عبداله بهمنش روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یکی از اهداف این اداره کل کاهش مخاطرات بیولوژیکی، شیمیایی و افزایش تولید شیر خام و کاهش موارد بیماری های مشترک قابل انتقال به انسان است.

وی افزود: تشدید و افزایش نظارت های بهداشتی بر روند تولید شیر با شناسنامه دار کردن عاملان جمع آوری شیر خام برای ردیابی و تکمیل و ارتقای فرآیند زنجیره سرد برای حمل شیر خام از دامداری ها به مراکز جمع آوری و کارخانه های فرآورده های فرآوری مورد نظر کمیته ارتقای کیفیت بهداشتی شیر خام است.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: شیر خام سهم قابل توجهی در تولید فرآورده های دامی در کشور دارد و به دلیل شرایط ویژه این ماده غذایی همچون فسادپذیری سریع، نیازمند نظارت بیشتر بر زنجیره تولید، حمل، فرآوری و عرضه آن است.

بهمنش بیان کرد: کیفیت بهداشتی شیر خام در استان  نسبت به سال گذشته تغییر قابل توجهی داشته و بهبود یافته است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه سالانه حدود ۹۱ هزار تن شیر در استان تولید می شود که از این مقدار تقریبا ۸۰ درصد سهم دامداری های سنتی بوده، بنابراین می طلبد با شناسنامه دار شدن عاملان جمع آوری شیر خام ، زنجیره نطارتی بر این ماده غذایی ارزشمند تقویت شود.

هم اینک میانگین مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی در جهان بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم و در ایران یک چهارم این استاندارد است که این امر حمایت از تولیدکنندگان شیر را ضروری‌تر کرده است. 

به گفته متخصصان مصرف شیر عامل مهم پیشگیری از بیماری‌های پوکی استخوان، قلبی عروقی و دیابت تیپ دو است. 

کارشناسان مصرف شیر را تضمین کننده سلامتی می‌دانند. 

متخصصان مصرف روزانه شیر را برای تأمین ویتامین‌ها و کلسیم ضروری می‌دانند. 

سرانه مصرف شیر در این استان به‌طور میانگین به ازای هر نفر سالانه ۱۰۵ کیلوگرم است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.