این روزها در شهرستان های گچساران  و باشت در جنوب استان کهگیلویه و بویراحمد هر کس هر کاری که از دستش برمی آید برای کاهش آلام هموطنان انجام می دهد یکی با بخشیدن یکی با برپایی مسابقه نقاشی و جشنواره قصه گویی برای کودکان،دیگری با شبیه سازی علائم رانندگی برای انتقال پیام های مراقبت های بهداشتی کرونا و آن یکی با روشن کردن شمع ، یاد قربانیان بیماری ویروس کرونا را گرامی می دارند، خلاصه اینجا بهار همدلی سختی های ویروس کرونا را کمرنگ کرده است.

در حالی که هر ساله در روزهای پایانی سال خیابان های گچساران مملو از جمعیت بود و مردم می گفتند حتی اگر خریدهایمان را انجام داده باشیم در هوای بهاری پیاده روی می کنیم اما این روزها خیابان های شهر دوگنبدان خلوت ترین روزهای تاریخ خود را سپری می کندکه اقدام شهروندان برای خانه نشینی و پیشگیری از ویروس کرونا ستودنی است.

عده ای از کارکنان شرکت آب و فاضلاب شهر دوگنبدان در اقدامی نوعدوستانه با روشن کردن شمع در شب چهارشنبه سوری به قربانیان ویروس کرونا ادای احترام کردند.

گروهی از مردم شهرستان گچساران  نیز با تشکیل گروه هایی در فضای مجازی اقدام به خواندن دعا و تلاوت قرآن برای رفع بلای ویروس کرونا و بازگشت سلامتی به کشورمان کرده اند.

دانش آموزان هنرستان حضرت فاطمه الزهرا (س) شهر دوگنبدان نیز با راه اندازی کارگاه تولید ماسک در این هنرستان نیز سعی می کنند سهمی در این همدلی داشته باشند.

ایوب مقیمی مدیر آموزش و پرورش گچساران می گوید: با خریداری ۱۲۰۰ متر پارچه نانو ویژه ماسک و وسایل جانبی توسط بهرام محمدی پویا جوان خیر گچسارانی عملیات تولید ۴۰ هزار ماسک نانو قابل شست و شو در هنرستان حضرت فاطمه الزهرا (س)  و با حضور جهادی هنرآموزان و هنرجویان شروع شده است.

وی اقدام هنرآموزان رشته طراحی دوخت و هنرجویان این آموزشگاه که در ایام تعطیلی مدارس به صورت خودجوش و با رعایت اصول بهداشتی در هنرستان حاضر شده و برای تولید ماسک ها اقدام کردند را قابل ستایش دانست.

فاطمه وادی زاده فرهنگی گچسارانی برای جلب نظر بیشتر و تحقق پیشگیری از ویروس کرونا نشانه های راهنمایی شبیه علائم راهنمایی و رانندگی ایجاد کرده است.

فاطمه وادی زاده گفت: این فعالیت را با هدف تلنگری به هموطنان برای خودداری از سفر و ماندن در خانه ایجاد کرده ام.

وی بیان کرد: شکست کرونا به عنوان یک چالش جهانی و موضوع ملی نیازمند همراهی مردم و مسئولان است.

این فرهنگی خوش ذوق تاکید کرد: این علائم با محتوای جاده ویروس دارد به سفر یعنی خطر-ویروس را با خود نبریم و توصیه های عمومی وغلبه بر استرس کرونا تهیه شده است.

وادی زاده با یادآوری اینکه روزانه تعداد زیادی از هموطنانمان بر اثر بیماری ویروس کرونا جان خود را از دست می دهند از همه ایرانیان خواست که تا زمان کنترل ویروس کرونا اقدام به سفر نکنند.

مدیرآموزش و پرورش گچساران نیز درباره این موضوع اظهار داشت: این فرهنگی دارای ۱۶سال سابقه  است و با ابتکاری جالب شبیه سازی با علائم راهنمایی و رانندگی خلق کرده است.

ایوب مقیمی افزود:تهیه جدول کلمات با عنوان کرونا توسط جهانبخش عبدی طراحی و بازی مارپله با موضوع کرونا توسط  فاطمه اله کرم پور ۲فرهنگی گچسارانی از دیگر ابتکارات  فرهنگیان گچسارانی برای شکست ویروس کرونا است.

فعال اجتماعی گچسارانی با اشاره به اینکه کودکانی که تا دیروز در مدرسه،مهدکودک و جمع همسالان خود با نشاط و سرزنده بودند و امروز در خانه نیازمند حمایت برای تقویت روحیه هستند گفت: تلاش برای افزایش نشاط کودکان سهم من در بحران کروناست.

