به گزارش ایرنا، ویروسی که در هر نقطه ای از جهان چهره ای از خود و آدمهای درگیر با آن به نمایش گذاشت و اما به رغم همه زشتی هایش، باعث شد تا در ایران تصاویری رقم بخورد که گاه با آن گریستیم و گاه با هم به آن لبخند زدیم.
و حال کرونا برود یا بماند باز هم از همه چهره هایش همین اشکها و لبخندهاست که تا همیشه در ذهنها نقش می بندد.
اصلا مگر می شود تصویر پرستارانی را که هفته ها فرزندانشان را ندیده اند فراموش کرد؟
تصویر آن فرزندانی که در لباس سفید پزشکی با هزاران امید و دعای خیر مادر ، پدر،همسر و فرزند  بدرقه شدند و هرگز به خانه بازنگشتند.
مگر می شود مجاهدت های کادر درمان کشور را که در روزهای نخست با دستان خالی به نبرد با خطرناکترین ویروس قرن رفتند از یاد برد؟
مجاهدت هایی از همین  نوع است که باعث شده مبارزه مردم ایران با ویروس کرونا در دنیا کم نظیر و حتی بی نظیر  باشد.
آنچنان که مقام معظم رهبری در ارتباط  تصویری با ستاد ملی مبارزه با کرونا در مطالبه جدی از مسئولان خواستند که جزئیات مجاهدت های کادر درمان، مردم و مسئولان کشور در رویارویی با ویروس کرونا همچون جزئیات جبهه های نبرد روایت، ثبت و ضبط شوند.
حضرت آیت الله خامنه ای تاکید کردند:" افتخارات باید ثبت بشود، باید بماند. حسّ بسیاری از فعّالان این جبهه‌ی وسیع، همان حسّ دوران دفاع مقدّس بود؛ یعنی کسانی که اینها را از نزدیک دیده‌اند، می گویند که رایحه‌ی خوش خدمات و پشتیبانی‌ها در دوران دفاع مقدّس را در اینجا هم حس کردند."
ایشان افزودند: "من حالا این را می خواهم عرض بکنم -که این هم یک مطالبه‌ی جدّی و یک آرزو است، ان‌شاءالله این آرزو برآورده بشود- کاش کسانی بتوانند مثل شهید آوینی این جهاد عظیم و عمومی را روایت کنند ؛ همچنان ‌که شهید آوینی با آن بیان شیرین و زیبا و اثرگذارِ خودش توانست جزئیّات جبهه را برای ما روایت بکند و آن را ماندگار بکند. کاش کسانی بتوانند این کار را بکنند؛ هم در گفتار و هم در نوشتار و هم در کارهای هنری و نمایشها و پدیده‌های هنری."
و حالا که شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور کمی فروکش کرده است زمان آن رسیده که دستگاه های مختلف پیش از آنکه گرد فراموشی بر وقایع سه ماه گذشته بنشیند و یا مجاهدت های فرزندان وطن تحت تاثیر اتفاقات آینده قرار بگیرد دست به کار شوند و هر آنچه در توان دارند برای ثبت جزئیات به کار گیرند.
البته در استان کهگیلویه و بویراحمد دانشگاه علوم پزشکی که خود در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا بوده و هست اقداماتی فرهنگی و هنری درباره پیشگیری، فرهنگسازی، مستندنگاری و غیره انجام داده است که برای استانی  که به رغم همه ایثار و جانفشانی هایش در دفاع مقدس و جنگ هشت ساله ایران و عراق، درد نداشتن اسناد و مکتوبات را کشیده، اقدامی ارزشمند محسوب می شود.
دانشگاه علوم پزشکی در کنار اقدامات بهداشتی و درمانی توانسته ظرفیت های هنری و هنرمندان استان را به کار بگیرد تا با زبان هنر زوایای پنهان و ناگفته این ویروس را نشان دهد.
آنچنان که مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی می گوید: در گذشته و در ایام جنگ رشادت  و ایثار رزمندگان استان به دلیل عدم ثبت از بین رفتند اما در بحران کرونا تلاش شد با همکاری حوزه هنری و هنرمندان استان ، حماسه های کادر بهداشت و درمان استان با زبان هنر به ثبت برسد و ماندگار شود.
حمید رضا صفایی افزود: استان تاکنون بیش از ده ها پوستر،۴۰ کلیپ عملکردی و آموزشی، ۶ موشن گرافی آموزشی تولید و منتشر کرده است.
وی ادامه داد: احسان گنجی، هنرمند بین المللی هم استانی نیز  ۳ کاریکاتور به سفارش دانشگاه  علوم پزشکی تولید کرد.
صفایی با بیان اینکه جشنواره ها ظرفیت مناسبی برای جلب مشارکت عمومی و هنرمندان است ادامه داد: تاکنون ۷ جشنواره فرهنگی هنری با تاکید بر کنترل ویروس کرونا برگزار شده است که با استقبال جامعه هنری و مخاطبان آن روبرو شده است.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گفت: در بخش ثبت و ضبط رویدادهای روزهای کرونایی نیز یک فیلم مستند و ۲ فیلم کوتاه در دست تولید و تدوین است.
صفایی ادامه داد: در بخش موسیقی نیز در حال تولید یک موزیک ویدئو  بر مبنای یکی از ملودی های معروف فولکلور ایران هستیم  که ترانه آن سروده یکی از شاعران برجسته است و توسط هنرمندان حوزه موسیقی در استان آهنگ سازی و اجرا شده است و در روزهای آینده منتشر خواهد شد.
وی افزود: کار اهنگ سازی و تنظیم این موزیک ویدئو  انجام شده و پس از تدوین نهایی، به صورت یک اثر تصویری  منتشر می شود.
صفایی یادآوری کرد:پیش بینی می شود  این اثر موسیقیایی به همراه  یکی از این مستندها که روایتی مشابه جنگ و آزادسازی خرمشهر دارد در سطح کشور نیز مورد استقبال قرار گرفته و در سطح ملی بدرخشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.