به گزارش ایرنا، در حالی که پارک‌ها، مناطق جنگلی، حاشیه رودخانه‌ها و جاذبه‌های طبیعی شهرستان‌های گچساران و باشت که از مناطق گردشگری نوروزی در کهگیلویه و بویراحمد هستند، هم اینک پذیرای هزاران گردشگر است اما تعداد زیادی از طبیعت دوستان با ریختن زباله‌ها در کیسه و قرار دادن در مناطق از پیش تعیین شده حافظ محیط پیرامون خود شده‌اند.
برخی طبیعت دوستان انجمن سبز گامان طبیعت نیز در حال تشویق مردم برای جمع آوری زباله‌های خود هستند.
هم اکنون هزاران چادر رنگارنگ در پهنای دشت‌های دیل، قلات گناوه، آبریگون، رود رونه، گردنه شلال دون و سایر جاذبه‌های دیدنی شهرستان‌های گچساران و باشت برپا شده و محیط‌بانان و طبیعت دوستان در حال توزیع بروشور و کیسه زباله بین مردم هستند.
برخی فعالان محیط زیست نیز در حال آموزش مردم درباره فرهنگ‌سازی پیشگیری از بوته کنی گیاهان کوهی هستند.
مسیرهای ارتباطی منتهی به جاذبه‌های گردشگری شاهد صف‌های چندین کیلومتری خودروهاست.
پخت غذاهای محلی چون آش ماست و شله ماش، گره زدن سبزه‌ها، گرفتن عکس یادگاری، طنین نوای موسیقی‌های محلی از جمله سرگرمی‌های روز سیزده بدر این 2 شهرستان است.
بسیاری از جوانان و نوجوانان مشغول بازی‌های بومی محلی مانند کل کله برد، رقص دستمال و چوب بازی هستند.
در گذشته‌های دور پیشینیان آیین روز سیزده بدر را برای طلب باران فراوان و پاسداشت طبیعت در سال اجرا می‌کردند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران گفت: توزیع 2 هزار عدد کیسه زباله و 2 هزار نسخه بروشور حفاظت از محیط زیست همزمان با 13 فروردین روز طبیعت از سوی این اداره در شهرستان آغاز شد.
عبدال دیانتی نسب هدف از این اقدام را جمع آوری صحیح زباله و آگاهی بخشی به مردم و گردشگران نوروزی گچساران در راستای صیانت از عرصه‌های منابع طبیعی و مکان‌های تفریحی شهرستان اعلام کرد.
دیانتی نسب افزود: اداره حفاظت محیط زیست گچساران تمهیدات لازم برای حفاظت از تفرجگاه‌ها و عرصه‌های منابع طبیعی این شهرستان و جلوگیری از تخریب آنها در روز طبیعت را اندیشیده است.
وی از مسافران نوروزی که قصد عزیمت به عرصه‌های طبیعی و نقاط گردشگری گچساران را دارند خواست در حفظ و پاکیزه نگه داشتن محیط زیست این شهرستان کوشا باشند.
شهرستان‌های گچساران و باشت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد حدود 150 هزار نفر جمعیت بیش از 500 هزار هکتار جنگل و مرتع دارند.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.