محمدرضا کایدونی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پنج طرح تغذیه مصنوعی سفره های آبی برای جبران کمبود منابع آب زیرزمینی در استان تاکنون اجرا شده است.

وی بیان کرد: طرح تغذیه مصنوعی  ناصرآباد ، گرگدا و آبدالان گچساران با حجم ۱۳ میلیون و ۲ هزار متر مکعب، کلاچو دهدشت به حجم سه میلیون و پنج دهم متر مکعب و سولک بهمئی به حجم یک میلیون مترمکعب از مهمترین این طرح هاست.

کایدونی اظهار داشت: تغذیه‌های مصنوعی علاوه بر ذخیره آب در سفره‌های زیرزمینی، کنترل سیلاب و کاهش خسارات ناشی از سیل و کنترل رسوب را به همراه دارد.

وی تصریح کرد: همچنین طرح تغذیه مصنوعی تنگ سپو دهدشت با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی و ممبی بهمئی با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد به دلیل نبود اعتبارات غیرفعال است.

کایدونی ابراز کرد: با اجرای این طرح ها سه میلیون متر مکعب آب به سفره های آب زیر زمینی در مناطق بحرانی تزریق می شود.

وی افزود: طرح تغذیه مصنوعی سفره های منابع آبی زیرزمینی در راستای طرح تعادل بخشی منابع آبی اجرا می شود.

کایدونی بیان کرد: ۶۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی امسال برای تعمیر و تکمیل  طرح های تغذیه مصنوعی استان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه طرح های تغذیه مصنوعی برای کنترل سیلاب ساخته می شوند در زمان بارندگی های شدید دچار آسیب می شود و نیازمند اعتبار برای نوسازی هستند.

کایدونی تصریح کرد: مطالعه چهار تغذیه مصنوعی آبریگون، بیدزرد، سربیشه و دیل در گچساران در دست اقدام است.

وی اظهار داشت: تغذیه مصنوعی و طرح‌های تعادل بخشی برای به تعادل رسیدن آب در سفره‌های زیرزمینی به اجرا در می‌آید و با تخصیص بودجه به این بخش، جلوی گسترش بحران آب در سال های آینده گرفته می شود. 

میزان نزولات جوی سالانه کهگیلویه و بویراحمد حدود ۲.۶ درصد آب تجدیدپذیر کشور است.

استان ۷۲۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.