نرگس احمد پور که برای تحقق این هدف اقدام به برگزاری مسابقه نقاشی ویژه کودکان شهرستان های گچساران و باشت کرده است اظهار داشت:کودکان به ویژه تک فرزندانی که این روزها در خانه های آپارتمانی زندگی می کنند و حتی برنامه ای برای دید و بازدیدهای نوروز هم وجود ندارد نیازمند روشی برای فراموش شدن بحران کرونا هستند.

وی تصریح کرد:کودکان این شهرستان ها تا پایان فروردین ماه فرصت دارند نقاشی های خود را در موضوعات مربوط به ویروس کرونا مانند ضدعفونی سطوح خانه یا چگونگی گذارندن قرنطینه خانگی با وات ساپ به شماره ۰۹۱۷۰۲۶۲۹۹۰ ارسال کنند.

این فعال اجتماعی تاکید کرد: نقاشی های ارسال شده با نظر کارشناسان داوری و به سه نفر نخست جوایز نقدی و به تعداد ۵۰ نفر جوایزی مانند عروسک اهدا خواهد شد.

احمد پور ابراز داشت: تاکنون ۶۰ کودک در این مسابقه شرکت کرده اند.

وی از والدین خواست فرزندان خود را در روزهای قرنطینه خانگی دریابند و با  برنامه ریزی جهت سرگرمی های مناسب چون بازی های کودکانه آنان را همراهی کنند.

این بانوی نیکوکار با اشاره به تجربیات خود در مورد تهیه فایل های صوتی قصه گویی برای کودکان دارای بیماری های صعب العلاج بیان کرد: والدین می توانند کودکان خود را در ثبت خاطرات روزهای قرنطینه همراهی و با تولید فایل های صوتی و تصویری گامی برای نشاط آنان بردارند.

احمدپور ابراز داشت: نخستین و مهمترین خدمت والدین به کودکان ماندن در خانه برای درمان ماندن از ویروس کرونا است.

وی بیان کرد: والدین باید فرزندان خود را با روش های کودکانه و به زبان آنان برای رویایی با روزهای سخت در خانه ماندن کمک کنند.

تنها یک مورد ویروس کرونا در  شهرستان گچساران  شناسایی شده است.

 شهرستان  با حدود ۱۲۶ هزار نفر جمعیت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد قرار دارند.

تاکنون ۳۲ مورد ابتلا به کرونا در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده است.

پویش سهم من در مهار کرونا به ابتکار ایرنا ،‌ نوعی ارزیابی مجدد خود در قبال جامعه است که در آن هر کس نقش خود را در پروسه مهار بحران جاری تعریف می کند و در قبال مسئولیتی که در جامعه دارد، رفتارهایش را تعدیل و سازماندهی می کند.

براساس آخرین آماری که ظهر روز سه شنبه اعلام شد تنها در یک شبانه روز یعنی از ظهر روز دوشنبه تا ظهر روز سه شنبه بیست و هفتم اسفند یکهزار و ۱۷۸ مورد بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۶هزار و ۱۶۹نفر رسید که متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۵ نفر از مبتلایان جدید کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۹۸۸ مورد رسید.

آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا ( کوید ۱۹) در سراسر جهان که سازمان بهداشت جهانی آن را به عنوان پدیده‌ای «همه گیر» شناسایی کرده است شامل ۱۶۳ هزار نفر ابتلا،۷ هزار و ۶۸ نفر قربانی و و ۷۵ هزار و ۹۶۸نفربهبود یافته در بیش از ۱۵۷ کشور جهان بوده است.

بر اساس بروشورهای آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، «کرونا» خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که هفتمین رده جدید آن در شهر «ووهان» چین پیدا شد؛ علایم ابتلا به این ویروس شامل تب، سرفه، کوتاهی تنفس، علایم گوارش و در موراد شدید، عفونت ریه ( پنومونی)، سندرم تنفسی حاد شدید و نارسایی کلیه است.

انتقال این ویروس به صورت فرد به فرد امکان‌پذیر و راه‌های احتمالی انتقال آن از طریق انتشار از راه هوا، تماس نزدیک با انسان مبتلا و دست زدن به وسایل آلوده میسر است.

بر اساس اطلاعات فعلی راه‌های انتقال کوروناویروس جدید همانند سایر کوروناویروس‌ها و ویروس آنفلوانزاست؛ یعنی از تماس دست آلوده به ترشحات تنفسی با چشم، بینی و دهان، از راه قطره‌های تنفسی (عطسه، سرفه و صحبت کردن چهره به چهره به مدت طولانی) است بنابراین شست‌وشوی مکرر دست‌ها بسیار توصیه می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.