به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یاسوج،در این نشست سرمایه گذار بومی آمادگی خود را برای شروع فعالیت احداث مجتمع عظیم و مدرن پتروشیمی بویراحمد بی هیچ قید و شرطی اعلام کرد و نماینده بویراحمد و دنا و استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز از مدیران استانی خواستند که برای حمایت از احداث پتروشیمی بویراحمد همچون سرمایه گذار امتحان پس داده طرح پای کار باشند و جزیره ای عمل نکنند.
آمادگی تجهیز کارگاه را داریم
لهراسب باقری، سرمایه گذار مجتمع عظیم و مدرن پتروشیمی بویراحمد که تجارب مدیریت صنایع عظیم استان همچون مجتمع بین المللی دنا صنعت، کارخانه قند و مجتمع رفاهی، تفریحی، ورزشی و اقامتی آزادی باقری را در کارنامه دارد و به قول استاندار کهگیلویه و بویراحمد «سرمایه گذار تجربه شده» استان است، اعلام آمادگی کرد که هر وقت که مسئولان استان اراده کنند، تجهیز کارگاه عظیم ترین طرح سرمایه گذاری استان را انجام دهد.
رییس اتاق تعاون استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه مجتمع پتروشیمی بویراحمد با توجه به حجم سرمایه گذاری، میزان اشتغالزایی و تنوع محصولات عظیم ترین طرح سرمایه گذاری استان است، گفت: مدت زیادی است که پیگیری برای احداث این مجتمع عظیم از سوی نماینده بویراحمد و دنا و استاندار کهگیلویه و بویراحمد جریان دارد و حتی جلساتی با حضور حاج زارعی در دفتر وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار کردیم تا بالاخره موفق شدیم که در سفر معاون اول رییس جمهور و وزیر صنعت و معدن به استان مجوز احداث پتروشیمی بویراحمد را اخذ نماییم.
وی از توجه دولت به امر سرمایه گذاری و اشتغالزایی و ایجاد صنایع بزرگ حوزه نفت و گاز تقدیر کرد و افزود: خوراک مجتمع عظیم و مدرن پتروشیمی بویراحمد گاز طبیعی به میزان ۷۰۰ میلیون مترمکعب در سال است.
سرمایه گذار مجتمع عظیم پتروشیمی بویراحمد، میزان سرمایه گذاری این طرح را ۳۴۰۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی آن را ۱۳۰۰ نفر عنوان و بیان کرد: ما آمادگی تجهیز کارگاه و کلنگ زنی طرح را از هم اکنون داریم و درخواست واگذاری زمین را هم مطرح کرده که در حال طی سیکل اداری است.
باقری از پیگیری موارد اداری مرتبط با آب، برق و گاز طرح توسط تیم کارشناسی و احداث سرمایه گذار خبر داد و خاطرنشان کرد: خوراک مجتمع عظیم پتروشیمی بویراحمد از طریق خط لوله سراسری ۴۲ اینچ تامین می شود که این خط لوله با محل احداث طرح ۷۶۰ متر فاصله دارد.
مدیرعامل مجتمع بین المللی دنا صنعت با بیان اینکه قصد ما زمان خریدن نیست بلکه پای کار هستیم و آمادگی شروع عملیات اجرایی را داریم، تصریح کرد: دستگاه های اجرایی و مرتبط هم اگر پای کار باشند و همکاری لازم را در زمینه مجوزها و استعلام ها داشته باشند، عملیات احداث بزرگترین طرح صنعتی و سرمایه گذاری استان در اسرع وقت آغاز خواهد شد.
باقری به تولیدات مجتمع عظیم پتروشیمی بویراحمد نیز اشاره کرد و گفت: پتروشیمی بویراحمد پس از بهره برداری قادر است که سالیانه ۶۰ هزارتن بنزین پیرولیز، ۳۰ هزار تن گاز مایع، ۲۵۰ هزار تن پروپیلن، ۲۵۰ هزار تن پلیمرهای پروپیلن به اشکال ابتدایی و یک میلیون تن متانول تولید کند.
امروز نگاه مردم معطوف به همت مدیران و سرمایه گذار است
نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه اساسی ترین و مهمترین مساله کشور و به تبع آن استان کهگیلویه و بویراحمد بحث اشتغال است، گفت: امروز دولت اعتقاد دارد که بخش خصوصی و سرمایه گذاری داخلی و خارجی راهکار اصلی ایجاد اشتغال است.
غلام محمد زارعی از وجود جدیت و همکاری در بین دستگاه های کهگیلویه و بویراحمد برای حمایت از سرمایه گذاری و بخش خصوصی سرمایه گذار خبر داد و افزود: همه مردم و مدیران اشتیاق و علاقه دارند که مجتمع پتروشیمی عظیم بویراحمد همچون دیگر کارهای بزرگ در استان به سرانجام برسد.
وی با اشاره به اینکه حرکت و اقدام امروز ما سرنوشت آیندگان را رقم می زند و ما در مقابل نسل آینده مسئولیت سنگینی داریم بیان کرد: اگر ما از یک محرومیت تاریخی صحبت می کنیم منظورمان این است که گذشتگان اقدامات زیربنایی و اساسی برای امروز انجام ندادند.م
نماینده بویراحمد و دنا مجتمع پتروشیمی بویراحمد را یک سرمایه گذاری تاریخی برای آیندگان خواند و خاطرنشان کرد: امروز مدیران استان نگاه فرابخشی به سرمایه گذاری دارند و کار هم هرچقدر بزرگتر باشد نیاز به نگاه بزرگتر و کار بیشتری دارد.
