به مناسبت گرامیداشت ولادت حضرت زهرا (س) و روز زن و مادر، با هدف سرکشی و تجلیل از مراقبان این مرکز به آن جا رفتیم، صدای ناله های عاجزانه مادرانی پیر و فرتوت قلب هر آدمی را خراش می داد.

و از هر سوی آن ،مادری چشم انتظار را می دیدی که می پنداشتند شاید امروز فرزندانشان برای دیدن و احوالپرسی از آن ها به سرای سالمندان آمده اند.

برخی از سالمندان حتی توان راه رفتن نداشتند و بر تخت های چوبی و کوچکی که طول شان کم بود و به نظر استاندارد نمی رسید، دراز کشیده بودند.

این ها مادرانی هستند که در ایستگاه آخر زندگی دست و پنجه نرم می کنند و تنها به توجه، سرکشی و دوست داشتن نیاز دارند.  

یکی از زنان سالمند در این مرکز به محض ورود اشک می ریخت و ناآرامی می کرد. جلو رفتیم و از او علت را جویا شدیم. پیرزن ۶۰ ساله، گویا منتظر ۲ فرزند خود است تا به او سربزنند و حال او را جویا شوند اما حدود یک سال است که هیچ یک از این ۲ فرزندش سراغی از او نگرفته بوند.

این خانم سالمند گفت که آرزو دارم فرزندانم به دیدنم بیایند و اگر توانستند مرا با خود از اینجا ببرند و دوست دارم کنار آن ها زندگی کنم اینجا دلم می گیرد از فرزندانم توقع دارم، من ان ها را بزرگ کرده وام و باید آن ها مرا بپذیرند.

یکی از پرستاران این سرا گفت که زمان زیادی است که فرزندان این زن به ملاقاتش نیامده اند، چون هر بار که می آیند بهانه رفتن با آن ها را می گیرد.

مادر پیر دیگری که حدود ۹۰ سال داشت، گلایه از مراقبان این مرکز می کرد که به من نان نمی دهند، دوست دارم در همه وقت روز نان و غذا بخورم.

یک زن حدود ۴۰ ساله که برای ملاقات مادرش به این مرکز آمده بود گفت که سه خواهر هستیم و هر سه ازدواج کرده ایم و در روستایی دورافتاده از شهر یاسوج زندگی می کنیم. 

مسافت روستایی که در آن زندگی می کنیم با اینجا بسیار زیاد است و خیلی کم می توانم بیایم و به مادرمان سر بزنیم.شوهرم حدود ۲۰ سال است که توان راه رفتن ندارد و در خانه از آن مراقبت می کنم و با این شرایط سخت زندگی نمی توانم از مادرم هم نگهداری کنم.

یکی از مراقبان سرای سالمندان یاسوج در خصوص وضعیت این زنان سالمند گفت که این زنان بسیار شکننده و زود رنج هستند و بسیاری از ان ها چشم انتظار دیدن فرزندان خود هستند، این در حالی است که کسی برای ملاقات با بیشتر آن ها نمی آید.

وی افزود: در این مرکز حدود ۵۰ زن سالمند نگهداری می شود که در راه رفتن ناتوان اند و توسط ویلچر به حمام و سرویس های بهداشتی برده می شوند و اگر عشق به این مادران و تکریم آن ها نباشد، کار برای ما بسیار دشوار است.

مدیر بهزیستی شهرستان بویراحمد گفت: این نهاد از طرق مختلف از این سالمندان حمایت می کند که پرداخت یارانه (مخصوص این مراکز) و جذب خیران برای همکاری یشتر از جمله آن ها است.

اسدالله برگ ریزان افزود: با توجه به عشیره ای بودن این استان تعداد زنان سالمند بومی که در این مراکز نگهداری می شوند، بسیار کم است و از دیگر استان های همجوار هستند.

وی بیان کرد: زنان سالمند بومی که در این مکان نگهداری می شوند، بیشتر دچار آلزایمر هستند و یا به گونه ای زمین گیرند که خانواده ها توان مراقت از آن ها را ندارند.

برگ ریزان عنوان کرد: امید است فرزندان توجه بیشتری به والدین خود در زمان کهولت سن داشته باشند و هنوز در این استان که دارای کم ترین تعداد سالمند بومی است، نسبت به دیگر استان ها احترام به بزرگان بیشتر دیده می شود.

مدیر بهزیستی شهرستان بویراحمد ابراز داشت: تاکنون از ظرفیت خیران آن گونه که انتظار می رود در راستای کمک به این سرا ها در کهگیلویه و بویراحمد استفاده نشده است و خیران توجه کم تری به این سرا ها نشان داده اند.

برگ ریزان تصریح کرد: در سرای سالمندان یاسوج، ۵ زن با هویت مجهول نگهداری می شوند که تاکنون کسی از فرزندان آن ها برای دیدنشان نیامده است. 

وی تاکید کرد: این سراهای سالمندان به صورت ماهانه توسط بهزیستی استان به صورت استانی و کشوری، بررسی و بازرسی می شوند و تلاش بر این است نگذاریم هیچ تخلف ویا کم کاری برای نگهداری و حمایت از این سالمندان رخ دهد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه این بازدید با تبریک ولادت حضرت زهرا (س) روز مادر، گفت:  کار مراقبان سرای سالمندان بسیار دشوار است به گونه ای که به واقع جزو مشاغل سخت و زیان آور است.

پروانه نیک مرام افزود: در این مرکز مادران بسیاری هستند که فرزندان شان آن ها را پس زده و از آن ها مراقبت نمی کنند، اما مراقبان از این سالمندان با جان و دل مراقبت می کنند.

وی تصریح کرد: نباید اجازه دهیم که زندگی مدرن و پر مشغله امروز مانع از تکریم و احترام پدر و مادرانی شود که شب و روز خود را برای فرزندانشان فدا کرده اند. 

نیک مرام ابراز داشت: سالمندان حق دارند از زندگی سالم برخوردار باشند و همچنین نیاز دارند در دل جامعه زندگی کنند.

حدود ۵۰ سالمند در سرای سالمندان شهر یاسوج واقع در منطقه اکبر آباد در حال نگهداری هستند.

پنج درصد جمعیت ۷۱۳ هزار نفری این استان معادل ۳۶ هزار نفر در رده سنی بالای ۶۵ سال قرار دارد .

هم اینک و بر اساس گزارش سازمان بهزیستی کشور ۹.۲۸ درصد جمعیت کشور معادل هفت میلیون و ۴۵۰ هزار تن سالمند هستند.

براساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، افراد بیشتر از ۶۰ سال، سالمند محسوب می‌شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.