به گزارش ایرنا، در اطلاعیه جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد آمده است: بر اساس هشدار سازمان مدیریت بحران کشور و نظرات کارشناسان اداره کل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد، سامانه بارشی اخیر و ناپایداری‌های آب و هوایی تا اوایل هفته آینده (یکشنبه ۲۴ فروردین ماه ۹۹) ادامه خواهد داشت.

در این اطلاعیه آمده است: نوع مخاطره این سامانه رگبار باران گاهی رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در مناطق مستعد رخداد تگرگ و در ارتفاعات مناطق سردسیر بارش برف است.

سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به کشاورزان استان توصیه کرده است که از مزارع و باغات با توجه به وزش باد شدید و احتمال رخداد تگرگ محافظت کنند و اطمینان از استحکام سازه‌ها، سالم بودن پوشش‌های پلاستیکی و بسته بودن درب و پنجره‌های گلخانه‌ها را در نظر داشته باشند.

 از آبیاری مزارع گندم و جو با توجه به وقوع بارش، وزش باد شدید خودداری کنند و کانال‌ها و زهکش‌های مزارع و باغ ها را به منظور خروج آب های سطحی ناشی از باران. لایروبی کنند.

کندوهای زنبور عسل را به منظور جلوگیری از آبگرفتگی آن‌ها بالاتر از سطح زمین قرار دهند و پوشش مناسب روی کندوهای زنبورعسل همچون برزنت های روغن اندودشده برای محافظت در مقابل بارش باران در نظر بگبرند.

دامداران از چرای دام در حاشیه رودخانه‌های فصلی و حاشیه دره‌ها با توجه به احتمال سیلابی شدن آنها خودداری  و عشایر نیز  از تردد در ارتفاعات با توجه به احتمال وقوع صاعقه بپرهیزند.

همچنین جلوگیری و کنترل ورود آب باران به استخرهای پرورش ماهی و تسریع در برداشت محصولات قابل برداشت با توجه به احتمال رخداد تگرگ در نظر گرفته شود.

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده که در بارندگی های اخیر تا ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه امروز ۷۰ میلیمتر باران در دشتروم از توابع شهرستان بویراحمد در استان بارید.

بارش های اخیر استان تا ۱۳ و ۳۰ دقیقه جمعه، به ترتیب دشتروم ۷۰، کاکان منصورخانی ۶۹، مارگون ۶۵، گنجگون ۵۶.۲، لوداب ۵۴، یاسوج ۵۳.۳، سی سخت ۵۳.۲، دهدشت ۲۳، دوگنبدان ۱۹، امامزاده جعفر ۱۶.۶ و لیکک ۶.۶ میلیمتر باران باریده است.

به گفته کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد، بارش سال زراعی استان تا ساعت ۱۰:۳۰ به ترتیب در یاسوج ۷۱۵.۹، سی سخت ۶۵۵.۳، دهدشت ۵۳۲.۲، امامزاده جعفر ۴۰۵.۲، لیکک ۳۷۱.۷ و دوگنبدان ۳۵۵.۴ میلیمتر بوده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.