زارعی با بیان اینکه در چند سال اخیر کارهای بزرگی در استان انجام شده، از بازتاب مثبت اخذ مجوز مجتمع عظیم پتروشیمی بویراحمد در افکار عمومی خبر داد و عنوان کرد: امروز نگاه مردم معطوف همت مدیران استان برای به سرانجام رساندن این کار بزرگ است و اگر خدای نکرده این سرمایه گذاری معطل بماند، نگاه مثبت مردم به یاس مبدل خواهد شد.
وی افزود: باید برای پیشرفت و توسعه استان هم افزا بشویم و نگاه بخشی را کنار بگذاریم تا احساس کنیم که پیشرفت هر نقطه ای از استان یعنی پیشرفت کل استان که رضایتمندی مردم را به دنبال خواهد داشت.
نماینده بویراحمد و دنا از مدیران استان خواست که در زمینه احداث پتروشیمی بویراحمد پای کار باشند تا طرح مشمول مرور زمان نشود و اظهار کرد: یکی از فرزندان این استان ۳٫۵ هزار میلیارد تومان در کهگیلویه و بویراحمد سرمایه گذاری می کند و برای شروع کار هم اعلام آمادگی کرده که این اقدام قابل ستایش است.
زارعی از حل شدن بحث تخصیص آب به استان را یادآور شد و با بیان اینکه آب یکی از شاخص ها و پتانسیل های استان است، گفت: مجتمع عظیم پتروشیمی بویراحمد از نظر تخصیص آب مشکلی ندارد و چندین گزینه پیش روی مسئولان برای اختصاص آب در کوتاه مدت و بلند مدت به این مجتمع صنعتی وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه سالهاست که ما می شنویم که کهگیلویه و بویراحمد در کنار خطوط لوله سراسری گاز قرار دارد، افزود: اما از این خطوط لوله گاز تاکنون جز تخریب منابع، درختان، جنگل ها و عدم انتفاع کشاورزان از زمین های خودشان در حریم لوله های گاز چیزی عاید استان نشده است.

زارعی افزود: خطوط لوله گاز که از استان عبور می کنند و در آینده با توسعه پارس جنوبی تعداد آنها بیشتر خواهد شد اگر مورد استفاده استان ما قرار نگیرند در سایر نقاط از آنها بهره برداری می شود و کهگیلویه و بویراحمد در یک محرومیت تاریخی می ماند که همین اصل برای لزوم احداث صنایع پایین دست گاز از جمله پتروشیمی بویراحمد در استان کافی است.
نماینده بویراحمد و دنا از تبدیل شدن لوله های گاز عبور کرده از استان به فرصت هایی برای سرمایه گذاری خبر داد و اذعان کرد: مجتمع پتروشیمی بویراحمد کار بسیار بزرگی در استان است و کارهای بزرگ حتما باید عملیاتی شوند.

سرمایه گذار طرح، تجربه شده است
استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز خواستار حمایت همگانی از احداث مجتمع عظیم پتروشیمی بویراحمد شد و گفت: ما هرجا استان را معرفی می کنیم در کنار بیان پتانسیل های نفت و گاز، چهارخط لوله سراسری گاز که از استان عبور کرده است را نیز به عنوان یک ظرفیت بیان می کنیم.
موسی خادمی با بیان اینکه تاکنون هیچگونه بهره برداری از خطوط لوله سراسری گاز عبوری از استان نداشته ایم، افزود: مجتمع عظیم پتروشیمی بویراحمد اولین بهره برداری استان از خطوط لوله سراسری گاز عبوری از کهگیلویه و بویراحمد است.
وی تصریح کرد: مجتمع پتروشیمی بویراحمد متناسب با نیاز و اولویت های استان است که توسط یک سرمایه گذار بومی تجربه شده احداث می شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه کار باید به نتیجه برسد و روال های کارشناسی، واگذاری زمین و اخذ مجوزها انجام شود، خاطرنشان کرد: ما به سرمایه گذار کمک می کنیم که مجوز تامین خوراک طرح و مجوز زیست محیطی لازم را دریافت کند.
خادمی خواستار بررسی جلسات کارشناسی برای رفع مشکلات و موانع و همکاری ادارات و نهادها شد، و تصریح کرد: حمایت ما از احداث مجتمع پتروشیمی بویراحمد جدی است و باید مسیر خود را به درستی طی کند و به نتیجه برسد.
وی با اشاره به اینکه مجتمع پتروشیمی بویراحمد، پروژه بزرگی برای استان است و نیازمند حمایت و پیگیری از سوی همه دستگاه هاست، عنوان کرد: معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت با فوریت باید مباحث مربوط به آب، زمین، خوراک، مجوز زیست محیطی و غیره را پیگیری نمایند .
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر دریافت نظرات کارشناسی ادارات و نهادهای مختلف در زمینه طرح تاکید کرد و رویکرد مجموعه مدیریت استان به پروژه را رویکرد حمایتی و انجام کار دانست و تاکید کرد: پروژه فعلا در ابتدای کار است و داریم کار را با یک سرمایه گذار تجربه شده شروع می کنیم که می تواند پروژه را با کیفیت لازم احداث کند.
خادمی با بیان اینکه کمک می کنیم که این کار مانند بقیه کارهای صنعتی در استان که در مراحل اولیه متوقف می شوند، نشود و افزود: پروژه، پروژه بزرگی است و یک ساختمان چند طبقه نیست که فورا احداث شود اما با توجه به آمادگی سرمایه گذار، پس از اخذ مجوزهای قانونی و رسیدن به جمع بندی نهایی کار را روی زمین شروع می کنیم.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 610433
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.