به گزارش ایرنا، زائران بسیاری از شهرها و روستاهای دور و نزدیک در روزهای گذشته عازم گچساران شده اند تا سال نو را در کنار بارگاه بی بی حکیمه (س) جشن بگیرند.
شکوه بهار که رستاخیز طبیعت را نوید می دهد با بارش های بهاری همراه شده است.
امروز که سال نو آغاز می شود بسیاری از مردم علاقمند هستند سال نو را در بارگاه بی بی حکیمه (س) بانوی منتسب به اهل بیت (ع) آغاز کنند.
امام جمعه موقت گچساران گفت که بهار فرصت پی بردن به قدرت خالق بی همتا است.
حجت الاسلام پرویز خواجه زاده افزود که فانی بودن دنیا درس بزرگ بهار طبیعت به انسان‌ها است.
وی بیان کرد که بشر نیاز به شادی دارد و هرگز روحانیان مقابل شادی مردم نیستند.
خواجه زاده ادامه داد که در شادی نباید حریم شرع و دین درنوردیده شود بلکه باید حدود دین را رعایت کنند.
وی ابراز داشت: آنهایی که روحانیان را مخالف شادی می‌دانند از دین فهم درستی ندارند.
خواجه زاده با اشاره به آموزه‌های دینی و عقاید ایرانیان در زمان باستان گفت که سال نو فرصتی مغتنم برای اصلاح برخی رسوم در زندگی است.
وی بر نهادینه کردن فرهنگ ساده زیستی و دوری از تجمل گرایی در جامعه تاکید کرد.
خواجه زاده گفت که دید و بازدیدها از آئین‌های بسیار پسندیده نوروزی است که باید تداوم داشته باشد.
وی چشم و هم چشمی، خرید کالاهای خارجی لوکس و مصرف گرایی را از عادت‌های برخی مردم در نوروز دانست و افزود که این روش‌ها نیازمند اصلاح است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران گفت که برپایی جشن نوروز در بقاع متبرکه شاخص مانند حرم بی بی حکیمه (ع) و برپایی سفره بزرگ هفت سین از برنامه‌های تحویل سال نو است که از سیمای استانی دنا به صورت زنده پخش می‌شود.
فرزین بهمنی آزاد افزود که جمع شدن مردم در اماکن مقدس از آئین‌های نوروزی مردم کهگیلویه و بویراحمد است که تلاش می‌شود این سنت دیرینه تداوم داشته باشد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران استقرار گروه‌های پزشکی و آمبولانس در کاکا مبارک (ع) و بی‌بی حکیمه (س)، و برپایی چادرهای اسکان برای مسافران را از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی 96 در این حرم ذکر کرد.
بهمنی آزاد افزود: نظارت بازرسان تعزیرات بر رقبه های تجاری در حرم بی‌بی حکیمه (س)، ایجاد یک باب نانوایی سیار، استقرار قصابی، مستقر شدن تانکر آب‌رسانی سیار، مرمت منابع ذخیره آب در کاکا مبارک (ع) و بی‌بی حکیمه (س)، لکه‌گیری و نصب علایم راهنما و رانندگی در راه‌های منتهی به حرم بی‌بی حکیمه (س) از سایر اقدامات انجام‌شده برای رفاه زائران است.
براساس گزارش‌ها این بانوی بزرگوار از دختران بلافصل حضرت امام موسی بن جعفر (ع) است که در زمان حکومت بنی‌عباس زندگی می‌کرده است.
براساس روایت‌ها حضرت بی‌بی حکیمه (س) در زمان امامت حضرت امام رضا (ع) به‌اتفاق برادران و خواهران احمد بن موسی (شاه‌چراغ) فضل و حسین و حیدر و خواهران حکیمه و زبیده و خدیجه از نوادگان امام موسی کاظم (ع) از طریق خوزستان وارد استان فارس شده که عده‌ای به شهادت می‌رسند و بقیه ازجمله حضرت بی‌بی حکیمه (س) در کوه‌ها و دشت بهبهان و اطراف پراکنده می‌شوند.
حرم مطهر امامزاده بی‌بی حکیمه (س) در 80 کیلومتری شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.