهیلات بانکی ادامه حیات بسیاری از واحدهای تولید را غیرممکن کرده است.
به گفته وی، هم اینک گوشت و شیر تولیدی این گاوداری با 15 درصد کمتر از نرخ بازار در مراکز فروش این خانواده کار آفرین عرضه می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: حمایت از کارآفرینان برای بهره گیری از صنعت در کشاورزی از راهبردهای دولت برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و افزایش کیفیت محصولات کشاورزی است.
جعفر گوهرگانی افزود که از ابتدای دولت یازدهم تاکنون یکهزار و 100 میلیارد ریال تسهیلات به بخش کشاورزی این استان پرداخت شده است.
گوهرگانی افزود: این تسهیلات به واحدهای گلخانه‌ای، پروار بندی، دامپروری، مرغ داری و صنایع تبدیلی کشاورزی در این استان پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه تولید گوشت قرمز در کهگیلویه و بویراحمد از یکهزار و 490 تن به یکهزار و 770 تن رسیده است افزود: تولید شیر صنعتی استان از 16 هزار تن به 20 هزار تن، تخم مرغ از یک هزار و 290 تن به 2 هزار و 300 تن و ظرفیت گوشت مرغ صنعتی از 15 هزار و 100 تن به 16 هزار و 700 تن در دولت تدبیر و امید رسیده است.
گوهرگانی بیان کرد: هم اکنون ظرفیت سردخانه‌های استان 13 هزار تن است در حالی که قبل از دولت تدبیر و امید هفت هزار تن بود.
وی با بیان اینکه 28 هزار هکتار از اراضی این استان تحت پوشش آبیاری مدرن است گفت: از این میزان هفت هزار هکتار در دولت تدبیر و امید اجرا شد.
گوهرگانی افزایش بهره‌وری، سهولت آبیاری، امکان آبیاری زمین‌های شیب دار و جلوگیری از شستشوی بی‌رویه خاک، صرفه جویی در نیروی کار و پیشگیری از کارهای سخت را از جمله مزایای استفاده از روش‌های نوین آبیاری ذکر کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح اجرای سیستم آبیاری نوین هم اکنون در سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان در مناطق مختلف در دست اجراست.
وی احداث 30 واحد مرغداری، 18 واحد پروار بندی گوساله، 25 گلخانه و 20 ایستگاه پمپاژ را از دیگر خدمات ارزنده انجام گرفته در بخش جهاد کشاورزی این استان در دولت تدبیر وامید برشمرد و افزود: جهش توسعه این بخش افق روشنی به خود گرفته است.
وی گفت: حجم تولید محصولات کشاورزی این استان از 650 هزار تن در سال هم اینک به 850 هزار تن رسیده است.
شهرستان 120 هزار نفری گچساران در 150 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.