گودرز باقری فرد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح با مشارکت داوطلبان هلال احمر و طبیعت دوستان در شهرستان های مختلف کهگیلویه و بویراحمد از جمله گچساران،کهگیلویه،چرام و بویراحمد اجرا می شود.

وی بیان کرد: در طرح  نهضت سبز درختانی از گونه های جنگلی سازگار با منطقه مانند کنار، بلوط،زالزالک،گلابی وحشی و بنه غرس می شود. 

معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: احیای جنگل ها، تلطیف هوا،کاهش آلودگی های زیست محیطی و ایجاد محیط مفرح از مزایای اجرای طرح نهضت سبز است.

معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون ۳۷ هکتار جنگل دست کاشت شامل بلوط، بادام، کنار و سایر گونه‌های سازگار با آب و هوا در مناطق مختلف استان ایجاد شده است.

باقری فرد اظهار داشت: این میزان جنگل با انجام  بذرپاشی،کپه کاری،نهال کاری و سایر انواع عملیات بیولوژیک در کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه تغییر اقلیم، خشکسالی‌های پیاپی،بروز بیماری‌ها و حمله آفات از جمله خشکیدگی بلوط و شیوع آفت برگخوار بلوط سبب کاهش و تنک شدن بخشی از جنگل‌های بلوط این استان در سال های گذشته  شده است تصریح کرد: ایجاد درختان دست کاشت راهکار نجات جنگل ها از زوال تدریجی است.

باقری فرد عنوان کرد: استفاده از درختان به عنوان سوخت، پراکنش روستاها در قلب مناطق جنگلی، عدم اجازه زادآوری جنگل به علت بالا بودن آمار دام، توسعه شهرها و شهرک‌ها، طرح های عمرانی، بوته کنی گیاهان خوراکی، آتش سوزی، خشکسالی، دام مازاد و تخریب جنگل و مرتع و تبدیل به اراضی کشاورزی از جمله عوامل تهدیدکننده جنگل است.

معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد همچنین از انجام عملیات توسعه گیاهان دارویی در ۳۹ هزار و ۲۰۰ هکتار از مراتع استان خبر داد و افزود: اجرای توسعه گیاهان دارویی افزون بر احیای مراتع باعث درآمدزایی برای اهالی جنگل نشین و پیشگیری از قاچاق چوب نیز می شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: شهرستان های گچساران، باشت، چرام، بویراحمد و دنا از جمله مناطق اجرای توسعه گیاهان دارویی در این استان است.

کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بیش از ۲ هزار گونه گیاهی است که از این تعداد ۴۵۰ گونه آن گیاهی و دارویی است.

بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از وسعت کهگیلویه و بویراحمد را جنگل و مرتع تشکیل داده است.

کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۱۵ هزار کیلومتر مربع مساحت در جنوب غربی ایران قرار دارد و ۳۰ درصد کل گونه‌های گیاهی کشور را در خود جای داده است.

این استان ۷۲۳ هزار نفری دارای یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور است.

کهگیلویه و بویراحمد با ۲ اقلیم متفاوت و مناظر بکر و طبیعی و موقعیت خاص گردشگری دارای هشت شهرستان، ۱۷ شهر و یک هزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه است.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.