سفر آن زمان آغاز می شود که اندیشه اش در ذهن نمایان شود و آنان که از ذوق سفر سرشارند، نیک می دانند که گیلان، سفرنامه ایست بی منتهی ... اما این بار غار آویشو با قدمتی در اعماق زمان و آنان که گاه سفر به زمان در طبیعتی بکر برایشان جذاب است، می توانند آوایی از میلیون ها سال پیش غرق در موقعیت را در این مکان درک کنند.
گیلان، رشت، ماسال، شاندرمن، غار آویشو با انتهایی ناشناخته در منطقه ای کوهستانی در میان جنگل های شاندرمن و در حدود 37 کیلومتری جنوب غربی شهر شاندرمن قرار دارد. این غار چندین سال قبل توسط افراد بومی مورد شناسایی قرار گرفت.
ستون های آهکی چشم اندازهای زیبا و منحصر بفردی را در این غار به وجود آورده اند و دهانه بسیار بزرگ غار به ارتفاع حدود 19 متر و عرض 14 متر که در میان غارهای کشف شده در استان نظیر آن یافت نمی شود.
تاکنون بیش از دو هزار متر از ژرفای غار آویشو که طویل ترین غار استان گیلان محسوب می شود، توسط غارنوردان و کوه نوردان محلی مورد پیمایش و اکتشاف قرار گرفته است.
قرار گرفتن غار آویشو در مجاورت سنگ های دگرگونی کمپلکس شاندرمن که بقایای دگرگون شده از پوسته اقیانوسی پالئوتتیس به شمار می روند، بر زیبایی آن افزوده است. در شهرستان ماسال بیش از 17 غار بزرگ و کوچک وجود دارد که بزرگ ترین آنها غار آویشو است که در ارتفاع یک هزار و 300 متری از سطح دریا و بین مناطقی همچون تائی بنه، انده چو و خماسون در بستر دره ای کم آب قرار دارد.
این غار شگفت انگیز که در حوزه جغرافیایی بخش شاندرمن شهرستان ماسال واقع شده، از بزرگ ترین غارهای گیلان و در نوع خود یکی از کم نظیرترین غارها در سطح کشور است. براساس پژوهش های زمین شناسان قدمت غار آویشو که حدود دو کیلومتر طول دارد، به حدود 75 میلیون سال قبل باز می گردد.
در این غار هفت آبشار و شمار زیادی قندیل وجود دارد و در صورت برنامه ریزی می تواند طبیعت گردان زیادی را به این منطقه جذب کند. غار آویشو با پیگیری های متعدد و در راستای حفظ و نگهداری آثار و میراث تاریخی، طبیعی و معنوی با شماره 90 در فهرست آثار ملی طبیعی کشور به ثبت رسیده است.
شهرستان ماسال با دو بخش مرکزی و شاندرمن، در 45 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.
بنا به تعاریف استادان گردشگری، اکوتوریسم (طبیعت گردی) سفری است مسئولانه به مناطق طبیعی که منجر به حفظ محیط زیست شده و موجب بهبود کیفیت زندگی مردم محلی می شود؛ طبیعت را درک کنیم.
گزارش از: مرضیه ضامن ** انتشاردهنده: کبیری
1881/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.