مصطفی خلفی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این گونه های گیاهی به علت برداشت بی رویه در سالهای گذشته در مراتع کهگیلویه و بویراحمد کمیاب شده اند.
وی بیان کرد: برداشت گونه های گیاهی یاد شده و سایر گونه هایی که با پیاز تکثیر می شوند ممنوع است و با افراد خاطی از سوی منابع طبیعی برخورد می شود.
سرپرست اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: کرفس،ریواس، بیلهر، موسیر،جاشیر،چویل، بومادران، پونه کوهی، برنجاسب، آویشن، زرآبی یا چای کوهی، بابونه، چوبک، جلپه، خاری، پشموک، توت سهری، میخک، انگیون، کارده، ریواس، پیاز وحشی یا تره، ختمی وحشی، بن سرخ، کتیرا، گل گاوزبان، بیلهر، خاکشیر، پرسیاوشان و چندین گونه گیاهی دیگر از مهمترین گیاهان دارویی و خوراکی این استان است.
وی از مردم خواست به طبیعت احترام بیشتری گذاشته و از برداشت گیاهان طبیعی خودداری کنند تا رویشگاه های طبیعی استان با خطر انقراض و نابودی مواجه نشوند و همچنین در صورت مشاهده هرگونه تخلف مورد را با شماره تماس 1504 به مسئولان گزارش دهند.
خلفی با اشاره به نقش جنگل ها و مراتع در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع انسانی گفت: کاهش آلایندگی های زیست محیطی، بهره برداری به عنوان گردشگری و اجرای طرح های اقتصادی نظیر گیاهان دارویی از حداقل مزایای این گنجینه های خدادادی است.
هم اکنون 74 قرقبان کار صیانت از یک و میلیون و 300 هزار هکتار از عرصه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد را به عهده دارد.
کارشناسان می گویند: این استان رویشگاه بیش از 2 هزار گونه گیاهی است که از این تعداد 450 گونه آن دارویی است.
کهگیلویه و بویراحمد با حدود 720 هزار نفر جمعیت دارای یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور است.
این استان با 2 اقلیم متفاوت و مناظر بکر و طبیعی دارای هشت شهرستان، 17 شهر و یک هزار و 676 روستای دارای سکنه است.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.